Fabia Combi GL of Polo BM?

nielskra

Nieuw lid
Begin juni dit jaar waren m’n vrouw en ik op vakantie in Duitsland in onze VW Transporter T5 toen we een gecombineerde VW/Skoda-dealer tegenkwamen. Sinds 1982 reden we achtereenvolgens al dieselend een VW T3 Combi en een VW T4 en T5 met dubbele voorbank. Goede herinneringen aan vakanties met z’n drieën voorin, drie op de tweede bank en héél veel bagage achterin. Na de Combi betaalden we voor de T4 en T5 als particulier met een grijs kenteken geen BPM bij aanschaf en ondanks de diesel een lage motorrijtuigenbelasting (MRB). In mei 2005 kochten we onze laatste VW-bus, juist voordat het BPM- en MRB-regime voor particulieren drastisch wijzigde. Al die jaren beviel de Transporter ons goed: de hoge zit, dus lekker over de file vooruit kijken en geen ruimte tekort. Niet te vergeten de fijne rij-eigenschappen.

Maarrr – vanaf pakweg 2007 gingen de kinderen steeds minder vaak mee (je wordt ouder papa, geef het maar toe – en zij dus ook…) en we betaalden inmiddels een fors bedrag aan MRB per kwartaal. Ook hadden we nog net geen roetfilter op de bus en er kwamen verhalen dat een zogenaamd retro-fit filter veel minder goed zou werken dan een af-fabriek gemonteerd filter. Het voelde toch niet lekker, dat m’n vrouw en ik met z’n tweeën roetdeeltjes bleven verspreiden.

Tijdens genoemde vakantie besloten we voor ‘kleiner met een trekhaak’ te gaan. De Polo lag voor ons als trouwe VW-rijders voor de hand. Bovendien heb ik een lichte voorkeur voor een dieselmotor, vanwege de robuuste, betrouwbare techniek, de wat minder dure brandstof en meer kilometers per liter. De nieuwe drie-cilinder VAG-diesel kwam dus mooi uit, gezien ons ‘BPM-vrije’ verleden. De Seat uit het VAG-trio vind ik niet bij mijn leeftijd passen (en puur gevoelsmatig heb ik minder met Spanje).
Bleven over de Polo en de Fabia Combi GL. Er stond een witte Polo bij de Duitse dealer, m’n vrouw en ik gingen proefzitten, dat voelde heel goed. Compact en degelijk. Toen naar de Fabia. Voelde voor mijn vrouw precies hetzelfde, voor mij wat minder, maar wat een verschil in ruimte. De overstap van ons busje naar een toch wat ruimere auto dan de Polo zou minder inleveren betekenen. Ter plekke besloten we zonder proefrit voor de Fabia te gaan. Ik moest wat gevoel ‘wegslikken’, te weten dat Skoda toch nèt wat minder (status) is dan VW. Mijn vrouw heeft daar gelukkig totaal geen moeite mee, en ik bij nader inzien ook niet. Skoda, spreek uit in het Tsjechisch als Sjkodda. Jullie weten toch wat die afkorting betekent…?


Inmiddels is ‘onze’ Fabia geproduceerd en kunnen we hem over een à twee weken ophalen. Meer daarover zodra de ‘Faab’ hier voor de deur staat in de productieschema-draad (want dat kun je geen draadje meer noemen:D.
 

FredV

Banned
Welkom bij de groep blije rijders.
Dus nog even geduld en we zijn benieuwd naar jullie ervaringen.
en idd, het is geen draadje maar een kabel.....
 
Beste Collega Rijder,
Ik ken het gevoel. Ben zelf ook na diverse Mazda's overgestapt op Skoda.
Had ook in het begin van ja Skoda, maar heb er tot nu toe geen spijt van.
Ik heb hem sinds 4 oktober en de eerste 2000 km zitten erop.
Echt leuk heen en weer naar Slagharen en dan ook nog heen en weer naar Essen vanuit schiedam en dan nog brandstof over hebben. En gewoon heerlijk confortabel rijden. Het 3 cilindertje is echt een grote jongen van formaat.
Ik begin ook de kleine VW achtergronden te vinden zoals Ramen openen en sluiten met afstandbediening en de (achter)Ruitenwisser die gaat werken als je hem in z'n achteruit zet mits je voor ruiterwisser aan staat.
Echt een heerlijke auto om mee te rijden.
Oja verbruik bij de twee ritten, dus alleen maar rijksweg maar wel keurig aan de snelheid gehouden.
100 waar 100 mag en 120 waar 120 mag en in duitsland 130.
Met een gemiddelde verbruik van 1 op 22,4
 

corsaar

Senior Member
Welkom nielskra veel plezier hier op het Forumen we zullen over twee weken je berichten hier zien.
 

Ron467

Actief lid
Welkom Nielskra,
Ook ik ben 3 jaar geleden, na heel veel andere busjes van een heerlijke (verlengde T4 automaat DC) overgestapt naar de Fabia (toen de 1.6 HB Sport) en toen ik mijn nieuwe aanwinst ging ophalen stond daar ook weer een mooie T5 automaat occasion voor nog net iets meer .....moest me inhouden om niet gelijk te gaan babbelen.:crazy:

Maar min of meer realistich gebleven (als ik helemaal met mijn portomonaie had gedacht had het ook wel een GL geworden)
En ben er nog steeds heel content mee, hoewel verbruik nog wel iets beter moet worden.

. Skoda, spreek uit in het Tsjechisch als Sjkodda. Jullie weten toch wat die afkorting betekent…?
quote]

Samen Knutselen Onder De Auto toch?
of
Schokkend Klaarkomen Op De Achterbank :winkie:
 

Greenliner

Senior Member
Skoda betekent schade of pech.
Skoda aan je Skoda dus als je Skoda hebt. (Schade aan je Skoda als je pech hebt).
 

GJS

Senior Member
Typ in bij Google translate terwijl je hem op vertalen van nederlands naar tsjechisch hebt staan:
jammer en dan vertaald hij dat als soucit
zet er een , achter en dan vertaald hij het ineens als: škoda,
 

Ron467

Actief lid
Ik hoorde dat Skoda 'jammer' betekent, dus 'schade' in het Duits. Wie spreekt er goed Tsjechisch?
skodu is schade in het Tsjechisch.....

:uitlachen:In totaal hebben 10.004.800 Tsjechen het Tsjechisch als moedertaal, oftewel zo'n 97% van de gehele bevolking

Skoda, moje skoda ma skodu; jammer, mijn Skoda heeft schade.:confused:

maar of dit klopt met de naamvallen?
Net zoiets als "allez votre corridor" (ga uw gang)

maar mijne gelukkig (nog) niet.
 
Bovenaan Onderaan