Fabia 1 problemen met cruise control

Beste allemaal,

Ik heb mijn skoda fabia mk 1 enkele maanden in mijn bezit. In het begin functioneerde alles, maar na een maand reed ik op de snelweg met cruise control erop en viel spontaan uit. Vervolgens weer opnieuw aangezet dit ging goed voor ongeveer 3 min en toen schakelde hij weer uit. Dit heeft ongeveer twee weken een hoop agressie bij mij opgeleverd want na 5 min valt de cruise weer uit.

Tot mijn verbazing hield het na twee weken op en functioneerde het weer voor 2 maanden. Ik zit nu weer met hetzelfde probleem. Ik heb de auto al uitgelezen maar ik kreeg geen foutmeldingen te zien. Na wat speurwerk op het forum kwam ik erachter dat er meerdere soortgelijke problemen hadden.

Het is mij echter niet geheel duidelijk waar het probleem nou zit, ik vermoedt zelf de hendel maar het zou zonde zijn als ik hem voor niets zou vervangen. Is er iemand die hetzelfde probleem had en het inmiddels heeft opgelost?

alvast bedankt:worshippy:
 

Noord26

Forumguru
Cruise-control moet aan veel voorwaarden voldoen om het aan te kunnen zetten en aan te kunnen laten staan. Neemt niet weg dat mijn hendel ook al een keer vervangen is..
 

Erik_NL

Forumguru
Is er iemand die hetzelfde probleem had en het inmiddels heeft opgelost?

de cruisecontrol op onze Fabia hield een tijd lang op onverwachte momenten de ingestelde snelheid niet lang vast. Het was in een natte periode en is overgegaan. Spontaan of doordat er een nieuw accu is gemonteerd. De cruisecontrol functioneert sindsdien al weer jaren probleemloos.

Op mijn Passat is de tempomat eens totaal uitgevallen. Dat is verholpen met een nieuwe hendel.

Het loont de moeite om de staat van je accu te checken.
 
de cruisecontrol op onze Fabia hield een tijd lang op onverwachte momenten de ingestelde snelheid niet lang vast. Het was in een natte periode en is overgegaan. Spontaan of doordat er een nieuw accu is gemonteerd. De cruisecontrol functioneert sindsdien al weer jaren probleemloos.

Nu ik er zo over nadenk is het mij mij ook in natte periodes dat hij uitvalt. Ik zal vandaag nog even de staat van mijn accu bekijken. Alhoewel ik de link tussen de cruise control en de accu niet direct begrijp.
 

darkprojectx

Forumguru
ik heb het ook gehad, schijnbaar zit er toch een link tussen accu en cruisecontrol. Je zou verwachten dynamo en cruisecontrol want als je rijdt pak je (meer) stroom van de dynamo als van de accu. Echter na het plaatsen van een nieuwe accu was het probleem direct opgelost.
 

memoscan

Senior Member
Is bekend probleem als het inderdaad de fabia 1 is, zelf bij mijn eerste f1 de remlichtschakelaar vervangen [kunstoffen schakelaar] en tevens de ommanteling losgewerkt bij schutbord ter hoogte van computer bij schutbord dit om waterinlating tegen te gaan[indien dit nog niet is uitgevoerd door dealer] probleem is dat niet altijd is uit te lezen op vag com.
sucses bij het zoeken.
Memoscan
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb het ook gehad met de Faab 1 maar nooit meer laten onderzoeken omdat de auto eruit zou vliegen. Na dik 230000 km vond de lease maatschapij het wel welletjes (en ik was het ook al aardig zat aan het worden)
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er afgelopen winter een tijdje last van gehad. Maar het gebeurde alleen 's ochtends bij..... inderdaad: vochtig weer, vlak na de koude start. Later op de dag deed ie het weer nagenoeg probleemloos. Nu al een paar maanden geen enkele keer last meer gehad.

Heb gelezen dat de contactpuntjes in de hendel slecht contact kunnen maken na verloop van tijd, wegens metaalmoeheid (of hoe je dat noemt; igg raken de contactjes elkaar dan niet altijd meer goed omdat de veerkracht eruit zou raken oid) Dan is hendel vervangen remedie 1. Maar zeker niet je accu check overslaan, als ik de reacties hierboven zo lees.
 
Bedankt voor al jullie feedback. Ik heb vandaag heel even mn accu gecontroleerd na 4 uur stil te laten staan en de spanning was netjes 12,7 volt na het starten klom hij op tot ongeveer 14,2 volt. Hier zit het probleem (helaas) dus niet in. Maar het blijkt wel dat het dus een veel voorkomend kwaaltje is en niet direct een reden heeft.

De accu is uitgesloten en zelf denk ik dat het in de hendel zit. Deze laat ik door de garage vervangen omdat ik niet het juiste gereedschap heb. En omdat hun dit sneller doen dan mij. En aangezien ik nu wekelijks toch een rit van 50 km(enkel) over de snelweg moet kan ik het eigelijk niet echt missen.

Morgen eens een telefoontje plegen wanneer het mogelijk is. En laat jullie meer weten als hij bij de garage is geweest. Mocht er iemand nog een tip hebben hoe het makkelijk te verhelpen is laat het maar horen.
 

turboturbo

Forumguru
Goed idee. Laat hen sowieso de kwestie maar eens bekijken.
Tip: vraag anders, of je je oude hendel mee mag nemen! Is misschien wel interessant om eens open te pellen en te kijken wat er precies mis was (vooral ook voor ons :D

Ga iig niet klooien met contactspray, WD40 of siliconenspray. Dat schijnt op lange termijn alleen maar averechts te werken.
 
Ik zal vragen of ik het hendeltje mee kan nemen. Ik ben wel een beetje benieuwd wat er in die hendel te vinden is. Alleen zie je vaak op het blote oog niet echt wat er mis is.

Echter zelf gaan solderen en inderdaad contactspray heeft geen zin. Dit is tijdelijk een goedkope oplossing maar het zal gegarendeerd weer terugkomen. En waarschijnlijk is het dan alleen maar verergerd omdat alles gaat corroderen(zelfde als bij batterijen).
 
Controleer eerst eens of je remlichten het doen.
En ALS ze het doen, doet je cruise control het dan ook op dat moment.
Kapotte/haperende remlichtschakelaar is namelijk géén cruise control, en is de meeste makkelijke stap om als eerste te controleren.
Heb hetzelfde probleem gehad, dan weer wel, dan weer geen cruise control, bleek remlichtschakelaar te zijn
 
Alweer mijn excuses voor het laat reageren. Erg druk de laatste tijd.

Ik heb gister mijn auto naar de garage gebracht. De monteur heeft een testrit gemaakt en natuurlijk valt de cruise dan niet uit. Zelf heb ik inmiddels ook alweer 1000 km gereden zonder het uitvallen van de cruise. De monteur heeft gekeken naar verschillende dingen onder andere de remlicht schakelaar. Maar hij zei me dat als het probleem weer terugkeerde ik direct terug moest komen zodat hij kon testen door het vervangen van sensoren waar het aan lag.

Hij vond het overbodig om nu de cruisecontrol hendel volledig te vervangen. Je weet immers niet wat er kapot is en waarschijnlijk gooi je het geld dan zo weg.

Ik heb wel het idee dat de cruise alleen uitvalt als het weer vochtig weer begint te worden. Gelukkig leven we in nederland en zijn we er binnenkort wel een keer achter of het hier aan ligt;). Het is dus nu een kwestie van afwachten:(
 

turboturbo

Forumguru
Op zich aan te moedigen dat een monteur niet direct tot vervanging van onderdelen voorstelt. Je kunt je ook afvragen, of de reparatie opweegt tegen die keren dat de cc het niet doet. In mijn geval -sporadisch tot niet meer, gek genoeg- laat ik het voorlopig zitten.

Ik heb ook wel eens gelezen over een sensor bij het rem en/of koppelingspedaal (die regelt het afslaan van de cc) die kan ook wel eens de oorzaak zijn van haperende cc...
 
Ik ga mijn draadje weer het leven inroepen:crazy:. Het is weer een dagje aan het regenen en het is weer zover. Mijn cruisecontrol is alweer 2 maal uitgevallen. Ik vind het zo vreemd. De accu spanning is goed en het lijkt mij zo sterk dat er door een beetje vochtig weer de hendel slechter contact maakt.

zou iemand een tussen oplossing weten om te controleren wat het probleem zou kunnen zijn? Ik vind even een hendeltje vervangen voor 150 euro en nog geen zekerheid hebben niet echt een oplossing.
 

Roak

Lid
Hoi,

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Fabia 1 destijds (2002-2007).
Heb jij een stengel met zo'n schuifje voor + en - ?

Bij mij waren de contacten onder het schuifje vervuild.
Er zit een soort vet in dat na een bepaalde tijd door het heen-en-weer schuiven
vervuilt. Dan maken de schuifcontacten geen goed contact meer.

Ik heb toen voorzichtig de stengel uitgebouwd en gedemonteerd.
Schoongemaakt en weer gemonteerd. Functioneerde daarna weer feilloos.

Succes.

gr,

Rob
 
Ik heb inderdaad die schuif. Ik was ook al aan het twijfelen of die misschien slecht was maar dan zou logischer wijs dit altijd zijn en niet alleen als het regent:smiley29:.

Hoe heb je deze uitgebouwd? heb het bij mijn vw bora wel eens ingebouwd maar daar moest de airbag voor eraf stuur eraf en toen kon ik pas de hendel eraf halen. Hier moest ik toen zon aparte torx voor halen. Is er een eenvoudigere manier??

tevens vroeg ik me af of het niet mogelijk is het nieuwere model hendel te monteren. dan ben ik helemaal van dat gezeur af.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vind het zo vreemd.
HAha, alsof het inderdaad in de lucht hangt: na een zomer seizoen compleet foutloos gewerkt te hebben (en ik gebruik ik de CC vaak!) deze week ook 1 keer weigering dienst (op een frisse ochtend, koude start) pas na 2 keer proberen (en bijna een achterligger op m'n bumper - ik had het niet eens meteen door :eek:) en na 6 minuten rijden werkte het weer. Probleemloos verder, deze week. Ik leer er maar mee leven dat het knopje af en toe dienst weigert bij kouder en vochtiger weer, vlak na een koude start.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik weet het ook niet. Ik heb er een hekel aan als dingen niet werken zoals het moet! Maar ik ga ook niet onderdelen vervangen en maar gokken of het dat probleem is. Dan ga je dus echt geld weggooien. Misschien komt er iemand met de gouden tip waar ik het vertrouwen in heb dat het dat zeker is. Anders zal ik er ook maar mee moeten leven denk ik. :(
 

Ted

Forumguru
Rob,

Kan jij even zeggen hoe je de cc demonteert en uit elkaar haalt. Bij de Oktavia kan je hem (overigens ander type) op de stuurkolom uit elkaar halen en dat is een veel beter optie! Gaarne reactie!!
 
Bovenaan Onderaan