Fabia 2 manuele airco koelt niet.

Ethan001

Nieuw lid
Goededag all,

Hoop dat alles goed met jullie gaat.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het niet voldoende koelen van de airco, bediening AC schakelaar werkt goed, compressor werkt toerental daalt namelijk bij het inschakelen, airco af laten vullen, maar koelt nagenoeg niet. Het voelt als de buiten temperatuur die binnen komt bij max. koud ingesteld.

Het is een handmatige airco dus ik weet niet of uitlezen zin heeft.

Fabia II 2010

Hoor het graag indien iemand tips of tricks heeft.

Greets Ethan
 

Tees

Donateur
Ook een handmatige airco heeft sensoren in t electrische gedeelte zitten (bijv compressor, vulmiddeldruk), dus er kán wel een foutcode zijn die hiermee te maken heeft.

Er zijn wat mij betreft een aantal opties, waarbij iets in het aircosysteem het meest waarschijnlijk is. Kleppen kan eventueel ook, maar bij handmatige gaan die niet heel vaak volledig kapot.
Eigenlijk is de airco niet heel veel meer dan compressor, warmtewisselaar en condensor. Je zou eens kunnen voelen of de koudemiddelleidingen koud worden. Als dat niet t geval is, weet je zeker dat t in het aircosysteem zit. En dan is de compressor toch de logische verdachte. Hij kan wel aanslaan, maar als ie z'n druk niet haalt, dan koelt ie nog steeds niet.

En ik ga er even vanuit dat je 'm bij een vakman hebt laten vullen, dan is er een lektest gedaan. Dat is namelijk verplicht, om te voorkomen dat er vrolijk koudemiddel de atmosfeer ingepompt wordt.
 

Ethan001

Nieuw lid
All,

Bedankt voor het meedenken, ja klopt de airco druk was voor het onderhoud aanwezig en de lek test is prima, ik had alleen beetje haast dus na het vullen niet getest door de garage, ben gaan rijden en merkte al geen verschil, en ik heb aan de leidingen gevoeld maar er word niks koud inderdaad.

Als ik de temperatuur bedien vanuit binnen naar Max warm en de airco staat aan, levert de airco dan alsnog maximale koeling aan.?

Ik zal mijn eens verdiepen in het expansie ventiel hoe die precies werkt, en laat hem wel even uitlezen voor de zekerheid.

Thx in ieder geval voor het meedenken.
 
Bovenaan Onderaan