Ook wij hadden eerst een Fabia Combi 1.4 Mpi en nu dus een 2.0. Voor het gevoel was de 1.4 Mpi best pittig. Alleen als er een andere auto naast je stond voor het stoplicht, dan was die meestal sneller. Qua topsnelheid haalde ik 180 km/h op de snelheidsmeter. Ook was die motor heel stil en best zuinig (1:14).
Omdat ik het koppelverloop van die motor heel fijn vond, je hoefde niet direct terug te schakelen om te versnellen, ben ik niet over gegaan naar een 1.4 16V versie maar naar de 2.0. In eerste instantie viel de motor een beetje tegen. Brommerig en niet echt het gevoel veel sneller te zijn dan de 1.4 Mpi! Maar dan sta je bij het stoplicht en zie je dat je buurman en stipje in je spiegel wordt nadat het licht op groen is gesprongen. Kennelijk klopt je gevoel niet met de werkelijkheid. Misschien vanwege de andere versnellingsbak overbrengingen. Niet echt een sportief gevoel dus, maar wel snel. Na verloop van tijd wordt het brommerige van de motor ook minder. Het verbruik is acceptabel, ca. 1:12.
De remmen zijn uitstekend, die van de 1.4 Mpi waren niet slecht, die van de 2.0 Mpi zijn nog krachtiger, waarschijnlijk vanwege de schijfremmen achter.
Ik heb een keer gehad dat de voorwielen begonnen te piepen bij snel wegrijden terwijl de wielen scheef stonden. Terwijl het ASR altijd aan staat. Maar heel snel krijg je dat niet voor elkaar, de tractie is prima. Ook geen reacties in het stuur, al is het natuurlijk niet zo fijn als een achterwielaangedreven BMW (heb ervaring met een 325i E30). Topsnelheid tot nu toe ca. 205 op de snelheidsmeter en dat was 193 km/h op de Tomtom.
Weggedrag is uitstekend. Geen bijzonder over of onderstuur merkbaar. Zeer snel door de bocht te rijden. Gaat als een trein. Gevoel in het stuur kan beter, maar is niet slecht. Veercomfort vooral uitstekend op hoge snelheid, vrouw en kinderen vallen in slaap bij 140-160 km/h op Tomtom. Bij lagere snelheden soms wat stug, terwijl op verkeersdrempels voor mijn gevoel de voorvering iets meer doorveert dan bij de 1.4 Mpi. Misschien vanwege het hogere gewicht van de motor? De grondspeling van de 2.0 is trouwens niet zo groot.
Kortom, fijne motor, fijne comfortabele betrouwbare auto, ruimer van binnen dan je van buiten zou verwachten, geen sportwagen, geen GTI.