Fabia 1.4 V (75pk) naar 1.4 (100PK)

Weet iemand het verschil van de fabia 1.4 16V (75 PK) en de 1.4 16V (100PK).
Zit hem dit puur in de software / afstelling of zijn er andere aanpassingen aan de motor gedaan.

Is dit softwarematig waar is dit te doen en wat kost het. Ik ben heel benieud.

groeten IBIFR /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Kan niets vinden alleen iets over Chip tunen van diesel.
Het gaat hier gewoon om een benzine uitvoering.
En ik vindt 25 PK chippen voor benzine wel heel veel. Naar mijn mening kan dat niet ?

groeten

Dutch4x4

Senior Member
Weet niet zeker of het precies hetzelfde blok is - aan de boring en slag te zien wel - maar wat ik wel weet, is dat je die 100 pk alleen maar krijgt als je Super Plus tankt.

Grappig ook om te zien dat beide motoren hetzelfde koppel hebben, maar bij de 100pk-versie ligt die 600 toeren hoger. Ook het topvermogen komt pas bij 6000 toeren, dus die 25 pk extra zit echt helemaal bovenin - en heb je in het dagelijks leven dus weinig aan.

Dutch4x4,

bedank voor info daar heb je tenminste wat aan.
P.s. waar heb je die info vandaan. Vindt ik wel leuk om een te bekijken.

groeten IBIFR

Fabia

† In Memoriam
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Weet niet zeker of het precies hetzelfde blok is - aan de boring en slag te zien wel - maar wat ik wel weet, is dat je die 100 pk alleen maar krijgt als je Super Plus tankt.

Grappig ook om te zien dat beide motoren hetzelfde koppel hebben, maar bij de 100pk-versie ligt die 600 toeren hoger. Ook het topvermogen komt pas bij 6000 toeren, dus die 25 pk extra zit echt helemaal bovenin - en heb je in het dagelijks leven dus weinig aan.

[/ QUOTE ]

Maar als ie dan boven de 4000 toeren uitkomt dan gaat íe als de brandweer. Doe het niet zo vaak, maar leuk dat het is. /forum/images/graemlins/yeah.gif

Lekker gevoel is dat hé.

Maar ben nog steeds heel beniuewd waar het verschil hem dan in zit ??
Het kijkt erop dat het dezelfde motoren zijn (toch software ?)

groeten IBIFR

Fabia

† In Memoriam
MOTOR 75pk
aantal cilinders4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1390 cm3
boring x slag76,5 x 75,6 mm
compressieverh. 10,5:1
max. vermogen 55 kW (75 pk)
5000tpm
max. koppel126 Nm
3800tpm
brandstofsysteemmultipoint injectie
klepbedieningdohc
turbonee
katalysatorgeregeld

MOTOR 101pk
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1390 cm3
boring x slag76,5 x 75,6 mm
compressieverh.10,5:1
max. vermogen 74 kW (100 pk)
6000tpm
max. koppel126 Nm
4400tpm
brandstofsysteemmultipoint injectie
klepbedieningdohc
turbonee
katalysatorgeregeld

Denk dat de verschillen inderdaad in het motormanagement zitten. De motoren zijn zo te zien identiek. Zelf het koppel is hetzelfde, alleen bij de 101pk bij een hoger toerental.

Dat lijkt er inderdaad wel op.
Waar zou je dit kunnen laten wijzigen.
Op de JD site zie je alleen dat tdies te chippen zijn door.

groeten IBIFR

Dutch4x4

Senior Member
Grappig, ook de compressieverhouding is hetzelfde. Op dat punt had je ook nog iets kunnen verwachten dat het vermogensverschil kan verklaren.

hoe kun je eigenlijk 25 PK meer krijgen en toch hetzelfde koppel ?
Wie kan dat verklaren ?

groeten

IBI

Fabia

† In Memoriam
Misschien kan de dealer antwoord geven of anders Pon misschien? Begin wel nieuwsgierig te worden waar het nu in zit.

Ja dat was ik ook.

Ik denk dat ik van de week ff lang dealer ga voor info.

misschien is het wel zo gepiept met software ?

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: IbiFR</font><hr />

hoe kun je eigenlijk 25 PK meer krijgen en toch hetzelfde koppel ?

[/ QUOTE ]

Nogal simpel. Max koppel bij de snellere Fabia ligt 1000 toeren hoger. En vermogen = koppel x toeren (grof gezegd).

Kijk maar naar een F1-motor. Die heeft een koppel dat nauwelijks hoger ligt dan dat van een normale personenauto (iets van 300 Nm), maar dan wel bij 19.000 toeren. Resultaat: een vermogen van 800-900 pk.

Bedankt voor info.
Wil het dan zeggen dat de 75PK uitvoering software matig gewoon in toeren begrenst is ?

groeten IBIFR

joergarms

Senior Member
Erg leuk onderwerp waar ik zelf ook mee bezig ben.
Want ik zou namelijk ook wel willen weten of het enigzins mogelijk is om wat pk-tjes erbij te krijgen.
Maar van 75 naar 101 is wel een flinke stap.
Wat denken jullie van het injectiesysteem, misschien zitten daar wel veranderingen in, en bijv. ook in het uitlaattraject.
Dan kan dus het "grove" blok wel hetzelfde lijken, maar dan ben je er nog niet.
Helaas.........

___JC___

Forumguru
Ik kan me herrineren dat dit bij de MINI ook zo is. Een MINI One heeft een 1.6 blok met 90pk en de Cooper hetzelfde blok met 115pk. Enige verschil is het motormanagement.

Bovenaan Onderaan