Fabia 2010 1.2 TSI doorrijden of kiezen private lease

Hallo Forumleden,

op dit moment ben ik tevreden Fabia rijder maar gezien de leeftijd gaan er de komende tijd een aantal grootte reparatie komen en wat is wijsheid?

Koppeling moet vervangen worden 140.000km , distributieketting zou eigenlijk een levenlang meegaan maar begint bij de TSI nu geluid te maken wat geen goed teken is!, remschijven moeten vervangen worden, dit alles samen gaat flink wat kosten (onderhoud even niet meegerekend).wellicht gaan we nog ander kleine dingen defect.

dus nu mijn vraag de auto inruilen en iets anders leasen/kopen of doorrijden nadat alle reparaties zijn uitgevoerd. bij ANWB kun je berekenen wat een auto kost per maand en dan zie ik bes een hoog bedrag naar voren komen van 368 per maand voor een FABIA.


Op dit moment zit ik te twijfelen of elektrische auto (Kia Eniro, Hyundia Kona E) rond 370 euro per maand te private leasen. OF een 1 a 2 jaar oude hybride auto via Duitsland in te voeren.

Bedankt alles voor het meedenken.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik kan niet in de toekomst kijken, dus kan ik helaas ook geen zuiver advies geven. Dus doe ik dat niet.
Maar auto's kosten nu eenmaal (veel) geld en je zal eigenlijk elke maand een bedragje opzij moet leggen.
En 140.000 km totaal op de teller is niet veel in 10 jaar. Mijn Fabia 1 ging er uit bij mij na ruim 100.000 km in 10 jaar.
En waarom? Was er wat mee? Nee, ik wilde een schoon asbakje. Ohh, ehhhh... ik rook niet :-)

Een andere gebruikte auto kopen?
Wat kunnen daarvan de (onbekende) problemen zijn? Dan lijkt investeren in reparaties bijna logisch, je weet wat je hebt.
Het nadeel van leasen is dat het niet je eigendom wordt, dus ook straks aan het eind van de lease geen inruil, geen spaarpotje.

Elektrisch hangt af van je gebruik. Weet wel dat de goedkope elektrische auto's alleen langzaam kunnen laden en dat de WLPT gegevens voor het bereik veel te rooskleurig zijn. Dus dan moet je weer kiezen voor een duurdere uitvoering met sneller laden en groter bereik. WLPT 300 km kan bij koude dagen met lampen aan, verwarming, mss airco om te ontvochtigen zo maar minder dan 200 km van overblijven.
Geen volle accu en plotseling toch weg? Dat kan pas na opladen, houdt ook daar rekening mee. En een publieke laadpaal moet maar net beschikbaar zijn.

sterkte & grtsss
 

PizzaPieter

Forumguru
Sidenote op vorige reactie van @fanSkoda: ik spaar al jaren €100 per maand voor onderhoud en €150 per maand voor vervanging auto. Geeft mij een gerust gevoel.

Afschrijving merk je niet per maand, tot je een andere moet kopen (Gerekend afschrijving tot €0 in 7,5 jaar) ...

Onderhoud kun je tot bepaalde hoogte budgetteren, zit echter ook stukje 'onvoorzien' in. Ene jaar wel nodig, andere jaar niet.
 

Cordoba

Forumguru
Koppeling heeft problemen dat je die moet vervangen? Bij mijn koppeling van mijn Fabia I werd rond de 100k km al aangegeven dat ie ver versleten was, bij de dubbele km-stand (bijna 200k km) de auto ingeruild zonder problemen en nog steeds met dezelfde koppeling, zeker als je niet regelmatig zware aanhangers of iets dergelijks trekt, kan een koppeling makkelijk 200-250k km mee.

Zoals fanSkoda ook al aangeeft, bij je huidige auto weet je wat er aan zit te komen aan onkosten, bij een verse occasion is dat meestal een verrassing. Mijn stelling is dat je gemiddeld zo'n 500 euro kwijt bent in het eerste jaar van een verse occasion aan onverwachte reparatiekosten, door ander gebruik dan vorige eigenaar, langdurig stilstaan van de auto, maakt niet uit, maar het gebeurt gewoon. Het bedrag van 368 euro per jaar voor een Fabia, zal zijn bij aankoop van een nieuwe auto, neem ik aan. Als je een jonge occasion koopt, zal dat maandbedrag fors lager uitvallen, je hebt misschien iets meer onderhoudskosten, maar veel minder afschrijving.

Hou voor Private Lease wel in de gaten dat je geen eigenaar bent van de auto, en dus voor iedere aanpassing goedkeuring nodig hebt van de leasemaatschappij. Dat betekent dat je voor het plaatsen van een hondenrek, achteruitrijcamera, spoiler, enz. allemaal óf goedkeuring moet krijgen, of een schadeclaim als je de auto weer in moet leveren. Ander probleem bij lease, is dat als je baan verliest, door omstandigheden aan een automaat moet of om andere redenen een andere auto, dat je leasecontract vaak niet zomaar op kan zeggen, of omzetten naar een andere auto. Private lease lijkt heel safe omdat je tijdens de looptijd geen onverwachte kosten hebt, maar dat is ingecalculeerd in het leasebedrag, als je netjes met een auto omgaat en geen extreme pech hebt, ben je met een eigen auto op de langere termijn gewoon veel goedkoper uit.
 

Tees

Donateur
Ik zou persoonlijk nooit aan Private Lease beginnen. Simpelweg omdat je de risico's zelf betaalt in het leasebedrag plús een mooie winst voor de leasemaatschappij. Je koopt er uiteraard wel mentale rust mee, en het is aan jou de vraag wat je dat waard is.

Maar inderdaad, een auto kost geld, en dit soort reparaties is niet leuk, maar je weet dat je er een keer mee te maken krijgt. Als je besluit deze weg te doen, dan zou ik eerder naar een andere occasion kijken. Al weet je daar ook nooit wat je krijgt. En op die manier heb ik vorig jaar ook ruim €1000 in m'n toen 16 jaar oude Faab gestopt, m naar de sloop brengen en een nieuwe kopen zou meer hebben gekost, en verder is t beestje heel betrouwbaar.
 

JeSko

Forumguru
Private lease heeft ook veel voordelen, ze betalen je wegenbelasting ( in NL zeker de moeite dus ), ze betalen je verzekering, dekken onkosten en onderhoud. Je betaalt wat maar je rijd nieuw en je hebt inderdaad geen zorgen. Is ie kapot is het voor hen.
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb mijn Scala in de private lease. Het was de keuze: of via de zaak leasen (geen vrije keuze) of zelf leasen (wel vrije keuze). Qua maandbedrag maakt het elkaar nauwelijks iets, inclusief brandstofkosten. Sterker nog: nu met de lockdown ben ik een stuk voordeliger uit.

Ten aanzien van het opzeggen van de private lease: dat is afhankelijk van de partij waarbij je de lease afneemt. Ik heb deze via Skoda lopen (vw financial services) en hierin is opgenomen dat het contract ontbonden kan worden als je je baan verliest. Ook wel enigszins logisch: de kans dat zij het maandbedrag nog gaan innen wordt bij een beperkte buffer natuurlijk wat lastig. Dan kunnen zij beter de auto terugnemen en verkopen. Resumé: Ga je voor Private Lease, lees dan de voorwaarden goed door.
 

JeSko

Forumguru
Een Fabia vind ik persoonlijk voor private lease zeker interessant, waarom? Een kleinere auto met lichtere motorisatie kost je maandelijks een lager bedrag dan bv een zware Audi, wat ik nu vaak zie, bv aan de schoolpoort, zijn mensen die dikke bakken rijden, Mercedes CLA is daarin een populaire, BMW 3, Superb 3 IV, maar wel met de reclame van de leasemaatschappij op de nummerplaathouder, daar is niks mis mee maar dit zijn heel vaak mensen die zo'n auto anders nooit kunnen betalen, en maandelijkse dik geld betalen, ik heb weet van iemand die 650 euro p/maand betaalt voor zo'n Cla shooting break, maar die eigenlijk moeilijk rondkomen. Op zo'n auto's word private leasing vaak om de foute redenen gedaan, op kleinere auto's met lagere maandlasten ( bv 280 euro private lease ) vind ik het eigenlijk best een goed systeem. Dan zit je op Benzine na volledig gedekt voor 3000 per jaar, dat klinkt veel en is het ook, maar dit zijn wel meteen de enige kosten, je weet dus één, welke kosten je hebt, je weet twee dat er geen extra kosten kunnen bijkomen, en drie, als die toch komen, is het voor de maatschappij, en je bent gerechtigd op een vervangwagen. Stel je koopt een tweedehands, je betaalt zelf je verzekering (500-1000 per jaar?), Zelf je reguliere onderhoud (250-500 per jaar?), Zelf onvoorziene kosten, die zijn natuurlijk niet in te schatten, maar zullen al gauw variëren van enkele tientjes tot enkele hondertjes. Je betaalt dus echt een bepaalde som voor wat gemoedsrust en zekerheid, dat je daarvoor wat meer betaalt lijkt mij logisch, je rijd als pré ook nog eens met een geheel nieuwe auto.
 

Cordoba

Forumguru
@jesse_s93 Bij baanverlies is dat tegenwoordig vaak wel geregeld, maar stel dat je om één of andere reden een andere auto moet (gezinsuitbreiding, of bijv. rolstoel die mee moet kunnen om maar iets te noemen), dan is dat bij private lease afhankelijk van de goodwill van de LM. Bij een privé auto, verkoop je de huidige auto, en koop je een geschikte auto terug.
 

Okki

Donateur
en niet te vergeten. Wil je een hypotheek (of uitbreiden) het bedrag van de auto telt dan ongeveer 3x de aanschafwaarde mee voor wat in mindering wordt gebracht op het te lenen bedrag.

(onderstaande even van internet geplukt)

Private lease ziet men als schuld en zorgt daarom voor een registratie in het BKR. En omdat het leenbedrag binnen een private lease contract meestal niet gering is, heeft het een behoorlijke invloed op het bedrag dat je voor je hypotheek mag lenen. Stel, je hebt een private lease schuld van € 10.600 euro, dan betekent dat niet dat je ook maar € 10.600 euro minder hypotheek krijgt. Door de berekening van de hypotheekverstrekker, kan dit oplopen tot € 58.500 euro. Dat komt omdat de hypotheekverstrekker het benadert als schuldenlast: oftewel een deel van je inkomen dat je niet kunt uitgeven aan je hypotheek.
 
Laatst bewerkt:

bartje369

Nieuw lid
@Bjornricardo32


Het lijkt me een mooi moment om eens LPG in te bouwen. Ik weet niet hoeveel je daadwerkelijk rijdt, maar benzine en haar roetdeeltjes zijn funest voor de ketting. Ik heb veel literatuur gelezen, verschillende observaties met TSI's op LPG gedaan - ik doe het zelf ook. En kan het alleen maar aanraden.

Dat je koppeling eraan is, is wel zonde. Misschien juist een goed moment de bedoeling te herzien en weer flink lang door te kunnen kachelen!

Lease is m.i. alleen maar duur; je betaalt wel gewoon de afschrijving van een nieuwe auto. Maar ja; als je graag nieuw rijdt. Dan houdt niets je tegen! :cool::D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan