Extra garantie: Doen of niet doen?

Hallo Skoda/Yeti drivers.

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met de Yeti Joy en ik moet zeggen ik ben niet teleurgesteld.
Het rijd wel anders als de Octavia, maar dat is ook een heel andere auto.

Tijdens het doornemen van de offerte komt de vraag voorbij of ik 2x2 extra garantie wil.
Dit wil zeggen dat er na de garantieperiode van 24 maanden (af fabrieksgarantie) er nog 24 maanden garantie achteraan geplakt wordt.

Highlights:
√ 2 jaar extra zekerheid tegen onverwachte reparatiekosten
√ Overdraagbaar bij particuliere verkoop
√ Geen eigen risico
√ Je kunt terecht bij alle ŠKODA dealers
√ Uitgebreide dekking


Uit de voorwaarden lees ik nu dat hier een kilometerbeperking opzit.
Zie plaatje:
Tarieven.png



Ik vind het allemaal best wel prijzig.
Leuke is dat de Yeti niet genoemd wordt (terwijl mijn dealer de extra garantie wel offreert).

Wie van jullie heeft wel of juist niet deze extra garantie afgesloten?
Graag ook de motivatie waarom je die keuze gemaakt hebt melden.


Groetjes, Johan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het is gewoon een verzekering tegen pech, niks meer en niks minder.
Een béétje Hollander verzekert zich tegen van alles en nog wat, liefst met overlappende dekkingen - en verzekeraars bouwen daar heel mooie panden van (en dan zwijgen we nog over de bonuscultuur in de financiële wereld). Ook voor die eerste twee jaar garantie heb je gewoon "premie" betaald trouwens - die zat al in de kostprijsberekening verwerkt, dus daar kun je niet omheen.

Ik heb het in een heel ander topic ook al gezegd: ik heb ooit besloten om in beginsel alleen die risico's te verzekeren die ik niet zelf kan dragen.
Een auto die zijn eerste twee jaar redelijk is doorgekomen - al dan niet met wat onder garantie opgeloste problemen - loopt ook in de volgende twee jaar geen grote kans op ernstige problemen, aangenomen dat er een beetje netjes mee omgegaan wordt. Dus "garantie" bijkopen doe ik nooit.
 

fanSkoda-VW

Donateur
ehhh.. Ik deed wss zo moeilijk dat ik die 4 jaar totaal zonder bijbetaling heb gekregen.
't Is maar een tip....

En die extra garantie heeft mij over de streep gehaald om reden dat ik weinig rij, 15k/jaar.+

En de NL wet beschermt de verkoper, zoals ik al eerder op het forum schreef.
Ongeacht wat de verkoper biedt, de NL wet gaat er van uit dat Consumenten een wettelijke garantie hebben bij de koop van een product. Dit betekent recht op een goed product. Gaat het product stuk, dan heeft de consument recht op reparatie, een nieuw product of zijn geld terug.
Dus een TV kan normaal 5 jaar mee, dus is er 5 jaar garantie. wel mag de verkoper een afschrijving toepassen als dat redelijk is. Ook bij een auto, denk ik zo, is dat redelijk.

Zie b.v. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is

Koopt u als particulier iets in een winkel in een EU-land? Dan gelden de rechten en garanties die in de Europese richtlijn Koop en garantie staan.

Dus is er een probleem (bij Skoda? hahaha, bijna onmogelijk :-) ) dan heb jij ook niets van doen met Pon. Je sluit een contract af met je garage. En die lost het maar op, al kost het hem geld. Punt uit. Wat hij bij Pon verhalen kan is puur en uitsluitend zijn pakkie an.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
om reden dat ik weinig rij
Daar wordt de kans op pech ook al niet groter van, toch?

Er was dus blijkbaar ruimte om nog wat weg te geven - hij gaat er heus geen verlies op nemen. Wat ook niet hoeft trouwens, die toko moet ook blijven draaien natuurlijk.
Al zul je nooit weten of er misschien nog meer ingezeten had, zolang je er een goed gevoel bij hebt is de deal OK.
 

H@RM

Senior Member
Op de totaal prijs van de hele auto cq transactie maakt die max €339.- toch ook niet veel meer uit?
Lekker zorgeloos 4 jaar en 150.000km rondsturen met alleen de onderhoudskosten. (afschrijving, mrb, verzeking en brandstof daargelaten)

Er hoeft na die 2 jaar maar iets kapot te gaan en de kans is groot dat je de kosten van de verzekering er al uit hebt, al daar niet met een reparatie onder coulance regeling.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op de totaal prijs van de hele auto cq transactie maakt die max €339.- toch ook niet veel meer uit?
Dat geldt voor de meeste andere opties en accessoires evenzeer. Uiteindelijk maakt men keuzes en dat is prima, zolang je je daar maar bewust van bent.
 

LT83

Forumguru
In principe is elke verzekering zo opgesteld dat het winstgevend moet zijn. Kan (en wil) je zelf het risico en de bijbehorende kosten dragen in geval van pech zal je in de regel voordeliger uit zijn. Verzekeringsmaatschappijen zijn regelrechte boeven.
De risico's die je niet kan dragen zul je uiteraard moeten verzekeren.
In dit geval zou ik het niet doen.
 
Dank je voor jullie input.

Ik had al ernstige twijfels over het nut van de verlengde garantie periode.
'K ga het niet doen. Heb dit ook niet gehad/gedaan bij de aankoop van de O2.
Nooit spijt van gehad.
 

EdK

Forumguru
'K ga het niet doen.
Mijn inziens verstandige keuze.
Kunt alleen misschien nog kijken of je het er gratis bij kunt onderhandelen.
Een opmerking maken naar de verkoper toe van "als je veel vertrouwen hebt in het product wat je verkoopt dan geef je me die 2 jaar extra garantie toch gratis !! " :pieker::pardon:
 

B.Stuurder

Forumguru
Sales by fear noemen ze dat. Wijzen op wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hoe verschrikkelijk dat kan zijn en dan een verzekering aanbieden.
Als jij iets niet bewust kapot maakt, dan valt dat in eerste instantie onder de wettelijke garantie en die strekt sowieso verder dan 2 jaar. Als je je motor in onderhoud hebt en je zorgt voor voldoende olie en hij draait helemaal in elkaar na 5 jaar, dan heb je sowieso recht op garantie, vaak dan op een deel van de kosten, maar omdat het niet normaal is dat dat gebeurd heb je rechten.
Als je een goed huisvader bent voor je auto is de kans natuurlijk bijzonder klein dat er zoiets gebeurd.
 

octaviaduct

Actief lid
Extra garantie, Doen!
Ik heb een skoda yeti 1.2 Tsi van juni 2014 met 42000 km op de teller.
Ik ben een hele rustige rijder en toch met 2 jaar en 7 maanden differentieellagers kapot.
De dealer heeft coulance aangevraagd en uiteindelijk moest ik 30% zelf betalen.
kosten 444.- euro.
Reactie van importeur is dat er bij de huidige hoog geavanceerde techniek weleens iets kapot kan gaan.
Ik heb er bergrip voor dat er iets kapot kan gaan, maar differentieellagers zijn al 35 jaar hetzelfde, en als zoiets zo snel kapot gaat moet skoda zich wenden tot de leverancier van de lagers maar niet de klant op kosten jagen.
Ik stond op het punt om een nieuwe te kopen omdat ik graag een 1.4 wil ipv een 1.2 en een dsg.
Uiteindelijk besloten dat het toch verstandiger is om te wachten tot het nieuwe model komt.
Intussen wel met een Kia gaan rijden omdat ik een merk dat 7 jaar voor hun producten garant staat wel zie zitten.
Helaas ben ik een "VAG"man en is die Kia dus toch niet echt wat ik zou willen dat het was.
4 jaar garantie ( al moet je daar voor betalen) , begint er al op te lijken.
Maar toch, het zit me dwars.
Gezien ik geen haast heb ben ik toch bij andere merken met betere garantie-regelingen aan het kijken.
Jammer.
 

MarcoO2

Forumguru
Bovenaan Onderaan