Extra Interieurverwarming en ventilatie. Bestaat dat nog?

Ron65

Nieuw lid
Beste forummers,

Zoals jullie enige tijd geleden in mijn voorsteldraadje al hebben kunnen lezen ben ik aankomend Octavia rijder. Spannend, nog 5 dagen en de wagen wordt afgeleverd!

Vooruitlopend daarop heb ik het instructieboekje van de Octavia II versies al gelezen (digitaal wel te verkrijgen) en zie daarin iets over Extra verwarming en ventilatie voor het interieur. Waar ik ook kijk, het is altijd als optie benoemd, niet als standaard.

Het vreemde is echter dat ik bij Skoda.nl evenmin als in de bestel en samenstel tool van de leasemaatschappij, bij geen enkel model van de Octavia II deze optie nog tegenkom, het wordt ook nergens vernoemd en is ook niet als extra optie of accessoire bestelbaar. Jammer, want dit is iets waar ik anders beslist wel voor had willen kiezen. Ik wist ook niet van het bestaan ervan af tot ik het uitgebreid beschreven in het boekje tegenkwam. (Pagina 102 en verder).

Mijn vraag is als volgt:
- Bestaat deze optie nog?
- Waarom is het nergens vernoemd als extra of zelfs maar bestelbaar als je een nieuwe wagen samenstelt?

Het gaat te ver om te vragen of het wellicht een standaard geworden is, dat denk ik niet, maar waarom kun je dan niet ergens meer ervoor kiezen of wordt er zelfs maar op gewezen dat het bestaat vraag ik mij dan af.
Misschien weten jullie iets meer!

Alvast dank, :xyxthumbs:
Ron

Bakkertje

Forumguru
De te verkrijgen opties verschillen per land. Zo kun je in de Scandinavische landen ook elektrische voorruitverwarming krijgen (in NL niet..).
Skoda heeft natuurlijk wel weer een universele handleiding waarin dus ook opties staan genoemd die je in NL niet kunt krijgen.

Chatslet

Forumguru
Gewoon aan de dealer vragen of ze zo'n Webasto standkachel inbouwen, kun je zelfs een timer instellen wanneer die moet voorverwarmen. Heb ook voor mijn Fabia gekeken maar vind ze zelf iets wat aan de dure kant. Je bent zo 1500 euro verder. Ik reed voorheen altijd Ford en daar zit bijna altijd voorruit verwarming in. Knopje in drukken en een minuutje later is je ruit vrij van ijs en condens. Dat ga ik wel missen.

Ron65

Nieuw lid
Het is vooral dat ontdooien van de ruit in plaats van de ruit mishandelen met een ijskrabber., dat ik het ding een seriueze optie had gevonden Ervaring leert dat dit bij weerbarstige ijsvorming snel leidt tot krassen.
Achteraf laten inbouwen is geen goed idee denk ik, de wagen is lease en de staat van aflevering, dus zonder de "webasto", is de staat waarin ik hem moet inleveren over 4 jaar.

Een goedkoper alternatief is dus een bedekking voor de voorruit bij vorst, alleen hopen dat niet een of andere lolbroek er een emmertje water tussengiet bij -15 zoals mijn buren afgelopen winter overkwam. Dan wordt het stationair draaien tot de ruit ontdooid is :-)

Bedankt vast voor de reacties !

Rallye

Forumguru
Je kunt een standkachel naar je volgende auto over laten zetten; dan schrijf je hem dus niet in vier jaar af.

Chatslet

Forumguru
12 volt kachels niet aan beginnen, die trekken aardig wat stroom. Brand de zekering van je sigarettenaansteker door.
Kun je beter zo'n spuitbusje of flesje ruitontdooier halen bij de bouwmarkt.

Skoody Boo

Actief lid
@Chatslet: staat gewoon bij dat het 156 Wat is. In een Fabia is de max van de sigarettenaansteker 120, dus dan zou je het anders moeten oplossen. Weet niet wat voor een Octavia de max is. Volgens mij is het gewoon een kwestie van in het boekje opzoeken of het kan of niet.

Chatslet

Forumguru
Bij bijna alle auto's smelten die zekeringen door. 156 watt is al 13 amp wat je trekt. Bij de meeste auto's is het 10 amp dus is het direct over. Heb je 15 amp, dan heb je nog kans dat die zekering door smelt wanneer het contact uit staat omdat dan de boordspanning lager is. Gewoon niet aan beginnen dus.

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn S2 is de 12v aansluiting op 25A afgezekerd, ik denk dat dat bij bijna alle auto's zo is, anders kun je nooit een aansteker laten gloeien, dus dat zou gewoon moeten gaan. Natuurlijk niet met 2 tegelijk. Daarnaast gebruik je zo'n kachel maar heel even om je ruiten te ontdooien dus ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt.
Anders kun je altijd nog een keteltje lauw water en een raamwisser gebruiken..

Skoody Boo

Actief lid
Bij de meeste auto's is het 10 amp dus is het direct over

Gewoon even het boekje checken voor de betrefffende auto. Mijn boekje zegt 120 watt, de zekering is 15 amp. Daar zit dus al een marge in. Als het Octavia-boekje uitgaat van 160 watt moet het gewoon kunnen.

andrehj

Forumguru
Deze interieurvoorverwarming (ook wel standverwarming genoemd) is overal in ter wereld leverbaar, behalve in NL, want PON vindt dit niet nodig.... Hetzelfde geldt voor de voorruitverwarming.
De oplossing: bestel je Skoda in het buitenland (Duitsland, Denemarken of België zijn de meest voor de hand liggende landen) en importeer em zelf.

Chatslet

Forumguru
Gewoon bij dealer bestellen als je het zo nodig vind, die kan er echt wel een standkachel in zetten. Ik haal met de winter gewoon een paar flesjes ruitontdooier. Even er op spuiten en een minuutje later ben je klaar. En naar wat ik uit het boekje heb begrepen heb ik ook verwarmde ruitensproeiers, ik verwacht dat een O2 dat ook wel heeft.

Ron65

Nieuw lid
Heel jammer eigenlijk. Maar zou dit ook met millieueisen te maken kunnen hebben? we hebben nu eenmaal een knotslabiele overheid die niet eens tevoren inziet dat tandarts kosten zouden stijgen als die werden losgelaten. Best kans dat die vinden dat een extra interieurverwarming milleu belastend is en het daarom niet toestaan, en PON daarin meegaat.

Het is ook wel zo dat zo'n ding brandstof verstookt zonder dat de wagen rijdt. Daarmee zou het aantal gemiddelde grammetjes CO2 boven een bepaalde norm kunnen komen en de wagen in een andere milleuklasse komen.

Een losse 12V verwarmer is leuk, maar net zo min effectief. Ik had ooit zo'n ding in een vorige auto, buiten veel lawaai was ik een kwartier later alsnog aan het krabben rond de doorsnee 15 cm ijsvrije ruit die daarmee ontstond. De sigaretteplug hield het, het ding gebruikt 15 A en de plug is 25 afgezekerd. Maar ideaal? nee. eerder lastig. Krabben is dan sneller en beter.

Ik heb wel een andere oplossing: verhuizen naar een woning met garage :)

Vrijdag heb ik de wagen, zal meteen eens vragen bij Skoda centre Nederland naar de standverwarming, maar het zal er niet meer opkomen nu.

Rallye

Forumguru
Ron65 zei:
Heel jammer eigenlijk. Maar zou dit ook met millieueisen te maken kunnen hebben? we hebben nu eenmaal een knotslabiele overheid die niet eens tevoren inziet dat tandarts kosten zouden stijgen als die werden losgelaten. Best kans dat die vinden dat een extra interieurverwarming milleu belastend is en het daarom niet toestaan, en PON daarin meegaat.

Hoewel het tegenwoordig mode is om de overheid van alles en nog wat te beschuldigen, lijkt me het in dit geval toch echt aan Pon te liggen. Een standkachel is juist minder milieubelastend, aangezien een nog niet warme motor erg vervuilend is. Bij de Golf kun je wel een standkachel bestellen, dus erg consequent zijn ze bij Pon overigens niet. Voordeel van het achteraf inbouwen is dan wel weer dat de bediening via een apart paneel gebeurt en niet via het aangepaste aircopaneel. Dat maakt het evt. Overzetten van de standkachel makkelijker.

Ron65 zei:
Het is ook wel zo dat zo'n ding brandstof verstookt zonder dat de wagen rijdt. Daarmee zou het aantal gemiddelde grammetjes CO2 boven een bepaalde norm kunnen komen en de wagen in een andere milleuklasse komen.

De auto heeft typegoedkeuring zonder standkachel, die dan dus ook geen invloed heeft op het verbruik. Bovendien wordt het verbruik gemeten per kilometer op een vastgesteld traject. Het evt. laten draaien van de standkachel voorafgaand aan de meting heeft geen enkel effect voor de meting en dus de CO2-klasse. In de praktijk zou je, vooral als het koud is, wel eens zuiniger uit kunnen zijn met een standkachel omdat het verbruik van de kachel voor de start wordt gecompenseerd door het mindere verbruik van de motor ten opzichte van een echt koude start.

Chatslet

Forumguru
Zelfs de milieubelasting zal minder zijn met een standkachel daar een koud blok meer olie verbruikt. Misschien een mailtje naar Charlie Aptroot? Die is bezig een paar miljard bij ontwikkelingshulp vandaan te bezuinigen en dat in de ontwikkeling en verbetering van snelwegen te steken. Misschien kan ie nog een miljard weg trekken om standkachels te subsidieren :)

RTL Nieuws - 'Miljarden ontwikkelingshulp naar autowegen'

Skoody Boo

Actief lid
Een standkachel is juist minder milieubelastend, aangezien een (ik neem aan dat bedoelt is "nog niet")warme motor erg vervuilend is.

In de praktijk zou je, vooral als het koud is, wel eens zuiniger uit kunnen zijn met een standkachel omdat het verbruik van de kachel voor de start wordt gecompenseerd door het mindere verbruik van de motor ten opzichte van een echt koude start.

Zonder bewijs is dit wishful thinking.

Is er wel zoveel effect op de temperatuur van de motor? Bij een gelijk comfort wordt er natuurlijk minder warmte aan de motor onttrokken voor interieurverwarming. Aan de andere kant, die interieurverwarming kan je de eerste kilometers ook gewoon uitlaten. Niet erg comfortabel, maar ook niet onmogelijk.

Chatslet

Forumguru
Dat een koude motor veel minder zuinig is dan een warme motor is geen nieuws hoor, die drinkt de eerste 10 kilometer rustig een litertje meer, kijk maar eens naar het verbruiktsgemiddelde op je boord computer na een weekje korte ritjes met koude motor en daarna een lange rit met warme motor. Het is niet voor niets dat men adviseerd meerdere kortere ritten te combineren.
Met een standkachel kost een half uurtje voorverwarmen zodat de motor op bedrijfstemperatuur ongeveer een kwart liter, dus tel uit je winst. Dan heb ik het extra olieverbruik en extra slijtage met koude motor nog geen eens mee genomen.

Bovenaan Onderaan