Fabia 1.2 TDI probleem

goeie middag iedereen.
na bijna 2 en half jaar in onze fabia te rije.
wou ik ook graag een bericht plaatsen alleen ging steeds niet goed dus volgens mij vergeten voor te stellen.
daarom hoop ik wel met deze vraag geholpen te worden.
sinds een week heb ik serieus vermogens verlies vooral als die warm is.
het rare nu is dat er geen gekke lampjes of storingen tevoorschijn komen.
wegenwacht kon mijn auto niet eens uitlezen.
toen naar de Skoda dealer ook met pijn en moeite kunnen uitlezen maar stonden geen fout codes of storingen in en geen vermogens verlies.
nu net de auto opgehaald door mijn vrouw en weer nadat de auto warm is is die niet vooruit te branden. pas als je bij de 3000 toeren komt vliegt die er ineens vandoor. zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt of misschien iets kunnen herleiden uit dit verhaal.
ik denk zelf dat de turbo het aan het begeven is.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
 
is dat te herleiden aan iets wat voor turbo het is. want kreeg van meerdere te horen dat dat het probleem kan zijn
 

Luckei

Lid
Heeft je auto de sjoemelupdate gehad? Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

Verder begint de turbo geloof ik te helpen met vermogen vanaf 1600 toeren en verder. Dus als je pas merkt dat je bij 3000 toeren vermogen krijgt klinkt dat inderdaad als een turbo probleem.

En nu gooi ik mezelf helemaal in het onbekende; volgens mij is de turbodruk uit te lezen via de OBD poort met zo'n dongle (of kabel met software). Daar zou je het wellicht aan kunnen uitlezen?
 
auto heeft idd bijna 2 jaar geleden de update gehad week erna EGR kapot.
is toen door dealer waar ik hem gekocht heb vervangen. daarna gelijk gechipt en EGR laten wegschrijven.
zou idd even kunnen vertellen aan mijn nieuwe garage melden thnx
 

Antera

Donateur
De schoepen kan je helaas niet zien maar het klinkt er wel naar of een temperatuur sensor die foute waardes geeft waardoor de inspuiting en timing niet optimaal is. Maar turbo geef ik de meeste kans
 
thnx voor de info ik ga het vrijdag door geven dan heb ik de afspraak.het vervelende is dat die geen fout aangeeft. maar laat ze de turbo idd zeker checken.
voor de reactie hierboven de auto is in Amersfoort gechipt bij unlimited tuning.
als het goed is die van 80 pk naar 110pk en 254nm uit mn hoofd maar zou ik de uitdraai er even bij moeten pakken
 

ABruintje

Senior Member
Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
Soms inderdaad geen vermogen onderin tot 2500rpm, dan komt hij in eens op.

Ik had echter wel een storingsmelding.
Bij mij was toen de G450 sensor defect. Een sensor die de drukverschil meet van het roetfilter.

Ik heb nu mijn tweede fabia 1.2 en beide hebben dit probleem gehad.
Bij mijn huidige stond er 1 storing in, verwijderd en kwam niet meer terug echt het probleem bleef.

Kan zijn dat de sensor defect is en een verkeerde waarde geeft maar geen storing.
 

Chatslet

Forumguru
Zou zomaar eens kunnen dat je met een APK ineens weer een sjoemelupdate hebt gehad. Is bij mij ook gebeurd. Kennelijk moet je het van te voren aangeven dat de software niet vervangen mag worden. Wat je beschrijft komt wel overeen met de sjoemelupdate. Pas serieus koppel bij 3000 toeren en verder rijdt hij als een natte krant.
 
de update heb ik al gehad en daarna is die gechipt en nooit meer bij een dealer geweest alleen universele bedrijven
 
nou het probleem is waarschijnlijk gevonden roetfilter verstopt is ook niet meer te reinigen.
het rare is dat er nooit een lampje is gaan branden.
mag wel een beste rekening worden zoek kosten al 480 euro en roetfilter a 1200 euro.
is dat zo'n auto nog wel waard met 177k op de teller en 9 jaar oud.
wat vinden jullie
 

Huibert

Forumguru
Je hoeft niet beslist een nieuw filter te plaatsen, alternatief zou je ook kunnen kijken of een specialist hem nog kan reinigen. Andere mogelijkheid is een gebruikt filter.
 

Luckei

Lid
Kapot roetfilter is wel wat apart, krijgt de auto wel genoeg lange ritjes om het roetfilter te regeneren? Anders kun je nog wel meer problemen gaan verwachten op den duur als het alleen korte ritjes zijn.
 
roetfilter leven is tussen de 155k en 250k word ge zegt dus 177k en half jaar vaker kort gereden dus is helemaal niet raar. er was nu niet meer mee te rije dus kon hem niet laten regenerene.
en met km stand is cleanen meer uitstel van executie.
vanaf januari gaan er verre stukken mee gereden worden.
 

franklin polo6r

Nieuw lid
Het goedkoopste alternatief is denk ik het roetfilter verwijderen en een dummy in te plaats te zetten.
goede software eroverheen klaar.
bij de apk onleesbaar.
zelfde als het wegschrijven van je egr.
succes
 
Bovenaan Onderaan