[F1] Slechte ontvangst radio

Jerrie

Lid
Ik weet het; hier is al veel over geschreven, alleen kom ik er nog niet uit.:smiley29:
Heb sinds kort een Fabia uit 2000, met de originele radio.
Wat ik lees, moet de ontvangst dan goed zijn, omdat er een versterkers bij/in zit.
Juist als je een andere radio plaatst is de ontvangst meestal slecht.

Echter de ontvangst is nu ook slecht, veel storing.
Ik ben bang als ik er een andere radio inzet het dan ook alleen maar slechter wordt.
Iemand die me hier verder mee wil helpen?

En hoe kan ik het beste de radio verwijderen, aan de voorkant van de radio zitten twee spleetjes, maar heb er geen materiaal bij om de radio er uit te ''wippen''

Ronnie

Forumguru
De antenneversterker zit in de antennevoet, de radio zet 12V op de antennekabel om de versterker te voeden.(z.g. Fantoomvoeding) In de spleetjes kun je b.v. ook een ijzerzaagblaadje van een babyzaagje drukken, zo'n 3 cm diep en dan de radio eruit trekken.

Jerrie

Lid
Dank voor reactie Ronnie,

Dat verklaart nog niet de slechte ontvangst, zal eerst proberen te meten of er een breuk in de antenne kabel zit.
Anders geeft ik veel geld uit voor een andere radio, en luister dan alsnog met slechte ontvangst.

Ronnie

Forumguru
Het is goed mogelijk dat er vocht in de antennevoet is gekomen en daardoor de antenneversterker defect is. Een nieuwe antenne is dan de enige remedie.

Jerrie

Lid
Vocht?

Kan best, meten is weten?
Of kan dat op een makkelijker manier (tong er tegen aan of zo, net als met een 9volt batterij:1884:)

darkprojectx

Forumguru
wel even de auto op contact zetten als je dat probeert en zorgen dat iemand met een camera klaar staat :rockon:

het kan ook zijn dat je antenne aansluiting achterop de radio los is getrilt of niet lekker gemonteerd zit.
Na plaatsing nieuwe radio had/heb ik prima ontvangst, niets aan het handje.

Jerrie

Lid
Zal de boel, binnenkort, wel even loshalen, kijken of er wat los zit.
Weet nu in elk geval hoe de radio eruit moet.

Jerrie

Lid
Vandaag mooi de tijd te zien of de antenne wel goed in de radio zit.

Met wat hang en wurg werk, waardoor ik ook ineens het frontje in mijn handen had, is het gelukt.
Alles zat goed aangesloten, dus geheel weer gemonteerd.

Bij Auto Revista een andere antenne spriet gehaald, dat levert een paar zenders extra op.
Vooral de locale zenders zijn nu beter.
Maar Sky Radio is matig, radio 4 is slecht.

Voor ik een andere radio koop>Kenwood KDC-BT30 is het plan.
De BT30 vooral omdat die kan koppelen (BT) met de mobiel, wel makkelijk voor onderweg.

Wil ik graag van te voren weten, of het aan de oude radio ligt of aan de antenne (versterker)
Anders zit er een mooie radio in met een slechte ontvangst.

Hoop dat er nog iemand is die wat suggesties heeft:
Is met een nieuwe radio nodig dat de antenne versterker werkt (zie post van Ronnie hieronder) of zit dit al ingebouwd in de nieuwe generatie radio's?

Stel dat de versterker moet werken, valt dat te meten?
En is vervangen van voet zelf te doen, of moet de hemelbekleding er dan af?

Ronnie

Forumguru
Gewoon een nieuwe antenne monteren, je hoeft de hemel alleen aan de achterkant los te halen.
Voor een aftermarketradio moet er wel een phantoomvoeding in de antennedraad komen.

Jerrie

Lid
Hoi Ronnie, dank voor je geduld:grin:

Bedoel je deze?

http://shop.conrad.nl/auto/multimed...iaal/antenne-stekkers-en-adapters/379648.html

Kwam ik in een andere post tegen.
Dat moet in combinatie met een -originele- nieuwe antenne?

Nieuwe antenne is dat met spriet, of alleen de voet? (heb n.l vandaag een spriet gekocht, die vast wel terug kan)

Ik zag ook nergens een blauw blokje wat ik las in een andere post.
Dat is dan weer -voor mij- een nadeel, dat er zoveel informatie is dat het overzicht weg is.:ahum:

Ronnie

Forumguru
Die adapter van Conrad is de goede,(trouwens ook gewoon bij de automaterialenzaak te koop hoor), antenne is van de dealer compleet, voet met versterker en spriet.
Best. nr. 1U0 035 505F (klapbaar) prijs € 28,75
Plaatje bijgevoegd.

Bijlagen

• antenne Fabia.jpg
    antenne Fabia.jpg
    8,2 KB · Weergaven: 28

Jerrie

Lid
Bedankt Ronnie,:super:

Dan heb ik de indruk dat er ook geen originele antenne opzit.
Deze is n.l niet uitklapbaar (zoals bij mijn Octavia 1)

Zal bij de dealer een nieuwe antenne bestellen.

Even voor mijn eigen beeldvorming: met een after marktet radio moet er een antenne met fantoomvoeding tussen en ook nog ''dat ding'' van Conrad?

Bakkertje

Forumguru
Dat ding van Conrad is de fantoomvoedingsadapter. Die zorgt ervoor dat er 12V naar de antenne gestuurd wordt via de antennekabel. Dat doen aftermarket toestellen niet.

Klapbaar wil overigens zeggen dat je hem een stukje los kunt schroeven om hem plat op het dak te leggen. Je kunt hem niet uitschuiven ofzo.

Ronnie

Forumguru
Nee, alleen de adapter van Conrad monteren bij een aftermarket radio.
De originele VAG radio/navi's sturen al een voeding via de antennekabel.
Dit is in/uitschakelbaar middels VAG-Com/VCDS.

Bakkertje

Forumguru
Nog een tip (kreeg ik van JVC) de voeding van de fantoomadapter kun je het beste van de geschakelde plus afhalen en niet via de blauwe accessoire draad van de radio. De antenne versterker zou via de fantoomvoeiding teveel stroom trekken waardoor de bleutooth module te weinig stroom krijgt (volgens JVC dan..). Of dit ook voor een Kenwood geldt weet ik niet.

Jerrie

Lid
Dank voor de reacties

Het is me duidelijk dat het mij nog steeds niet duidelijk is:smiley29:
Hopelijk begrip hiervoor, en blijven jullie nog 1x geduld houden, ik wil graag leren, en echt zelf aan de slag hiermee.

Dat ik niet gewoon een nieuwe antennekabel koop en aan de slag ga, heeft ook te maken met de hemel bekleding.
Mezelf kennende sloop ik alles er af, en krijg het niet meer op zijn plaats.
Het moet vaak in de kleine uurtjes tussendoor en in de buitenlucht.

Vandaar dat ik eerst graag alle opties bekijk, met als uitgangspunt dat vervangen van de antenne niet nodig is.

Tot zo ver:
Antenne uitklapbaar; ik weet dat dit betekent dat je de spriet los kan draaien en op het dak leggen.
Zo werkt het ook bij mijn Octativia (met een prima ontvangst)
Dat wil bij deze antenne echter niet, vaste voet, spriet valt alleen er af te draaien.

Dat moet wel mogelijk zijn bij een Fabia van 2000?
Zou dat een verklaring kunnen zijn van de slechte ontvangt, dat er geen originele antenne opzit, zonder fatoomvoeding?

Stel dat het wel een originele antenne is:
Omdat er nu een aftermarket radio inkomt, las ik dat dit juist -soms- zonder de fantoom voeding moet (ik las dat je soms juist deze draad moet doorknippen)
Dan hoef ik toch de antenne niet te vervangen, de versterker werkt -blijkbaar- immers als niet.
Volstaat dat ''ding'' van Conrad dan niet?

Wat ik me net bedenk dat ik ook de radio's van de Octivia en Fabia even kan omwisselen, kijken of er verschil is.
De antenne van de Octivia is wel tevens tevens de antenne voor de carkit.
Weet niet niet of dat verschil maakt, anders heb ik straks twee problemen:uitlachen:

Bakkertje

Forumguru
Je vraagstelling is een beetje onduidelijk..
Wat ik er uit op maak is dat je niet zeker weet of je een originele antenne hebt. Het kan zijn dat je een aftermarket antenne hebt met aan de antennekabel ook een voedingsdraad. Deze draad zul je dan aan een geschakelde voeding moeten aansluiten (blauwe draad van de radio, of geschakelde plus van het contactslot).

Radio wisselen lijkt me veel werk om wat dingen uit te proberen en daar komt nog bij dat de fantoomvoeding in je radio via VAG-Com aangezet moet worden.

Rijdt anders even lang een car audio speciaal zaak en vraag of je een fantoom voedingsadapter kunt proberen en als het dat niet is of je hem kunt ruilen voor een normale antenneversterker.

Jerrie

Lid
@Bakkertje

Zal ik doen, al ben ik ben er gisteren nog geweest voor overleg.
Die dacht dat het aan de spriet lag, weet het verder ook niet, maar helaas geen effect.
Zal er nog een nachtje over slapen.

Tachi

Actief lid
Nog een tip (kreeg ik van JVC) de voeding van de fantoomadapter kun je het beste van de geschakelde plus afhalen en niet via de blauwe accessoire draad van de radio. De antenne versterker zou via de fantoomvoeiding teveel stroom trekken waardoor de bleutooth module te weinig stroom krijgt (volgens JVC dan..). Of dit ook voor een Kenwood geldt weet ik niet.

Hoeveel stroom trekt de antenneversterker? Volgens mijn JVC mag er op de blauwe draad max. 200mA.

Bovenaan Onderaan