F1c met zware belading: zwaardere veren of hulpveren?

Tees

Donateur
Ik weet dat dit onderwerp geregeld aan de orde komt, maar ik kon toch met de zoekfunctie niet een gelijkaardige vraag vinden, dus stel m toch maar even hier:

Sommigen van jullie hebben wellicht gelezen dat ik recent een trekhaak op m'n F1c heb gemonteerd. Ben daar prima tevreden mee, maar ik kwam er deze week op vakantie achter dat ik met volle belading + fietsendrager de trekhaak over de drempels trek. Ik las wel dat de F1c dat heel vaak heeft, vanwege zachte vering en een relatief grote overhang.

Nu weet ik uiteraard dat er hulpveren bestaan, maar m'n Faab is al 17 jaren jong en staat voor zover ik weet / terug kan vinden nog op de originele veren + dempers. Ik zou dus zelf eerst aan nieuwe veren (en dan ook dempers?) denken. En dan kom ik bij de vraag: als ik de veren achter toch ga vervangen, kan ik dan niet beter meteen een slag zwaardere veren erop zetten? En moet ik dan ook de dempers meepakken, of is dat niet perse nodig?

Ik weet dat hulpveren hiervoor de ideale oplossing zijn, maar ik zit ook aan t budget te denken t.o.v. de leeftijd en waarde van de wagen. Ik zag dat nieuwe veren rond de €60 per 2 zijn, terwijl MAD hulpveren ~€200 zijn. En hulpveren op die oude veren schroeven lijkt me geen goed idee, dus dan telt t zaakje nog op ook. Dus tenzij ik ergens in voorgaande een redenatiefout maak (bijv dat hulpveren op m'n oude veren wel kan), neig ik naar zwaardere veren. Maar ik hoor graag advies en ervaringen!
 

Canon-Eye

Forumguru
Slijten veren eigenlijk wel - in die zin dat ze dat ze "minder gaan werken" als gevolg van metaalmoeheid of zo?
Of leidt die metaalmoeheid in het ergste geval op enig moment gewoon tot een breuk?
Nieuwe (standaard)veren alleen gaan het doorzakken bij zwaardere belasting misschien iets verminderen, maar vast niet opheffen. Weet ik uit ervaring met de F2 (hulpveren bij 4 jaar oud) en de Leon (hulpveren bij 1jaar oud).

Ik zou geneigd zijn om voor nu te volstaan met de "assistentie" van een stel hulpveren. Dat maakt de kans op zo'n mogelijke breuk alvast kleiner en mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan kom je alsnog voor de keuze om ofwel (dan pas) nieuwe veren te nemen, of een andere auto...
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Ik kocht nieuwe MAD hulpveren voor nog geen 130€... even goed online zoeken loont vaak! Ik zou gewoon een setje hulpveren doen icm bestaande set up. Je zet ze er zelf tussen in nog geen 30 min.
 

Tees

Donateur
Dank voor de input!

Ik heb al even zitten zoeken, en de goedkoopste MAD veren voor de F1c die ik vind zijn €210. Probleem is dat MAD zo te zien alleen nog maar vervangingsveren voor de F1c maakt en géén hulpveren (meer).

Ik vond wel hulpveren van CarSupport, voor €102 of €125, afhankelijk van of ik de normale of Heavy Duty zou nemen (de ene verhoogt de veerwaarde met 30%, de andere met 50%). Iemand daar ervaring mee? Lees hier meestal over de MAD veren, maar CarSupport zou 'het andere merk' zijn? Deze prijzen zijn iig een stuk interessanter...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals @Canon-Eye terecht opmerkt is het verschil tussen oude en nieuwe veren erg klein, schokdempers slijten wel. Ik weet niet onder welke omstandigheden je met de trekhaak drempels raakt. Mogelijk komt dit ook doordat de dempers onvoldoende meer dempen en daardoor de beweging naar beneden onvoldoende afremmen. Een totaal andere optie is om de voorkant iets te verlagen, dan komt de trekhaak automatisch ook iets omhoog, maar of dat voldoende oplevert?

Wat ik me wel afvraag: als je bij volle belading en volle fietsendrager rijdt, hoeveel druk heb je dan nog op de vooras? Mijn ervaring met mijn F1 combi met fietsendrager, is dat ie eerder licht gaat sturen dan dat de trekhaak iets raakt.

Ik was nog even aan het zoeken naar een oude foto van mijn F1C met vakantievracht en fietsen op de drager, maar ik moet even zoeken waar ik die foto digitaal heb opgeslagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@Cordoba ik raak de drempels bij t afrijden van scherpe drempels (en daar heb ik er een aantal van in de straat liggen), ongeacht hoe snel ik rij. Bij stilstand merkte ik al op dat ie erg diep in zn achterwielbogen lag, dus ik vermoed dat het niet perse aan de dempers ligt (al zal t niet meehelpen). Qua belading heb ik er nu ook niet veel meer opzitten dan voordat ik de trekhaak monteerde, alleen zitten de fietsen nu niet meer op de achterklep maar op de (4-fietsen)drager, dus dat scheelt wel wat qua uitsteek. Maar de trekhaak komt wel een stuk lager dan de rest van de carrosserie, dus daar verlies ik een aanzienlijk stuk speling.

Qua sturen was ik er ook een beetje bang voor toen ik m volledig beladen zag staan, maar dat viel me enorm mee! Scheelt misschien ook dat we nog met 160 kg op de voorstoelen zitten :-). Op de snelweg merkte ik wel dat ie wat gevoeliger is voor de wind, maar dat is ie altijd al geweest met fietsen achterop. Verder op de snel- en N-wegen geen problemen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat ik zou kiezen voor de heavy duty Carsupport veren, dan weet je zeker dat het ook nog voldoende is als je er e-bikes op zou willen vervoeren. Die percentages "extra veerwaarde" lijken me trouwens ontsproten aan de duim van een marketeer, simpelweg omdat ze de uitgangswaarde (100%) niet kunnen weten of meten.

Heb er wel even erg in dat na montage de koplampen en mistlampen opnieuw worden afgesteld.
Anders zie je alleen de eerste 5 meter straat voor de auto, maar dat dan wel weer érg goed natuurlijk... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Zou eens met @Antera contact opnemen.
Met zijn ervaringen van leveren en monteren heeft hij misschien een heel mooi antwoord met een nog mooiere prijs...:koffie:
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Met een drager met 4 fietsen, zit je volgens mij ver boven wat de trekhaak mag hebben. Drager en 4 gewone fietsen, zul je al snel rond de 100 kg op de trekhaak hebben, waar de norm 50 kg is. Ook de afstand vanaf de achterbumper zal bij een drager met 4 fietsen een serieuze afstand zijn.

Een andere optie, goedkoop maar beslist niet comfortabel, is om bumpstop te plaatsen zodat de achterveren niet meer dan een bepaalde afstand in kunnen veren. Sommige auto's hebben dit al af-fabriek. Als ik echter de omstandigheden lees waaronder dit gebeurt, en je waarschijnlijk geen grotere auto of andere grote kosten wil maken, lijkt dit een geval waar de oppompbare oplossing van MAD voor is gemaakt. Als MAD dit niet meer levert, dus zoeken naar óf een 2e hands set, of een vergelijkbare set van ander merk.
 

Tees

Donateur
Klopt, ik zit wat boven de officiële kogeldruk. Skoda heeft die op 50 kg gezet, al heeft Oris/Bosal die op de trekhaak die ik gekocht heb op 85 kg gezet (uiteraard met de melding dat de laagste kogeldruk geldig is). Dit is overigens exact dezelfde trekhaak als die op de Octavia, Polo of Leon zit, en die hebben allemaal kogeldruk 75 kg.

Overigens heb ik er 2 fietsen en nu 1 (straks 2) kinderfietsen op (oudste is 4 jr). Dus ik zit rond de 65 kg incl fietsendrager denk ik. En dan is er ook nog zoiets dat de kogeldruk voor fietsendragers praktisch gezien hoger schijnt te mogen zijn dan voor aanhangers, maar is dat qua wetgeving niet mogelijk.

Ik denk trouwens dat ik t met hulpveren prima ga redden. Tis echt alleen voor de allersteilste drempels, en daar houden ze bij mij in de straat nogal van. Is t alleen nog de vraag of ik de standaard of HD neem..
 

Tees

Donateur
Nog even een update: ik heb de standaard hulpveren van CarSupport gekocht, was bij de HD toch bang dat de boel wat te stijf zou worden. In een uurtje zelf gemonteerd (met een brug), was prima te doen.
Dit weekend met volle bepakking en fietsen erop weg geweest naar de camping, en ik kan zeggen dat 95% van de problemen opgelost zijn. Heb nog op 1 drempel hier in de straat heel eventjes de grond aangetikt, maar dat was niets vergeleken met eerder (waar ik op die drempel flink over de grond schuurde). Zonder belading is de Faab ook wat strakker over de hobbels en in de bochten, bevalt me eigenlijk wel!

Geen 100% oplossing dus, maar ben tevreden voor de geld- en tijdsinvestering die erin is gaan zitten.

Opvallende bijkomstigheid: met de fietsendrager op de trekhaak heb ik beduidend minder luchtweerstand dan met de oude fietsendrager op de achterklep. Dat is bij die 1.4 16V duidelijk te merken in het gemak van versnellen rond de 80-100 km/h
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Precies dat zat ik dit weekend ook te denken. Dat de Octavia 75 kg 'mag' hebben omdat de afstand van kogel tot achteras een stuk kleiner is dan bij de Fabia. Qua materialen kan ik het me totaal niet voorstellen dat er een beperking van 50 kg zou zijn (ik schreef al eerder dat dat Oris/Bosal 85 kg op deze haak als max heeft gezet).

Maar goed, nu met deze hulpveren erop is dat probleem grotendeels verholpen. Ik vind m ook nog altijd niet raar rijden of sturen oid, niet extreem licht of met weinig grip op de voorwielen. Ik rij sowieso natuurlijk aangepast met zoveel belading én die fietsendrager achterop, dan moet je niet een klaverblad 'sportief' willen nemen (voor zover überhaupt mogelijk met deze wagen :deuk:)
 
Bovenaan Onderaan