Fabia 2.0 85kw

Jpoers

Lid
Een vriend van me is ook eindelijk op zoek naar een skoda, na lang vertellen en meenemen in mijn eigen is hij toch overstag.

Heeft al verschillende BMW's versleten dus is een beetje gewend geraakt aan het vermogen. hij is dus op zoek naar een 2.0 versie. Maar aangezien deze vrij zeldzaam zijn en niet hier in zeeland bij een dealer staat, heeft iemand hier ervaring met deze motor in de Fabia?

Hoe rijdt deze is die niet te zwaar over de voorwielen, torqsteer, zijn de remmen wel voldoende berekend.

Graag zouden wij dus wat meer info willen over deze uitvoering.
 

Michel

Forumguru
Heeft hij al een keer met jouw Fabia gereden of heeft hij alleen als passagier meegereden? In grote lijnen rijdt de 2.0 MPI voor mijn gevoel namelijk hetzelfde als mijn vorige Fabia, een 1.4 MPI.

Voor mijn gevoel rijdt de 2.0 MPI in bochten zelfs iets neutraler dan de 1.4 MPI. De voortrein van de 2.0 MPI lijkt iets sterker afgeveerd en gedempt te zijn. Het extra gewicht van de motor voel je niet echt, ook niet in bochten.

Soms heb je wel wat meer problemen met de tractie, vooral omdat de motor al bij lage toerentallen veel trekkracht levert. Eigenijk lijkt hij qua karakteristiek op jouw Fabia, alleen levert hij dus meer koppel en vermogen. Gelukkig zit er standaard ASR (tractioncontrol) op dat niet meteen ingrijpt.
De remmen zijn prima op hun taak berekend. De 2.0 MPI heeft zowel vóór als achter schijfremmen, dit in tegenstelling tot de 1.4 MPI. Die heeft schijfremmen vóór en trommelremmen achter.

De 2.0 liter Fabia moet niet als een ultra-sportieve versie worden beschouwd. Het is meer een vlotte uitvoering met voldoende reserves, want vering en demping zijn standaard op comfort afgestemd. Als jouw vriend op zoek is naar een sportversie van de Fabia (met dito vering, demping en weggedrag), dan is de standaard 2.0 MPI naar mijn mening niet hetgeen wat hij zoekt, tenzij hij bereid is om de auto aan te (laten) passen.

Autoweek heeft als één van de weinige autobladen de Fabia 2.0 getest:

http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=1095
 

Jpoers

Lid
jah heeft zelf ook al eens gereden. daarom is die inmiddels redelijk overstag om skoda te gaan rijden. maar klopt inderdaad dat er wordt getwijfeld tussen de 1.4 100pk of meteen de 2.0 versie. de 2.0 versie heeft gewoon meer marge. en waarschijnlijk zal het onderstel en ook de motor sportiever gemaakt worden.
 

Timothee

Actief lid
Ik heb geen ervaring met een Fabia, maar als dit nog steeds hetzelfde blok is als destijds ook in de Golf III (GTI) lag (nl. ook 115pk en 8-kleppen) dan is dat een fijne motor.
In de Golf vond ik hem altijd erg snel terwijl dat volgens de cijfertjes best wel meeviel.

Doordat het een 8-klepper is, trekt ie goed onderin waardoor je vlot vooruit komt. Lijkt me dus ook voor een Fabia een prima blok al wordt her geen sportwagen mee (maar dat zoek je ook niet in een Fabia lijkt me).
 

Michel

Forumguru
Ik kan het alleen maar met Timothee eens zijn. De 2.0 liter motor geeft al vanaf een laag toerental veel trekkracht. Je hoeft niet veel toeren te maken om vlot vooruit te komen. Menigeen schrikt weleens van het sprintvermogen van mijn Fabia.
Vooral het feit dat hij over een breed toerengebied veel trekkracht heeft, vind ik een voordeel. Je hoeft betrekkelijk weinig te schakelen om de gang erin te houden.

Het onderstel van de Fabia is prima berekend op het zwaardere motorblok en het grotere vermogen. Ik heb nog geen moment spijt van mijn keuze.
 

Timothee

Actief lid
Volgens mij is het nog in de basis hetzelfde blok als destijds in de Golf III maar met een kleine aanpassing. Ik zie dat hij nu iets van 4Nm meer levert en zijn max. koppel al bij 2400rpm i.p.v. 3200rpm levert. Dus nog meer trekkracht onderin.

Ik vind die oude 2.0 8-klepper zelf prettiger rijden dan moderne 16-kleps 2.0 motoren zoals die van Peugeot. Mijn ouders hadden eerst een Golf met deze 2.0 en hebben nu een 2.0 307SW. Uiteraard is de Peugeot meer op comfort afgesteld dan die Golf GTI maar ondanks dat ie meer vermogen (én meer gewicht) heeft en volgens de cijfertjes sneller zou moeten zijn voelt hij absoluut niet zo aan omdat je meer toeren moet maken!

Een collega van mij heeft een Fabia met 1.9TDI met 100pk en dat ding is echt snel. Ik kan me dus voorstellen dat zo'n 2.0 115pk benzine ook wel lekker is in een relatief lichte auto als de Fabia (volgens mij weegt ie ongeveer hetzelfde als de oude Golf III).
 

ericb

Actief lid
Hoi,
Mijn vrouw heeft sinds een maand een 2.0 Fabia Combi. Zij vondt bij een proefrit de auto wat onzeker sturen. Haar auto is dan ook verlaagd en de stuurbekrachtiging is op de zwaarste stand gezet. Ze vindt hen eigenlijk nog steeds iets te licht aanvoelen maar het sturen zelf is nu prima. Door de verlaging is de auto wel wat minder comfortabel en bij drempels moet je wel uitkijken. Wellicht dat de vering nog wat soepeler wordt in de loop van de tijd(nu ongeveer 1200 km gereden) Verder bevalt de motor prima, iets minder fel in de 3e versneliing dan haar vorige auto(peugeot 206 SW GTI 2.0)maar dat kan ook liggen aan de maagdelijke km stand.
Bij de importeur hebben ze overigens een 2.0 demo dus als het echt zeker wilt weten moet je even naar Leusden rijden.
 

Bijlagen

  • 35371-fabia2.jpg
    35371-fabia2.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 37
Ook wij hadden eerst een Fabia Combi 1.4 Mpi en nu dus een 2.0. Voor het gevoel was de 1.4 Mpi best pittig. Alleen als er een andere auto naast je stond voor het stoplicht, dan was die meestal sneller. Qua topsnelheid haalde ik 180 km/h op de snelheidsmeter. Ook was die motor heel stil en best zuinig (1:14).
Omdat ik het koppelverloop van die motor heel fijn vond, je hoefde niet direct terug te schakelen om te versnellen, ben ik niet over gegaan naar een 1.4 16V versie maar naar de 2.0. In eerste instantie viel de motor een beetje tegen. Brommerig en niet echt het gevoel veel sneller te zijn dan de 1.4 Mpi! Maar dan sta je bij het stoplicht en zie je dat je buurman en stipje in je spiegel wordt nadat het licht op groen is gesprongen. Kennelijk klopt je gevoel niet met de werkelijkheid. Misschien vanwege de andere versnellingsbak overbrengingen. Niet echt een sportief gevoel dus, maar wel snel. Na verloop van tijd wordt het brommerige van de motor ook minder. Het verbruik is acceptabel, ca. 1:12.
De remmen zijn uitstekend, die van de 1.4 Mpi waren niet slecht, die van de 2.0 Mpi zijn nog krachtiger, waarschijnlijk vanwege de schijfremmen achter.
Ik heb een keer gehad dat de voorwielen begonnen te piepen bij snel wegrijden terwijl de wielen scheef stonden. Terwijl het ASR altijd aan staat. Maar heel snel krijg je dat niet voor elkaar, de tractie is prima. Ook geen reacties in het stuur, al is het natuurlijk niet zo fijn als een achterwielaangedreven BMW (heb ervaring met een 325i E30). Topsnelheid tot nu toe ca. 205 op de snelheidsmeter en dat was 193 km/h op de Tomtom.

Weggedrag is uitstekend. Geen bijzonder over of onderstuur merkbaar. Zeer snel door de bocht te rijden. Gaat als een trein. Gevoel in het stuur kan beter, maar is niet slecht. Veercomfort vooral uitstekend op hoge snelheid, vrouw en kinderen vallen in slaap bij 140-160 km/h op Tomtom. Bij lagere snelheden soms wat stug, terwijl op verkeersdrempels voor mijn gevoel de voorvering iets meer doorveert dan bij de 1.4 Mpi. Misschien vanwege het hogere gewicht van de motor? De grondspeling van de 2.0 is trouwens niet zo groot.

Kortom, fijne motor, fijne comfortabele betrouwbare auto, ruimer van binnen dan je van buiten zou verwachten, geen sportwagen, geen GTI.
 

Fabia

† In Memoriam
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ericb</font><hr />

Hoi,
Mijn vrouw heeft sinds een maand een 2.0 Fabia Combi. Zij vondt bij een proefrit de auto wat onzeker sturen. Haar auto is dan ook verlaagd en de stuurbekrachtiging is op de zwaarste stand gezet. Ze vindt hen eigenlijk nog steeds iets te licht aanvoelen maar het sturen zelf is nu prima. Door de verlaging is de auto wel wat minder comfortabel en bij drempels moet je wel uitkijken. Wellicht dat de vering nog wat soepeler wordt in de loop van de tijd(nu ongeveer 1200 km gereden) Verder bevalt de motor prima, iets minder fel in de 3e versneliing dan haar vorige auto(peugeot 206 SW GTI 2.0)maar dat kan ook liggen aan de maagdelijke km stand.
Bij de importeur hebben ze overigens een 2.0 demo dus als het echt zeker wilt weten moet je even naar Leusden rijden.

[/ QUOTE ]

Mooie velgen, staat erg goed onder de verlaagde Fabia.
 

ericb

Actief lid
Dank je, vondt zij ook. Het zijn de velgen die oorspronkelijk bij de O1 L&amp;K horen. De dealer hadt een Fabia met deze velgen als demo en wij dachten dat ze wel mooi bij de kleur zouden passen.
 

Jpoers

Lid
woow... ben ff jaloers op je vrouw. wat een mooie fabia, prachtige kleur mooie velgen. luxe uitvoering.

echt een auto waar ze trots in mag rijden!
tuurlijk jouw octaviatje (
cheer.gif
473.gif
cheer.gif
) mag er ook wezen hoor!! haha

ben blij dat je best wel te spreken zijn over de motor, hij is ook niet opzoek naar een race monster maar wel een auto met luxe maar tevens een vlotte wagen.
 

Chris

Lid
Beste,

Is een RS of een 1,9TDI geen optie voor hem? Hij is een BMW gewend natuurlijk.......tenzij hij weinig KM maakt...

Bij mij schrok ik indertijd van de 2.0 voor een octavia 1 omdat de motor zo verouderd is geworden. ook het vermeende oliegebruik schrikt me af.

Voor de rest is de Fabia geweldig (maar dat weten we allemaal wel al:-bb ), jammer dat ze niet de 1.6FSI of 2.0FSI leveren.

In ieder geval voor succes voor zijn keuze!
 

Michel

Forumguru
Het vermeende olieverbruik heb ik bij mijn auto nog niet kunnen bespeuren en ik spaar de mijne zeker niet. Gewoon netjes inrijden en bij koude motor niet meteen voluit gaan, dan is er verder niets aan de hand. Ik moet toegeven dat ik de geluiden over een hoog olieverbruik ook heb gelezen/gehoord en dat maakte mij in eerste instantie ook huiverig, maar tot op heden heb ik daar gelukkig dus (nog) geen last van.

Ik vind hem een stuk prettiger rijden dan de hedendaagse 16-kleppers. Het is inderdaad wel een ouder ontwerp, maar is zeker niet verouderd.
 

Fabia

† In Memoriam
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ericb</font><hr />

Dank je, vondt zij ook. Het zijn de velgen die oorspronkelijk bij de O1 L&amp;K horen. De dealer hadt een Fabia met deze velgen als demo en wij dachten dat ze wel mooi bij de kleur zouden passen.

[/ QUOTE ]

Zijn die velgen nog te koop bij de dealer, vind ze echt heel erg mooi. En het verlagen is dat door de dealer gedaan en wat heb je daar voor betaald als ik vragen mag?
 

ericb

Actief lid
Hoi Fabia,
Het verlagen bij de dealer was incl MAD veren 399. De velgen incl pirelli 300 heb ik met inruil van de nieuwe 16 velgen en de standaard banden die oorspronkelijk op deze versie zitten voor 500 euro gekocht. Dit is natuurlijk een richtlijn want e.e.a. zat in de totale deal verweven. Volgens mij kosten de velgen los iets van 800/850 euro.
De velgen zijn voor mij 2 maanden geleden besteld, ik neem aan dat ze nog steeds leverbaar zijn.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

Volgens mij is het nog in de basis hetzelfde blok als destijds in de Golf III maar met een kleine aanpassing. Ik zie dat hij nu iets van 4Nm meer levert en zijn max. koppel al bij 2400rpm i.p.v. 3200rpm levert. Dus nog meer trekkracht onderin.

Ik vind die oude 2.0 8-klepper zelf prettiger rijden dan moderne 16-kleps 2.0 motoren zoals die van Peugeot. Mijn ouders hadden eerst een Golf met deze 2.0 en hebben nu een 2.0 307SW. Uiteraard is de Peugeot meer op comfort afgesteld dan die Golf GTI maar ondanks dat ie meer vermogen (én meer gewicht) heeft en volgens de cijfertjes sneller zou moeten zijn voelt hij absoluut niet zo aan omdat je meer toeren moet maken!


[/ QUOTE ]

Vind ik ook! Die oude achtklepper rijdt heerlijk romig...

Heb 'm nog even overwogen in plaats van de ST, maar dan had ik er toch te veel aan moeten verbouwen om 'm net zo sportief als de ST te krijgen, terwijl de ST af-fabriek helemaal 'klaar' is. Ook qua vermogen komt de Fabia dan toch ook net tekort. 't Is een lekker fel motortje onderin, maar bovenin wordt het toch wat amechtig.

Maar zoek je geen strepentrekker, maar wel een enorm vlot karretje, dan kun je aan de Fabia 2.0 geen buil vallen.
 
Bovenaan Onderaan