Fabia 2

jeffreyt

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Vandaag zijn bij mij alle mogelijke VAGCOM aanpassingen geprobeerd en zal hierbij delen welke gelukt zijn en welke niet (helaas). Dit alles door een zeer behulpzame Peter (p.acardiagnostic@hotmail.com). Peter is tevens bereikbaar voor andere geïnteresseerde op eerder benoemd e-mail adres. Peter woont in de omgeving Utrecht.

Enfin;
Skoda Fabia II Greenline (incl. alle -af fabriek opties volgens optie lijst)

Alarm activeren.
Dit stond niet in de optielijst bij aanschaf, maar gelezen in een topic hier dat het er 'standaard' wel inzit, maar niet geactiveerd is... (Zal toch niet??). En ja hoor. Na de juiste bitjes om te zetten geactiveerd en werkend! (alarm overigens via standaard toeter).

Verbruik naar km/L
Aangepast en werkt.

Staging/Needle sweep.
Aangepast en werkt.

Tear Wiping.
Aangepast en werkt. (na het sproeien van je voorruit zal de wisser na 5 seconden nog 1 x extra wissen)

Deuren sluiten bij 15/km+
Aangepast en werkt.

Deuren open bij openen deur en uithalen sleutel contact.
Aangepast en werkt.

Toeter bij afsluiten/openen deuren.
Aangepast en werkt. (wel op de gewone toeter).

Dashboard verlichting aan bij DRL.
Niet kunnen vinden in de modules. (Helaas).

Achterlichten aan bij DRL.
Niet kunnen vinden in de modules. (helaas). Ook niet bij wijzigen verschillende landencodes waar dit wel is toegestaan.

Bochtenverlichting.
Aangepast en werkt NIET. (opties staan wel in de modules, maar zullen niet werken op de 1 of andere manier).

Coming Home.
Aangepast en werkt. (Wel moet je bij het verlaten van de auto heel even je groot licht aantippen en dan gaat hij werken.) In te stellen op DIM licht, of of mistlampen.

Leaving Home.
Aangepast en werkt NIET. (Hiervoor heb je een lichtsensor nodig, wat geen optie in de greenline is.)

Bluetooth piep uitzetten.
Aangepast en werkt.

Adaptive break lights.
Aangepast en (weet niet of het werkt). Kom ik wel een keer achter bij een noodstop :)

Rainclose.
Opties aanwezig in module, maar zonder regen sensor zal dit NOOIT werken.

Cruise control in DOT-Matrix.
Aangezet, maar werkt niet. (althans ik zie niets :D

Wellicht dat anderen de opties wel aan de praat hebben gekregen die wij niet voor elkaar hebben gekregen, dan horen wij dat graag. Wij weten namelijk zeker dat met het aanpassen van de juiste 1/0 (bytes) dat het wel mogelijk moet zijn... Maar ja... gelezen dat elke optie 256 mogelijkheden heeft...

Kinv

Lid
Hallo Jeffreyt,

Ik heb je verhaal met de nodige interesse gelezen. Ik krijg mijn Fabia Greenline eind juni. Over VAGCOM de nodige zaken gelezen op dit forum maar mij is nog niet duidelijk hoe eea werkt cq geactiveerd wordt --> via pc programma, via de apparatuur in de auto zelf, etc.. Ik zie een duidelijke toegevoegde waarde om het auto rijden nog leuker c.q. Veiliger te maken. Alvast bedankt voor je reactie.

jeffreyt

Nieuw lid
Hallo Kinv,

VAGCOM is een software matig programma om de modules (hardware in de auto) uit te lezen en aan te passen. Via PON (importeur) van o.a. skoda worden alleen de modules geactiveerd die je besteld hebt. Desondanks zit er veel meer standaard zaken die aan te passen zijn met genoemde software. Mijn advies om de topics te blijven volgen en voor jezelf te bepalen wat je graag zou willen.

Daarna kan je altijd met Peter of iemand anders contact zoeken die het voor je aanpassen.

Kinv

Lid
Hallo Jeffreyt,

Bedankt, duidelijk verhaal. Ik zal de topics in gaten houden en tzt bij Peter of een van de forum leden aankloppen.

Antera

Donateur
Is inderdaad en stukje software met de juiste kabel en kan je diverse zaken aanpassen. Niet alles werkt zoals eerder vermeld omdat het of niet aanwezig is of niet ondersteund word.

Omtrend het Alarm is de vraag hoe je dit wilt zien want een standaard alarm zorgt ook voor het piepje bij openen en sluiten. Toeter gaat je vast nog irriteren als het niet je buren zijn die er vroeg of laat even komen vragen of dat niet uit kan.

Maar over het älarm" is het op slot doen en dan openen zonder sleutel zorgt voor activeren alarm of hoe heb je dit getest???? Want ultrasoon zit er standaard niet in

p.a.c

Nieuw lid
Is inderdaad en stukje software met de juiste kabel en kan je diverse zaken aanpassen. Niet alles werkt zoals eerder vermeld omdat het of niet aanwezig is of niet ondersteund word.

Omtrend het Alarm is de vraag hoe je dit wilt zien want een standaard alarm zorgt ook voor het piepje bij openen en sluiten. Toeter gaat je vast nog irriteren als het niet je buren zijn die er vroeg of laat even komen vragen of dat niet uit kan.

Maar over het älarm" is het op slot doen en dan openen zonder sleutel zorgt voor activeren alarm of hoe heb je dit getest???? Want ultrasoon zit er standaard niet in

hallo allemaal,ik ben hier nieuw en als ik wat meer tijd heb ga ik me even netjes voorstellen,en ik ben de gene die de aanpassingen gedaan heb bij jeffery.//.

het alarm wordt geactiveerd bij openen deur ,hebben we getest.
ultrasoon zat er niet in idd , wel even geactiveerd en was niet aanwezig.
alarm geluid en piep bij afsluiten gaat via toeter hebben geprobeerd via piep maar helaas.
coming home kan ook werken via een schakelaar met auto stand ipv licht hendel,leaving home kan alleen met licht sensor.
voor de verlichting achter aan bij drl is een mail onderweg naar ross tech ,want in module 9 byte 18 staan geen andere opties en is voor een groot deel afgeschermd .

p.s jeffery bedankt was gezellig succes met de skoda en passat (hebben we gisteren aangepast)

mvg peter

jeffreyt

Nieuw lid
Het Alarm is inderdaad met de toeter, al geeft hij maar een paar milliseconden een signaal, dus storend is het zeker niet. Het optische signaal kon ook uitgezet worden. Je hebt dan iig wel een OEM alarm, waarvoor je bij de dealer een hoop centjes kwijt bent.

@Peter: Was zeker gezellig en leerzaam.... Wellicht als de nu nog ontbrekende 'features' opgelost worden rijd ik nog een keer aan!

Antera

Donateur
is dan geen echt alarm daarom ook geen piep bij openen en sluiten.

Bocht verlichting werkt niet omdat je geen dubbele units hebt

Ch als ik me niet vergis ook te activeren zonder nieuwe schakelaar

Daarnaast nog selectieve deuropening mogelijk

Tear wiping achter

Tijd aanpassen voor spiegelverwarming indien aanwezig

Taal aanpassen fis

Gordellampje uit zetten

eventueel toon van de PDC aanpasssen

p.a.c

Nieuw lid

Tear wiping achter

Taal aanpassen fis

Gordellampje uit zetten

alarm is orgineel af fabriek
ch doet het via licht hendel, via deur openen of sleutel uit contact was niet aanwezig in module
taal aanpassen ging wel maar niet in nederlands was niet ondersteund
gordel lamp/piep moest blijven

de rest was niet van toepassing,er zijn nog wel meer opties maar je hoeft niet alles aan te passen :laugh:

als je de coding weet voor piepje hoor ik het graag,je bent nooit te oud om iets te leren

mvg peter

Antera

Donateur
Zoals eerder gezegd kan er geen piepje omdat er GEEN oem alarm aanwezig is. Als deze namelijk aanwezig zou zijn dan zou er ook ultrasoon zijn en zou er een speciale hoorn in de auto zitten.

1j0951605.jpg

Jij verstaat het zogenaamde alarm als een OEM alarm maar is eigenlijk geen echt alarm maar en detectie of er een deur open gaat ja of te nee al vraag ik me af hoe je dit getest hebt aangezien je een skoda altijd met een sleutel moet openen en je hem niet kan openen als je hem vergrendeld hebt omdat dan de klinken beide los gekoppeld zijn van de sloten en je de deur dus niet meer openen kan?

Misschien leerstof voor mij

jeffreyt

Nieuw lid

Tear wiping achter

Taal aanpassen fis

Gordellampje uit zetten

Alarm is toch echt OEM skoda. Ik heb het immers niet achteraf laten inbouwen. Een sirene toevoegen extra toevoegen lijkt mij geen probleem. De test was simpel. In de auto zitten en de deur met ab sluiten. 10 seconden wachten en deur met de greep in de deur openen.

De overige genoemde zijn idd ook mogelijk, maar stonden niet op mijn wensenlijstje of voegen (in mijn ogen) niets toe?

Wel top dat je het complteerd naar de mogelijkheden.

Coming home werkt overigens wel. Zie mijn aangepaste note in het eerste topic.

p.a.c

Nieuw lid
okee weer wat geleerd ,
en om te testen blijf je gewoon in de auto zitten.
deuren op slot met ab ,daarna deur van binnen uit openen hi hi ,dan gaat de horn af als een gekke.

mvg peter

p.a.c

Nieuw lid
okee weer wat geleerd ,
en om te testen blijf je gewoon in de auto zitten.
deuren op slot met ab ,daarna deur van binnen uit openen hi hi ,dan gaat de horn af als een gekke.

mvg peter

en er zijn meer autos die het met horn hebben ipv piep.

motomarz

Senior Member
In de Elektor van mei (of was het nou juni?) stond een projectje voor het foppen van de lampencontrole.
De methode: Maak een stroombron die met zeer laag verbruik een stroom opwekt die voldoende is
om de lampcontrole te laten denken dat alles gewoon werkt zoals bedoeld.

Er stonden 2 aansluitmogelijkheden bij:
Parallel aan de te vervangen lamp (waarbij je dan denk ik per lamp een fopper moet plaatsen)
Of meteen over de controle unit, zodat je alles in een keer vangt. (en dan dus een hogere stroom nodig om alles te compenseren.)

Voordeel hiervan is dat je dus "veel" minder energie verbruikt dan met de aanpasweerstanden die standaard gebruikt worden.

jeffreyt

Nieuw lid
Beste Allemaal,

Hierbij de juiste "how-to" om de hoekverlichting werkend te krijgen op een greenline fabia. Dit is getest (en werkend) op een BCM-25.

Eerste even de beschrijving het originele stroomloopschema voor de vragende mensen onder ons :)

"Beiden mistlampen hebben een wit/gele kabel (even dik), deze gaan samen richting de BCM waar ze op een gegeven moment in een kabellas worden vasgezet (B522). Vanaf die las loopt er een draad naar de zekering (SB38) welke door de lichtschakelaar (E1, steker T17a) gaat (nog steeds wit/geel) en vervolgens in contact wordt gebracht met de BCM T73A/7 (Ingang van lichtschakelaar -E1- (Mistlamp)) en het instrumentenpaneel.

Beiden mistlampen hebben dus een wit/gele kabel, deze moet afzonderlijk van elkaar naar pen T73b/9 en 10. Het lijkt er dus op dat de BCM het signaal van de lichtschakelaar oppakt en doorgeeft via pen 9 en 10 i.p.v. via de simpele route van de kabellas. Dit is te onderbouwen met de informatie van de Polo 6R1 waar je duidelijk ziet dat de lichtschakelaar (E1) gewoon schakelt op pin T73a/7 zoals bij de Fabia."

De makkelijkste manier dus om het nu ook zelf te krijgen (en de originele draadboom in takt te houden is als volgt).

a] Je zult 2 nieuwe draden MOETEN trekken vanaf de mistlampen (wel 2 verschillende kleuren gebruiken). In de mistlampen verwijder je de geel/witte draad uit de originele stekker en plaats daar de nieuwe draad in. De uitgehaalde geel/witte draad isoleer je, maar laat je daar gewoon liggen.
b] Nu moet je de 2 nieuwe draden in de auto zien te krijgen. (de keuze hoe- en waar is aan jezelf en hoe handig je bent. Uiteindelijk moeten ze aan de bestuurders kant onder je dashboard komen).
c] Eenmaal gedaan dan verbind je de LINKER mistlamp (de nieuwe draad) met PIN 9 van de 73 polige WITTE stekker in je BCM.
d] Je verbind de RECHTER mistlamp (de nieuwe draad) met PIN 10 van de 73 polige WITTE stekker in je BCM.
e] Open VAGCOM en ga naar
Module 9 CENTR/ELECTR en vink de 4 onderstaande opties aan;
byte 21 - bit 7 (voor mistlampen)

byte 21 - bit 5 (voor stroboscoop verlichting) Kan je natuurlijk ook overslaan als je dit niet wilt.
byte 21 - bit 2 (Voor activering hoek verlichting op basis van richting aanwijzer)
byte 12 - bit 6 (voor activering hoek verlichting op basis van stuur richting)
F] Klaar!

Het resultaat kan je hieronder zien (is mijn auto).

[video=youtube;OXEUQw3_Q8E]http://www.youtube.com/watch?fv=OXEUQw3_Q8E[/video]

Bovenaan Onderaan