Fabia 2.0

Edwinz

Forumguru
Ik twijfel over aanschaf van een andere Fabia, zijn er mensen die ervaring hebben met het 2.0 blok?

Wat zijn daarvan de voordelen ten opzichte van de 1.4 mpi aqw?

Eventueel waar op te letten en voorkomende problemen?

(De 1.4 trek ik of uit elkaar en restant weg of de verkoop in, ligt er een beetje aan wat ik ervoor kan vangen. Zitten genoeg onderdelen aan die makkelijk los te halen zijn:D:D)

Duijzer

Donateur
Hele goede motor. Is ook in de Octavia geleverd. Rijd soepel, en zeker in een Fabia behoorlijk rap.

Edwinz

Forumguru
Haha geen swap, wil gewoon kijken naar eentje die standaard 2.0 is:maakmegek:
Ga niet teveel geld uitgeven aan een auto waarmee veel kilometers gemaakt worden:D

En mn 1.4 verkopen of deels voor onderdelen bewaren/verkopen. Bv oefenen met lenzen plaatsen in de koplamp:D

Cordoba

Forumguru
2.0 is veel krachtiger, maar bij dat type blok vind je ook veel oliezuipers. Daarnaast is het blok veel zwaarder en gebruikt veel meer brandstof, dus of het een aanrader is voor een auto die veel km's maakt? Dan zou ik misschien eerder gaan voor een 1.4 16V, en dan proberen om een 100pk versie te vinden: dan heb je wel serieus wat meer vermogen als je dat wil, zonder dat de kosten echt veel hoger liggen dan bij de AQW. Ik zou zeggen ga eerst eens proefrijden met een 1.4 16V en een 2.0 en bepaal dan je voorkeur. Die 2.0 heeft volgens mij iets van 110 of 115 pk, dus geen mega verschil met de 100pk versie van de 1.4 16V, zeker als je het gewichtsverschil meeneemt, is het verschil in de praktijk beperkt, zeker als je er geen zware sleurhut achter wil hangen.

turboturbo

Forumguru
Niet alleen naar de pk’s kijken @Cordoba :) . De 2.0 heeft een veel groter en bovenal gunstiger koppelverloop vergeleken met de hoogtoerige 1.4 16V 100pk versie.

Ik heb ‘m eens in een Octavia 1U proef gereden en hij beviel me uitstekend. Heerlijk soepele motor.

Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Hmm.. wel wat om over na te denken.
Blijf liever wat lager in de toeren.

Ik rij trouwens bijna alleen op de snelweg, vaak rond de 100km/h in de cruise.

Zal het verbruik op continu 100km/h niet enigszins gelijk liggen?
Weet niet hoe de 'buiten bebouwde kom' verbruik word gemeten. Continu 100km/h of harder en/of met optrekken.

Is voor mij wel interessant om te weten.
100kmh 1.4 mpi aqw kan 1 op 20.
100kmh 1.4 16v ....
100kmh 2.0 ...

Daarbij ook de betrouwbaarheid van het blok, kies liever voor een uitvoering welke het beste door de 'test' komt.

Edwinz

Forumguru
Fabia 2 beetje buiten bereik, daarbij wil ik niet teveel uitgeven voor kilometers voor werkgever.

turboturbo

Forumguru
Een ander forumlid (kom even niet op de nickname) heeft in t verleden eens een filmpje gepost met zijn actueel verbruik bij ik dacht 100km/u. Dat getal liet ook 1:20 zien.

Mijn persoonlijke ervaring (een Fabia 1 van 1135KG met 1.2MPI motor en Octavia 1 van 1235KG en 1.8t motor) is dat een grotere motor iets zuiniger is op hogere snelheden (boven de 100km/u)
Andersom zal een groter blok minder zuinig zijn bij stadsverkeer.

Mijn verklaring is: die 2 liter motor doet die 100 km/u op z’n sokken. En op die momenten spreek je niet veel van het beschikbare verborgen aan (en dus verbruik)

laagvlieger

Forumguru
Meer verbruik bij een contante van 100 km/u durf ik zelf niet te beweren. Het zou mij niet verwonderen dat de zwaardere motor ook een andere versnellingsbak heeft met grotere verhoudingen = lager toerental.

Bakkertje

Forumguru
We hebben een Beetle met 2.0 (AQY) en dat is echt een fijn motortje.
Wel zorgen voor de juiste olie anders verbruikt ie daar wat van.
Daarvoor hebben we een golf 4 gehad met de 1.4 16v, dat is in vergelijk echt traag..

Maar als je graag een 2.0 wilt, de Beetle kom je vaak tegen met weinig kilometers en voor weinig..

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou ik misschien eerder gaan voor een 1.4 16V
Ik heb destijds (begin 2002) bij het proefrijden met F1's gereden in zowel een 1.4 16V versie als een 8V.

De 16V was me veel te nerveus, die moest behoorlijk hoog in de toeren worden gehouden om niet helemaal dood te vallen. De 8V was een stuk gemoedelijker in de omgang, had onderin veel meer trekkracht dan de 16V. Per saldo was ik met veel minder herrie niet eens veel langzamer, dus toen voor de 8V gekozen en ruim 5,5 jaar mee gereden.

EdK

Forumguru
Stond er niet van onze brandweerman hier op het forum een Fabia 1 station te koop aangeboden omdat hij een spaanse F3 had gekocht ?
Weet ff niet welk blok erin zat maar misschien is dit een optie ? één ding is zeker hij onderhield hem zelf en niet alleen wat olie vernieuwen....

Cordoba

Forumguru
Is voor mij wel interessant om te weten.
100kmh 1.4 mpi aqw kan 1 op 20.
100kmh 1.4 16v ....
100kmh 2.0 ...

Bij mijn BBY-blok liet ie regelmatig waardes rond de 1:23 zien onder dergelijke omstandigheden. Gemiddeld heb ik over 90.000km zuiniger dan 1:16 gereden, met veel woon-werk ritten van 15-20 enkele reis. Dit was trouwens een 75 pk versie, ik durf niet te zeggen in hoeverre de 100 pk versie afwijkt in verbruik bij dergelijke omstandigheden. Banden die daar onder lagen waren 195/50x15", dus mogelijk net iets breder dan je huidige Fabia.

@EdK Ronnie zijn oude Fabia heeft een BKY-blok, dus ook 75 pk.

@Edwinz Ik denk dat je gewoon moet proefrijden, om zelf te ervaren of de karakteristiek van de verschillende motoren ook bij jouw rijstijl past.

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje de Beetle is meer een C segmenter toch?

Een Beetle is gewoon een Golf IV / Audi TT maar dan met een andere koets. Echt licht zijn ze ook niet (die van ons weegt 1203 kg leeg en 1303 kg rijklaar..), dus voor de lage wegenbelasting hoef je het niet te doen.
Die 2 liter 8 klepper is wel een fijn blok, vel koppel onderin en als een diesel te rijden. Als ik me niet vergis komt dit blok overigens uit de Golf 3 GTI.

Bovenaan Onderaan