Extra motor geluid bij rechtdoor en linksaf, niet bij rechtsaf

dirkornee

Nieuw lid
Hoi allemaal,

De titel zegt het eigenlijk al: mijn motor maakt de laatste tijd meer lawaai dan normaal.
Het gedrag van dit lawaai is enigszins vreemd, maar wel 100% voorspelbaar: het lawaai loopt mee met de belasting van de motor (is te horen bij heuvel op, maar niet bij heuvel af) en verdwijnt als ik een bochtje naar rechts maak. Bij rechtuit rijden en bochten naar links is het lawaai dus aanwezig, maar zodra ik naar rechts stuur verdwijnt het. Dit kan heel minimaal zijn; als ik binnen de rijbaan iets naar rechts stuur (om in het midden van de weg te blijven bijv.) verdwijnt het lawaai direct. Stuurwiel terug naar recht en het lawaai komt terug.
Het lawaai zelf kan ik het best omschrijven als een klein gaatje in de uitlaat: het is niet heel hard, maar er is een beetje ronkerig motor geluid bij gekomen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn van deze beschrijving? Heb eind juni garage afspraak gepland staan voor een grote beurt, maar ik dacht dat ik via dit forum misschien wat analyse tijd (en kosten) kon besparen!

Alvast bedankt!

Dirk.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Kijk ook even naar het luchtfilter, dat kan bij een motor zonder turbo ook voor wat meer lawaai zorgen, vooral onder belasting.
 

Tees

Donateur
Dan is het normaliter voor de versnellingsbak (aangezien daarachter niets verandert). Een motorsteun zou ik als eerste aan denken.
 
Nu ik eraan terugdenk (is al een aantal jaren geleden): ik denk dat het de cardankoppeling was.

@dirkornee : Als je de motor in neutraal zet, moet ik daaruit afleiden dat je dan stil staat? Dan kan het niet aan het wiel of de cardan liggen, natuurlijk.
 

dirkornee

Nieuw lid
Ik heb de auto in neutraal gegooid tijdens het rijden (gewoon even recht uit laten rollen op een leeg stukkie snelweg). Toen verdween het lawaai dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Een cardanas zit toch alleen op een achterwielaandrijver? Zijn weinig Skodas met achterwiel- of vierwielaandrijving. En een cardanas draait door bij ontkoppelen, dus zelfs als ie er zat lijkt me dat onwaarschijnlijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thijs4motion

Forumguru
kan ook nog een homokineet zijn, die geluid maakt bij belasting

wiellagers zullen het niet zijn
motorsteunen zou nog kunnen omdat in neutraal je toerental terug gaat naar stationair
 

hemi24

Forumguru
Kan ook een lager zijn in de versnellingsbak (of differentieel), maar dan zou je verwachten dat het geluid bij gas loslaten ook even weg zou zijn...
 

Thijs4motion

Forumguru
als je uitrolt speel dan even met je gaspedaal om te toeren te stimuleren,

wordt wel een hele operatie zo
doe het wel veilig, als je het niet vertrouwd doe het niet
 
Een cardanas zit toch alleen op een achterwielaandrijver? Zijn weinig Skodas met achterwiel- of vierwielaandrijving. En een cardanas draait door bij ontkoppelen, dus zelfs als ie er zat lijkt me dat onwaarschijnlijk
Wel, ik vermoed dat het inderdaad eerder de aandrijfsas en/of homokineet geweest zal zijn, al stond er op de offerte voor herstelling destijds wel (wellicht verkeerdelijk) "cardankoppeling" vermeld.
 
Bovenaan Onderaan