Extra garantie ja of nee

garantie ja of nee

  • ja

    Stemmen: 19 47,5%
  • nee

    Stemmen: 21 52,5%

  • Totaal aantal stemmers
    40
  • Opiniepeiling gesloten .
Wat zouden jullie doen standaard krijg ik 2 jaar fabrieksgarantie.
Voor 510€ meer gaat de garantie 4 jaar mee.
Zijn er hoegenaamd stukken aan een yeti binnen deze termijnen, en zo ja welke.
Hij wordt half april geleverd en heb tot dan bedenktijd gekregen.
 

HBos

Lid
Volgens mij kan je binnen de fabrieks-garatieperiode alsnog kiezen om extra garantie te nemen, of ben ik verkeerd ingelicht?
 

Noord26

Forumguru
@HBos: u heeft gelijk. Afhankelijk van motorvermogen en duratie is dat een vast bedrag. En dat kunt u altijd nog beslissen om te nemen als de auto tegen de 2 jaar oud wordt. Zijn er problemen met een bepaalde motor of uitvoering (opties) die de geest kunnen geven is het de overweging waard. Zet je het af tegen een jaar of 2 langer doorrijden of een nieuwe auto kopen (extra afschrijving), dan is die garantie een koopje.
 

sitechris

Donateur
Idd lekker afwachten en kijken of het echt nodig is. En wellicht wil je over 2 jaar alsnog weer een andere auto kopen en is het niet nodig.
 
Onbegrijpelijk dat Skoda niet standaard al een langere garantie geeft , veel merken hebben al 3 jaar of zelfs 5 (Opel , Hyundai) tot 7 jaar (Kia) .
Het zou toch van de zotte zijn dat je nieuwe Skoda na 2 jaar al enorme onkosten zou hebben ? Ik heb gewoon vertrouwen in mijn auto en reken erop dat hij me volgend jaar niet in de steek laat . Extra garantie moeten kopen lijkt mij dan ook onzin , op basis van consumentenrecht kun je volgens mij terugvallen op de importeur omdat een auto wel wat langer dan 2 jaar mee behoort te gaan ?
 

Fabia

† In Memoriam
Je kan het ook anders bekijken. Ze hebben zo veel vertrouwen in hun product dat ze dit aandurven. Ik zie het Pon nog niet zo snel doen. En wat is er verder op tegen op een stukje extra zekerheid in deze moeilijke tijden?
 

MarcoO2

Forumguru
Ga die lange garantietermijnen maar eens goed uitpluizen. Dan zul je zien dat die 7 jaar van Kia na alle uitsluitingsgronden helemaal niet zoveel is, en vaak minder dan veel andere merken. Verkijk je niet op voor de hand liggende gegevens, maar check altijd alle kleine lettertjes als het om dit soort zaken gaat.

Persoonlijk koop ik nooit extra garantie. Meestal ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat doet. Ook hier geldt vaak dat veel dingen waarvan je verwacht dat ze vergoed worden, alsnog uitgesloten blijken te zijn. Daarnaast heb je als consument naast de gewone garantie ook je wettelijke bescherming tegen nonconformiteit, dus problemen met zaken die niet doen wat je ervan zou mogen verwachten. En tot slot: veel voorvallen die wél door die extra garantie gedekt worden, worden vaak ook door je gewone verzekeringen vergoed. Dit gaat bij auto's minder snel op als bij bijvoorbeeld huis-tuin-en-keuken-electronica, maar is wel de moeite waard om te checken.
 

Lexris

Lid
Ik zie zelf ook het echte nut van verlenging garantie niet zitten. Ga ervan uit dat wagen toch na de garantie ook gewoon blijft lopen. En de vraag wat er allemaal dan noch onder de garantie valt. Er zullen vast wel zaken zijn uitgesloten en onder normale slijtage worden gerekend. Is er ook bekend wat er allemaal onder de verlengde garantie valt ook wat het aantal gereden kilometers betreft. Dit zijn vaak die Kleine letters die Marco waarschijnlijk ook bedoelt.
 

Noord26

Forumguru
Die lange garantie van Kia/Hyundai zijn idd 5/7 jaar. Maar alleen op onderdelen die normaal heel wat langer mee gaan als de auto volgens de dealer onderhouden is. Als je de garantie bij Skoda verlengd geldt dit voor de gehele auto. Ik vind het persoonlijk netjes dat je er voor kunt kiezen. Feit blijft dat Skoda ook gewoon moet verdienen aan het aanbieden van die extra garantie. Meer als €500,- in 2 jaar is een hoop geld voor onderdelen waarvan geacht mag worden dat deze een langere levensduur hebben als 4 jaar.

Bij Kia/Hyundai ben je verplicht het af te nemen en dat zit gewoon in de prijs verwerkt. Je 'krijgt' echt geen extra lange garantie. Wat mij wel verbaasde is dat dezelfde Suzuki en Toyota in NL 3 jaar volledige garantie hebben in NL en in BE 5 jaar volledige garantie. Wel beide met een maximum kilometrage natuurlijk.
 
Zit ook nog te twijfelen of ik deze extra garantie zou nemen doordat ik kleine afstanden doe mogelijk wat meer storingsgevoelig?

Let wel in Belgie: u kan zich inschrijven tot drie maanden na de eerste ingebruikname van de wagen.
 

fabtdi

Lid
Ik heb toch maar besloten om de garantie op mijn Yeti te verlengen met twee jaar en tot 150.000 km.
Leek mij wel verstandig aangezien ik er bij de 1.2 TSI toch wat onhebbelijkheden naar voren komen ( distributieketting en turbo ) die buiten de garantie toch een boel geld kosten.
Bovendien heb ik gewoon geen zin in gezeur en bevalt de auto te goed om nu na bijna 2 jaar al weer een nieuwe te kopen
 

The bone collector

Senior Member
Persoonlijk zou ik dat nooit nemen. Als ik een nieuwe wagen koop, verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er na 3 jaar al zoveel zaken kapot gaan dat ik voordeel kan halen uit een verzekering van 500 euro. Laat staan, zaken die gedekt zijn door de garantie.

Ter vergelijking: +- 400 euro, dat is het bedrag aan reparaties in de eerste 8 jaar (en 130.000 km) van mijn Felicia. En daar zit dan nog een accu in, hoogstwaarschijnlijk niet gedekt door dergelijke garantie. Tenzij we dezelfde kwaliteit vandaag niet meer mogen verwachten, zie ik het voordeel van zo een garantie niet in.
 

VEEJAY

Forumguru
Denk dat ook bij deze verzekering geld dat het puur gaat om het gevoel dat je geen kopzorgen hebt mocht er iets zijn. In vele gevallen gebeurt er niks en hoef je niet te claimen en heb je idd geen kopzorgen. In de sporadische gevallen dat het wel zo is dan geldt de posting van MarcoO2.

Nederlanders willen graag alles verzekeren en daar speelt men graag op in...
 

bobby45

Actief lid
ik doe mijn onderhoud zelf dus is het echt moeilijk, dan zal ik deze 500 euro bij de skoda dealer ter reparatie moeten dienen.
 

Melis

Lid
Ook ik heb een jaar extra garantie vanwege het feit dat er toch wat specifieke problemen zijn zoals aangegeven is. Bij mij is de turbo en distributieketting al vervangen en dan wordt je toch voorzichtig. En om hem na twee jaar in te ruilen kost veel geld dus ik ga lekker het derde jaar ook uitzingen. En dan kijk ik wel hoe hij zich houdt en of ik hem dan alsnog inruil misschien wel weer voor een Yeti maar dan hebben ze de kinderziektes er wel uit.
 

bobby45

Actief lid
Ook ik heb een jaar extra garantie vanwege het feit dat er toch wat specifieke problemen zijn zoals aangegeven is. Bij mij is de turbo en distributieketting al vervangen en dan wordt je toch voorzichtig. En om hem na twee jaar in te ruilen kost veel geld dus ik ga lekker het derde jaar ook uitzingen. En dan kijk ik wel hoe hij zich houdt en of ik hem dan alsnog inruil misschien wel weer voor een Yeti maar dan hebben ze de kinderziektes er wel uit.

heb je een idee waarom ?hoeveel km zaten er op? kan het dan zo weer gebeuren?
 

Melis

Lid
Kilometerstand was rond de 37000 en of het zo weer kan gebeuren weet ik niet. Maar in je achterhoofd blijft dit meespelen. En natuurlijk kan je via burgelijk wetboek je gelijk halen als er iets stuk gaat waaarvan je mag verwachten dat het langer meegaat. Maar door dit te doen sluit ik in ieder geval de discussie uit. Het enige nadeel als je in buitenland pecht krijg in het extra jaar moet je het zoals ik hoorde eerst voorschieten en dan krijg je het thuis terug of dit zo is weet ik niet helemaal zeker. Maar zal het zo zijn dan nog geen man overboord.
 

RDE

Lid
Van de verkopen van garanties verdienen de garages veel op. Ook hierbij zijn uitsluitingen al bij KIA en consorten. Omgekeerd gaat ook op: als je een maand na de standaardgarantie je motor in puin draait, gaat de dealer ook niet vrijuit. In het ergste geval kan je nog altijd bemiddelen via de geschillencommissie van de BOVAG. Kortom: die extra euro's voor de verzekering van een verzekering (vergelijk als een no-claim-garantie) zijn in mijn ogen altijd te veel.
 
Bovenaan Onderaan