Fabia Combi 1.4 MPI 2001

Cordoba

Forumguru
Boekjes bij de auto had ik dus ook: auto bij handelaar gekocht, en er leken geen boekjes aanwezig. Via een link de engelstalige versie in PDF gedownload, en op die manier het verborgen opbergvakje in het dashboard gevonden.

Ik heb nog de originele accu (na ruim 10 jaar) en was dus onlangs ook aan het kijken naar een vervangende accu (voor het geval dat). Let op de waardes voor de originele accu: sommige bedrijven willen je een accu aansmeren met te weinig Ah, waardoor die accu het in de winter extreem zwaar kan krijgen. Op die manier lijken die bedrijven wel goedkoop, maar zijn het niet: ze leveren gewoon een ondermaatse accu. Ik heb na een paar prijsopgaves een adres gevonden waar ik voor ruim 100 euro de juiste accu heb voor mijn auto (Fabia I combi uit 2003, 75pk blok)
 

00s3

Lid
Bedankt :)

Dat moet goed gaan komen. Gelukkig heb ik de lease auto nog en die heeft vast middelen om een auto te starten..

Hieronder als update de optielijst; de auto is vrij standaard en volgens mij ook echt zonder ABS.

De motorcode is als ik het goed begrepen heb: AQW

E0A = No special edition
1D0 = Without trailer hitch (deze snap ik niet, zit wel trekhaak op)
5SL = Left exterior mirror: aspherical
5RQ = Right exterior mirror: convex
1KM = Drum brakes, rear
6FB = Body-colored exterior mirror housings
1AL = Power brake
3FA = Without roof insert (standard roof)
1N2 = Power steering electro-hydraulic
1ND = Full wheel covers
H2Z = Tires 185/60 R14 T
4UE = Air bag for driver and front seat passenger
4R2 = Power windows front, mechanical window regulators rear
3NC = Rear seat bench/backrest, split folding
3QT = 3-point seat belts with tensioner and height adjustment, front
4X0 = Without side air bag
4A0 = Without seat heater
8L3 = Roof antenna
J1P = Battery 220 A (44 Ah)
7AA = Electronic vehicle immobilization device
8GM = Alternator 70 A
6Y0 = Without cruise control warning system
9AA = Manually controlled heating system
8RE = 4 speakers (passive)
7G0 = Without preparation for VTS (vehicle tracking system)
8AA = Without radio
8QE = Key for locking system with remote control
8X0 = Without headlight washer system
4K3 = Radio remote controlled central locking operated from inside and safe securing
B31 = Type approval the Netherlands
G01 = Front shock absorption
QN2 = Drawer under right front seat
3L1 = Manual height adjustment for left front seat
9P0 = Without seat belt reminder
Q1A = Standard front seats
7X0 = Without park distance control
9W0 = W/o car phone preparation/installation
8WG = Cornering lamp
7A0 = Without CD changer/CD player
QG0 = Without service interval prolongation
0GG = Emission standard EU4
L02 = Suspension range 02 installation control only, no requirement forecast
7P0 = Without lumbar support in seat backrests
F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
3S2 = Black roof rails


Nog een keer over de accu gesproken; kan het zijn dat de radio de accu leeggetrokken heeft met continue stroom?

Heb liever dat radio alleen aan kan met het contact aan.
 

00s3

Lid
Ik heb nog de originele accu (na ruim 10 jaar) en was dus onlangs ook aan het kijken naar een vervangende accu (voor het geval dat). Let op de waardes voor de originele accu: sommige bedrijven willen je een accu aansmeren met te weinig Ah, waardoor die accu het in de winter extreem zwaar kan krijgen. Op die manier lijken die bedrijven wel goedkoop, maar zijn het niet: ze leveren gewoon een ondermaatse accu. Ik heb na een paar prijsopgaves een adres gevonden waar ik voor ruim 100 euro de juiste accu heb voor mijn auto (Fabia I combi uit 2003, 75pk blok)


Hoi Cordoba,

Volgens de optielijst heb ik dus:
J1P = Battery 220 A (44 Ah)

Een accu met 44Ah nodig?

Wanneer mijn accu compleet dood is, kan ik hem dan nog wel starten met startkabels via 'mijn' Octavia?
Of wordt het een kwestie van in zijn twee en duwen?



edit: is het eenvoudig om zelf een accu te halen en in te bouwen?
 

Dax

Lid
yay! Nou nog hopen op beter weer.. Hier tussen de buien door koelsysteem doorgespoeld en ververst met g12+ ( Action) en eens lekker genoten van de lekkage bij de achterportieren..
No trailer hitch is af fabriek - is er later dus bijgezet
44Ah accu is minimum meen ik - en in mijn combi tenminste wordt de radio afgesloten wanneer je het kontakt uitzet.
 

Noord26

Forumguru
Dan zal hij gewoon starten op de accu van de Octavia. Echter laad hij ook niet goed bij als een accu defect. Dus elk onderdeel wat stroom gebruikt (en dat zijn er altijd wel een paar) zal je auto stil laten vallen.
 

Cordoba

Forumguru
Als starten met (goede) kabels niet lukt, is de kans dat aanduwen wel lukt klein. Zo te zien heb je een iets kleinere accu: bij mij staat er 260A/60Ah, en 44 of 60 Ah is dus een behoorlijk verschil, maar mogelijk ook de reden waarom mijn oude accu nog steeds goed genoeg is.

Trekhaak is dus blijkbaar achteraf gemonteerd, is in NL gebruikelijk zowel vanwege de bijtelling voor leaserijders, als destijds ook voor de BPM die een fabriekstrekhaak extra duur maakte. Zelf een accu halen en vervangen, is vrij simpel, alleen wel ff de tijd voor nemen (haastwerk, of krappe planning is bijna garantie dat het fout gaat).

De klemmen op de accupolen loshalen spreekt voor zich, verder even de accubak demonteren en de accu losschroeven van de klem op de onderrand. (de accubak zit in de weg om daar bij te kunnen, dus vandaar dat je het een en ander los moet halen)

Vervolgens alles in omgekeerde volgorde weer monteren, en opletten dat je geen sluiting maakt tussen beide accupolen.

In het downloadcentrum op het forum kan ik niet zo snel de handleiding vinden om de accubak te demonteren, cq de accu te wisselen. Volgens mij is Cuprani ook ooit bezig geweest met het vervangen van zijn accubak, dus mogelijk dat in het topic van zijn Fabia foto's en aanwijzingen te vinden zijn.
 

polf

Senior Member
Accu even omwisselen met de Octavia en daar dan de mobiliteitsgarantie voor...... nee dat kan ik natuurlijk niet posten.(valt ook wel op 44Ah in een Octavia).
Duwen heeft geen zin als de Accu helemaal dood is want er altijd wat stroom nodig om de elektronica te laten werken om ontsteking en brandstof te regelen. Met start kabels moet het gewoon lukken.

Mooiste is als je een multimeter hebt om te kijken wat de dynamo levert aan laad spanning als de motor draait en eventueel de lekstroom te meten. Als iemand de radio verkeerd heeft aangesloten zou het zeker kunnen dat deze de accu leeg trekt(hoge lekstroom, radio afkoppelen wat is het verschil?). Je moet ondertussen wel een beetje verstand van elektra hebben om al die dingen zelf uit te kunnen voeren en te begrijpen.

Edit, accu verwijderen toegevoegd in de bijlage
Grt Polf
 

Bijlagen

  • fabia accu.pdf
    83,7 KB · Weergaven: 10

Cordoba

Forumguru
@Polf: het is handiger om dergelijk bestanden in het downloadcentrum te plaatsen, voor toekomstige bezoekers is het dan ook makkelijker te vinden.
 

turboturbo

Forumguru
waar ik voor ruim 100 euro de juiste accu heb voor mijn auto (Fabia I combi uit 2003, 75pk blok)
Bij de dealer kost die toch ook maar iets van 120,-? En daar krijg je toch ook een juiste (niet ondermaatse) accu mag ik aannemen?

E0A = No special edition

Heb liever dat radio alleen aan kan met het contact aan.
Die optielijst begint al goed... :maakmegek:

Dat van je radio, dat moet kunnen. Mijn radio kan ook alleen maar aan, als de sleutel in het contact zit en eerst een keer minstens op contact heeft gestaan (daarna kan de sleutel weer in 0 positie, maar zodra je de sleutel uit het contact trekt, gaat de stroomtoevoer naar de radio weer uit, en ontgrendelen alle deuren weer)
 

Cordoba

Forumguru
De Skoda-dealer hier in de buurt, is écht niet in staat om met de juiste accu te komen. Tenminste niet in één keer, en niet binnen 6 weken, dus de prijs bij de dealer is net zo van belang, als wat een dealer in bijvoorbeeld Polen vraagt.
 

Dax

Lid
idd zou gaan voor een gewoon goede accu VMF / Wilco bv. 44Ah is een wat licht, dus wat er past uit je portemonnee en in het accu compartiment..
 

Cordoba

Forumguru
Een paar tientjes besparen door een te lichte accu plaatsen, kost je extra geld: bij een beetje stevige winter kom je in de problemen. Vroeger kon je aan de hand van het accumerk vrij makkelijk bepalen of je een goede accu had. Tegenwoordig komen er zoveel merken uit dezelfde fabriek, met identieke accu's dat het voor de gewone consument een flinke opgave is om te kijken wat nu een goed merk is, en wat niet.
 

00s3

Lid
skoda_lease_1.jpg gebroederlijk1.jpg gebroederlijk2.jpg kabeltje.jpg laden_1.jpg laden_2.jpg Goedemiddag allen,

Zo, het heeft even geduurd en ik kan gematigd positief nieuws melden;

Ik heb de accu kunnen opladen met behulp van een acculader, dit duurde in plaats van 15 minuten, 30 minuten en daarna was de lader behoorlijk warm geworden. Gelukkig startte de motor hierna (na wat eerdere enthousiaste pogingen) wel.. de radio heb ik voor de zekerheid ontkoppeld.

De centrale deurvergendeling doet het nu ook!

Ik weet dus nog niet of de accu aan vervanging toe is.. Ik heb wel gekeken naar de accu en daar staat het kijkglaasje op 'recharge'. De accu is van het merk DETA.. Duits merk? en verder kon ik er niet heel veel van maken..

Mijn eerste uitgaven (na de aankoopprijs) waren vandaag 4 veiligheidsvestjes, een gevarendriehoek, een blister zekeringen en de http://www.halfords.nl/shop/auto-accessoires/veilig-op-weg/104391]acculader[/url].

Weten jullie zo uit het hoofd welk type lampenset ik nodig heb? Is dat H4 of H7.. een lampensetje moet ik nog aanschaffen al zag ik dat ze bij de Halfords wel aan de prijs zijn.. 15-18 euro.. is dat normaal?


Wat betreft de accu; kan het kwaad om er een zwaardere accu in te zetten? Of branden dan alle zekeringen spontaan door?

Ik heb foto's gemaakt van de setup tijdens het opladen die ik zometeen ga plaatsen.
Grtz,
Ed


edit: foto's toegevoegd
 

CDK

Forumguru
je kan aan je dealer vragen welke accu's er in mogen / passen, zwaarder is vaak ook groter en dat past niet altijd
als een accu goed leeg geweest is, dan is het raadzaam hem preventief te vervangen, heb je op dit moment geen last, dan mag je er van uit gaan dat bij de 1e koude nacht het alsnog over en uit is met de accu, tegenwoordig is het allemaal "wegwerp spul" ivm de milieunormen zijn ze minder sterk als vroeger. op mijn werkauto zit een reparatie onderhoudscontract, eens per jaar heb ik daar een te lage spanning mee, opladen doen ze niet eens, daar gaan direct 2 nieuwe in (2x12=24V)

succes! greetz Corné
 

Dax

Lid
Inderdaad - zat net even al te zoeken naar de tabel van een fabrikant, maar uit mijn hoofd: een nieuwe accu kan zo een 1000X opgeladen worden - als hij één keer onder de helft van zijn vermogen komt, halveert ook het aantal laadcyclussen die over zijn - hoe lager, hoe minder was de vuistregel..
Ik meen dat de dynamo etc zo een 70 Ah kan leveren, dus tot dit vermogen zal in kunnen - de accubak goed opmeten, en met die info eens winkelen en aanschaffen naar het vermogen van je portemonnee.
 

Joske

Forumguru
Ben er vrij zeker van dat het H7-lampjes zijn voor jou. Best eens eentje uithalen ;) (en een H3 voor de ver-stralers)
 

Cordoba

Forumguru
De lampen staan in het boekje, maar volgens mij staat er ook een overzicht op het forum.
Dimlicht is H7, grootlicht H3, mistlampen H3b, stadslicht W5W (uit het hoofd). Je kunt ook voor een paar euro een setje bij de Action halen, en dit aanvullen met wat losse lampjes die niet in die set zitten. Wat de zekeringen betreft: let op dat je niet alleen de normale maat steekzekeringen, maar ook ministeekzekeringen nodig hebt.
 

00s3

Lid
@Turboturbo, kijk dat is nog eens handig zo;n lampjes overzicht (boekje ligt weer op zijn verborgen plek).. :-)


@Cordoba, de Action klinkt een stuk beter dan de Halfords.. het is bijna gratis daar..

@Dax,Cordoba bedankt voor de info.. voor het betrouwbaar laten starten van mijn auto heb ik wel wat geld over, dus zal ik zeker niet bezuinigen op een accu.

@Corné, zie hieronder

Wat betreft de accu; vanochtend startte hij gewoon direct, dus misschien hoeft hij toch niet vervangen te worden. Sowieso heb ik voor a.s. donderdag een beurt ingepland staan bij de Skoda dealer;

Nattuurlijk zal ik navraag doen over de toegestane Ah voor de accu.. ik heb gezien dat de bak wat groter is dan de accu die er nu inzit.. dus heb wel wat speling in formaat. Wat is een goede koudestart waarde?

Wat betreft de banden;
Ik ga eerst vragen of het nog zinvol is voor en achterbanden om te wisselen, anders vraag ik prijsopgaaf nieuwe voorbanden.. Zullen Continentals zijn waarschijnlijk en wat alles incl. me gaat kosten..

Hangt af van de prijs of ik ze bijvoorbeeld via Popgom, Tirendo, etc.. ga kopen..
Aanbieders genoeg..

Iemand goede ervaringen met online banden kopen?
 

turboturbo

Forumguru
Dat de auto (nog) start, wil niet zoveel zeggen over hoe goed de accu (nog) is, hoor... Maar je dealer zal dat wel testen voor je, die hebben een accutester.

Lampjes bij de Action zijn doorgaans lawaai waaiboom lampjes, die zou ik niet kopen daar.
 
Bovenaan Onderaan