Tees
Donateur
Ik weet dat dit onderwerp geregeld aan de orde komt, maar ik kon toch met de zoekfunctie niet een gelijkaardige vraag vinden, dus stel m toch maar even hier:
Sommigen van jullie hebben wellicht gelezen dat ik recent een trekhaak op m'n F1c heb gemonteerd. Ben daar prima tevreden mee, maar ik kwam er deze week op vakantie achter dat ik met volle belading + fietsendrager de trekhaak over de drempels trek. Ik las wel dat de F1c dat heel vaak heeft, vanwege zachte vering en een relatief grote overhang.
Nu weet ik uiteraard dat er hulpveren bestaan, maar m'n Faab is al 17 jaren jong en staat voor zover ik weet / terug kan vinden nog op de originele veren + dempers. Ik zou dus zelf eerst aan nieuwe veren (en dan ook dempers?) denken. En dan kom ik bij de vraag: als ik de veren achter toch ga vervangen, kan ik dan niet beter meteen een slag zwaardere veren erop zetten? En moet ik dan ook de dempers meepakken, of is dat niet perse nodig?
Ik weet dat hulpveren hiervoor de ideale oplossing zijn, maar ik zit ook aan t budget te denken t.o.v. de leeftijd en waarde van de wagen. Ik zag dat nieuwe veren rond de €60 per 2 zijn, terwijl MAD hulpveren ~€200 zijn. En hulpveren op die oude veren schroeven lijkt me geen goed idee, dus dan telt t zaakje nog op ook. Dus tenzij ik ergens in voorgaande een redenatiefout maak (bijv dat hulpveren op m'n oude veren wel kan), neig ik naar zwaardere veren. Maar ik hoor graag advies en ervaringen!
Sommigen van jullie hebben wellicht gelezen dat ik recent een trekhaak op m'n F1c heb gemonteerd. Ben daar prima tevreden mee, maar ik kwam er deze week op vakantie achter dat ik met volle belading + fietsendrager de trekhaak over de drempels trek. Ik las wel dat de F1c dat heel vaak heeft, vanwege zachte vering en een relatief grote overhang.
Nu weet ik uiteraard dat er hulpveren bestaan, maar m'n Faab is al 17 jaren jong en staat voor zover ik weet / terug kan vinden nog op de originele veren + dempers. Ik zou dus zelf eerst aan nieuwe veren (en dan ook dempers?) denken. En dan kom ik bij de vraag: als ik de veren achter toch ga vervangen, kan ik dan niet beter meteen een slag zwaardere veren erop zetten? En moet ik dan ook de dempers meepakken, of is dat niet perse nodig?
Ik weet dat hulpveren hiervoor de ideale oplossing zijn, maar ik zit ook aan t budget te denken t.o.v. de leeftijd en waarde van de wagen. Ik zag dat nieuwe veren rond de €60 per 2 zijn, terwijl MAD hulpveren ~€200 zijn. En hulpveren op die oude veren schroeven lijkt me geen goed idee, dus dan telt t zaakje nog op ook. Dus tenzij ik ergens in voorgaande een redenatiefout maak (bijv dat hulpveren op m'n oude veren wel kan), neig ik naar zwaardere veren. Maar ik hoor graag advies en ervaringen!