Fabia 1: fantoomantenne?

Na jaren heb ik eindelijk mijn skoda radio, met casette, vervangen voor een andere, niet originele, autoradio.

Nu lees ik hier en daar dat ik een fantoomantenne nodig heb, klopt dit?

Zo ja, waar sluit je de blauwe draad op aan?

Is een antenneversterker het zelfde?

Kortom, brandende vragen :)

Ps het gaat om een fabia uit 2001
 

piair1982

Forumguru
antenne versterker is inderdaad nodig. Er zijn ombouwkitjes te krijgen bij de dealer. Dan is het simpelweg inklikken. Succes
 

piair1982

Forumguru
ik dacht de constante plus. Maar zit die stekker niet op het ombouwsetje? Dat was wel zo toen ik ze verkocht in 2006
 

Gieliovd

Forumguru
Die is het niet, werkt niet, die link.

Als je logisch nadenkt maakt het niet uit of je hem op de geschakelde of de constante plus aansluit, voor de werking.

Gezien het ding continu vermogen trekt is het verstandig hem op de geschakelde plus aan te sluiten.

@Waterstof: pas op met quoten van berichten net voor je eigen bericht.
 
Die is het niet, werkt niet, die link.

Als je logisch nadenkt maakt het niet uit of je hem op de geschakelde of de constante plus aansluit, voor de werking.

Gezien het ding continu vermogen trekt is het verstandig hem op de geschakelde plus aan te sluiten.

Link werkt blijbaar tijdelijk, Conrad.nl en zoeken op phantom ( er is er maar een)
 

Ronnie

Forumguru
Fantoomvoeding moet op de geschakelde plus, bij aftermarketradio's zou ik hem op de stuurstroom voor een electrische antenne zetten, of anders een solderinkje maken op de geschakelde plus.
 

Ronnie

Forumguru
Let wel, de Fantoomvoeding is bedoeld om de originele antenneversterker via de antennekabel te voeden. De adapter wordt simpelweg tussen de radio en antenne geplaatst. Dus alleen wanneer de originele antenne er nog op zit heb je dit nodig.
 

Ronnie

Forumguru
Bestnr.: 377569 - 89
Nummer fabrikant:
641100
16,99 EUR
Bestnr.: 377569 - 89

Deze moet je dan hebben. (Conrad)
Ik denk dat iedere automaterialenzaak wel zo'n adapter heeft.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je hem al nodig hebt. Ik had in mijn Fabia een aftermarket radio zonder voeding, ding had uitstekende ontvangst.
 
@Ronnie: deze, ik zie geen link en/of plaatje. Kan aan mij liggen :laugh:

@gieliovd: ik heb wat last van slechte ontvangst, helaas!

Edit: dom kan natuurlijk bestelnummer bij Conrad invullen, thnx!
 

Tachi

Actief lid
Dan ben ik nieuwsgierig of ik voor mijn Octavia eigenlijk ook zo'n adapter nodig heb.
Ik heb al jaren een JVC KD-G721 maar die is verbonden met een gewone antenne-adapter, zonder zo'n extra kabeltje.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor antenne ik heb. Enige wat ik weet dat er twee kabels vandaan komen: één voor de radio en één voor de telefoon.
 
Ik heb de adapter aangesloten, maar heb het idee dat mijn ontvangst slechter is.

Blauwe draad op de geschakelde plus (nagemeten met multimeter)

Volgens mij is met de radio niks mis aangezien deze in een andere auto ook prima werkte.

Ik kan met automatisch scannen slechts enkele, vooral locale / regionale zenders oppikken.

Een grote zender als Qmusic geeft af en toe zelfs storing, tevens handmatig moeten afstemmen!

Ontvangst met originele skoda radio was altijd prima.

Iemand ideeën waar dit aan kan liggen?
 
toevallig kapotte versterker?
Het is maar een idee, eigenlijk zou het signaal beter moeten zijn...

Zou kunnen, maar als ik met de multimeter de ingang meet waar de antenne op wordt aangegesloten staat hier een spanning van 12 volt op, dus ik neem aan dat ie dan niet kapot is, of...
 

piair1982

Forumguru
Tsja dan wordt het lastig. Anders zou je als je in de gelegenheid bent even langs de garage moeten. Kan je het met een andere even proberen.

Maar de antenne ingang in je radio die is wel goed? Daar zou ook nog een probleem kunnen zitten. Of deed hij het beter voordat de versterker ertussen kwam op deze radio?

Anders zou je als iemand nog een radio zo heeft liggen die even moeten aansluiten om te kijken of dat scheelt...
 
Bovenaan Onderaan