Fabia Combi/Campi: bouw je eigen campertje

laagvlieger

Forumguru
In deze tijden moet je toch wat om handen hebben. En laat nu een onzekere zomer in aantocht zijn, zeker wat betreft vakanties ... Ik vind het tijd (en heb momenteel de tijd) om een 'project' van mij te delen: bouw je Combi om tot zwerfwagen en trek er goedkoop op uit. Als je nog wat materiaal van een verbouwing hebt liggen ben je al halfweg. Enkel de spaanplaat werd gekocht (op maat laten zagen is gratis bij de betere doe-het-zelfzaak), een paar scharnieren en 3 zonneschermen. Alles samen voor € 29,98. Benodigde tijd: één productief dagje.

Wat heb je nodig:

- Fabia Combi II, voor of na de facelift, dat maakt niet uit.
- Zaag, potlood, meetlint, waterpas, boormachine en een doos schroeven.
- Houten latten met dikte van 2 bij 4 cm en maximaal 160 cm lang, dikkere blokken van 6,5x6,5cm en min 20 cm en max 44 cm lang.
- Spaanplaat 125x250cm van 18mm dikte, kan ook MDF of ander plaatmateriaal zijn.
- 2 scharnieren (type meubel/kogel/piano)
- Schuimmatras 140 cm breed en (minimum) 10 cm dik.

DSC_0436.JPG DSC_0435.JPG DSC_0442.JPG

Hoe ga je te werk:

Stap 1
Met waterpas en meetlat kijken hoe hoog de poten moeten zijn om over de neergeklapte achterbank een rechte constructie te krijgen. Ook rekening houdend met de plaats van de middenarmsteun en de grootst mogelijke uitsparing tussen de achterwielen. In totaal heb je 8 poten nodig: 5 stuks van 20 cm, 2 stuks van 44 cm en 1 stuk van 29 cm. De 5 gelijke stukken zijn voor de kofferbak, de 2 lange stukken in het voetengedeelte van achterbank en het overige stuk komt op de middentunnel.

Dan verbind je de poten met de lange latten van 160 cm lengte. Voor maximale stabiliteit 3 schroeven per verbinding. In mijn geval staan de lange voorpoten 70 cm uit elkaar en de korte achterpoten 60 cm uit elkaar, steeds gemeten vanuit het middelpunt van de blokken hout! De andere stukken plaats je in het midden zoals op de foto's te zien is en verbind je met de kleinere latten. Door achteraan slechts 2 poten te gebruiken behoud je gemakkelijk toegang tot de bagageruimte onder het bed.

DSC_0439.JPG DSC_0440.JPG

Stap 2
Plaatmateriaal opmeten en op maat zagen. In mijn geval laten doen in de winkel. Afmetingen (lxb): 95 x 93 cm (plaat 1 = tussen achterwielen), 69 x 118 cm (plaat 2 tussen achterdeuren), 18 x 118 cm (plaat 3 = klapgedeelte met uitsparing voor armsteun). Die laatste kan je trouwens nog ietsje langer maken als je een langer bed wilt. Maar het gaat wel ten koste van draagkracht want de overhang wordt groter.
Deze 3 delen leg je zo op de gemaakte constructie. De achterste kan je enkel via de kofferbak er in plaatsen en de middelste enkel via de 2 achterportieren.
Je kan de wielkasten van de auto beschermen met zelfklevende viltjes ter hoogte van de platen.

Je zet 2 scharnieren op de bovenkant tussen de grootste (2) en de kleinste plaat (3), zodat die naar boven en naar achteren klapt. Ook plaats je aan de onderkant van de 2 grootste platen blokjes hout zodat de platen niet gaan schuiven tijdens het rijden. Doe dit op logische plaatsen, die afmetingen geef ik niet mee want dit scheelt nogal nauw en moet best zelf afgemeten worden met een potlood.

DSC_0437.JPG DSC_0200.JPG

Stap 3
Knip het schuimmatras op maat, en neem dit iets ruimer dan het plaatmateriaal. 125 cm breed tussen de achterportieren en 100 cm tussen de wielkasten. In tegenstelling tot de platen mag het matras wel nauw passen in de auto, dit houdt het geheel mooi samen en zorgt dat er niets gaat rammelen. Zorg dat de matras dik genoeg is, 10 a 12 cm is ideaal. Dunner is niet comfortabel en dikker is niet echt nodig.
Maak het bed op en je bent klaar!

autocamper.jpg DSC_0443.JPG DSC_0201.JPG

Stap 4 (bonus)

De ramen afdekken. Hier ook weer gebruik gemaakt van resten ondervloerfolie- en houtpulpplaten wat onder laminaat ligt. Die houtpulpplaten krijg je gemakkelijk in vorm geknipt. Je kan dat doen door eerst een malletje te tekenen op karton of papier. Daarna kun je de ondervloerfolie erop nieten en aan de achterkant het overtollige afknippen. Als je dat goed hebt gemeten past dit zo tegen je raam. Geen inkijk, geen lichtinval en een zonwerend isolerend geheel. Voor de voorruitten gebruik ik gewoon klassieke zonneschermen met zuignapjes.

DSC_0165.JPG DSC_0166.JPG DSC_0208.JPG

Zo, een ruim bed voor 1 persoon of een gezellig bedje voor 2 personen. Ideaal voor een koppeltje :jaja: Eronder is nog ruimte voor klapstoelen en een tafeltje, en de vakken achter de achterwielen blijven ook bereikbaar. Verder is er nog bagageruimte bij de voetenruimte van de achterbank. Genoeg om een weekje even weg te zijn.

DSC_0507 (2).JPG
(eerste uitje in de Vogezen)

Het is natuurlijk geen Superb, maar de Fabia verrast mij toch nog steeds.

En nu enkel wachten tot de grenzen weer openen!

(edit: miniaturen i.p.v. grote afbeeldingen, maakt het iets overzichtelijker)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
een ruim bed voor 1 persoon of een gezellig bedje voor 2 personen
Best leuk!
Vooropgesteld dan dat de personen niet langer zijn dan pakweg 1,70/1,75 m, want anders kun je echt niet lekker gestrekt liggen...

En nog een tip n.a.v. de eerste foto bij stap 1: Als je die gaten dicht bij het uiteinde van een lat voorboort en 'verzinkboort' zodat de schroeven daar net doorheen kunnen schuiven, zal zo'n lat niet zo makkelijk splijten bij het vastzetten, zoals hier duidelijk zichtbaar is.
 

laagvlieger

Forumguru
Best leuk!
Vooropgesteld dan dat de personen niet langer zijn dan pakweg 1,70/1,75 m, want anders kun je echt niet lekker gestrekt liggen...

Het bed kan nog ietsje langer gemaakt worden zoals beschreven in stap 2. Ikzelf ben 1,78 meter dus ik had niet meer nodig, je ligt trouwens zelden volledig gestrekt.


En nog een tip n.a.v. de eerste foto bij stap 1: Als je die gaten dicht bij het uiteinde van een lat voorboort en 'verzinkboort' zodat de schroeven daar net doorheen kunnen schuiven, zal zo'n lat niet zo makkelijk splijten bij het vastzetten, zoals hier duidelijk zichtbaar is.

Thanks! dat kan ik inderdaad meenemen naar een volgend project.
 

laagvlieger

Forumguru
Mooi alternatief voor al die dure lijkwagens nu het financieel niet zo goed gaat bij de begrafenisondernemers :).

Leuk getimmerd

Dan heeft een Fabia toch iets te weinig klasse voor dat soort werk :jaja: Maar inderdaad ook te gebruiken zonder matras = vlakke laadvloer.
 

laagvlieger

Forumguru
In tussentijd ben ik gezwicht voor een echte kampeerauto, namelijk een MC Louis Glen 363 halfintegraal op een Fiat Ducato uit 2006. Dat is wel andere koek dan een Fabia met vlakke laadvloer ( van 1 op 33 naar 1 op 11 :sterretjes:) maar wel letterlijk een huis op wielen. Ook hier was wat werk aan, maar niets onoverkomelijk.

IMG_20220815_144933_791.jpg
IMG_20211219_151750_739.jpg
 

EdK

Forumguru
En daar doe je dus nu ook je woon werk verkeer mee ?
Of is de Fabia ook nog gewoon onder de gelederen...... :arghh:
 

laagvlieger

Forumguru
Aangezien ik bijna woon op het werk is dat nog geen slecht idee :D

Woon-werk doe ik trouwens per fiets, daar heeft de Fabia ook nooit voor gediend. Maar gelukkig is de Fabia er nog steeds, en zal nu meer door mijn vrouw gebruikt worden, eens ze slaagt voor haar rij-examen! Verder blijft die ingezet worden voor langere ritten richting familie, dat zich uitstrekt van de Ardennen tot Noord-Holland. Dat kan de camper uiteraard ook, maar niet ideaal voor "vlotte" ééndaagse bezoekjes ...
 
Bovenaan Onderaan