Extra aansluiting vanaf zekeringkast

Roco

Lid
Hallo
Wie weet hoe je een extra leiding af kunt tappen van de zekeringkast onder het stuur?
Ik zie wel één kant van de zekeringhouder, maar geen uitgaande klem, zodat ik geen draad aan de kouwe kant kan maken en ook past er dus geen zekering in.
iemand ervaring hiermee?
Bestaan er klemmen voor die kouwe kant of moet het anders?

namleop

Actief lid
Je kunt eenvoudig een draadje bij een van de bestaande zekeringen insteken.
Na even zoeken vond ik de zekering voor de spiegelverstelling over het contact geschakeld, deze heb ik zelf gebruikt voor mijn carkit.

Monteurtje

Forumguru
Als je geluk hebt zijn er nog een paar plekken vrij waar al een voorbereiding inzit. Je moet dan alleen nog een kabel met ongeisoleerde stekker er bij in stekken en zekering erin drukken.
Maar als je een trekhaak hebt, dan blijft er niet veel ruimte meer over. Dan zal een geschakelde + nog over zijn.
Anders moet je er 1 kabel uithalen en de kabel die je er bij in wil hebben met elkaar verbinden er in stoppen. Of er aan solderen.
Om er kabeltjes uit te halen heb je wel een stekker verwijderaar/verdrijver voor nodig.
De grote zekering zijn het makkelijkst.

Roco

Lid
Hmm....ik heb idd een trekhaak. Maar ofschoon ik snap wat jullie bedoelen, zie ik het nog niet voor me. ik kan me geen beeld maken van de aansluitzijde. Er zijn wel plekken met voorbereiding(ong 5), maar zoals gezegd zit daar maar 1 gedeelte van de zekeringklem. Ik zal dus waarschijnlijk mijn draad ergens bij (op) moeten zetten?
2x Stoelverwarming vraagt wel 6 A, dus .....ff goed uitkijken ivm overbelasting.
of ik ga gewoon naar de garage....

namleop

Actief lid
Die sigarettenaansteker is niet geschakeld via het contact. Ik weet niet of dat wel of niet je bedoeling is maar daar moet je dus wel rekening mee houden.

Roco

Lid
Jahaa...dat is het nou net.
Die sigarettenaansteker kostte mij deze week al twee keer een lege accu. De nieuwe aansluiting moet dus "over contact"!

Monteurtje

Forumguru
Je zegt er zit maar 1 gedeelte van de zekeringklem. Dat klopt. Je moet zelf de andere erin doen. En dan de zekering erin. Maar dan moet je wel het juiste stekkertje hebben.
Ongeveer de ene helft van de grote zekeringen is geschakeld en de andere helft is constant. Boven en beneden. Even met de spanningszoeker kijken welke. Of aan de achterkant kijken. Rood is altijd constant plus. De geschakelde plus is blauw of zwart.
Anders moet je alles monteren op de aansluiting in de zekeringkast na. En ga je even naar de garage en vraag of ze er een stekkertje aan de kabel maken en in de zekeringkast monteren. Als je die zelf niet hebt.

namleop

Actief lid
Zie hier de zekering waar ik de geschakelde draad voor de carkit in het gestoken.
(beetje slechte foto maar het is donker buiten...)

Bijlagen

• IMG_0381.jpg
    IMG_0381.jpg
    13,5 KB · Weergaven: 380

Monteurtje

Forumguru
Dat is ook een manier, maar daar geef ik niet de voorkeur aan. Maar ja, ik snap dat niet iedereen een la vol met stekkertjes en andere toebehoren thuis heeft.

namleop

Actief lid
Ja het is wel de makkelijke manier. Maar ook letterlijk het advies dat ik van de dealer heb gekregen nadat ik vroeg of een geschakelde plus kon worden aangelegd. Dat was volgens de receptionist ook wat zij deden bij een carkit.

Roco

Lid
Ik laat straks een aansluiting maken door de garage

update:
Aansluiting is gemaakt. een massadraad en een plusdraad vanuit de zekeringkast, waarbij ik dus gewoon een steekzekering in de kast kan gebruiken( wel een nieuwe aansluiting) en de spanning is pas beschikbaar als de motor draait, dus niet bij alleen contact. Dit vanwege de belasting. Slim gedaan in iets meer dan 20 minuten. keurig gedaan !!

FabiaGL

Actief lid
@Roco, dit zijn oplossingen waar je wat aan hebt. Deze dealer denkt met je mee en gooit al zijn vakkennis in de strijd om het jou naar je zin te maken. We zijn wel benieuwd naar de prijs?

Roco

Lid
Ik ook ......haha
Ik meld me wel als de rekening binnen is.
( ps...Garage was dan ook dealer van het jaar.......
voor de tweede keer )

(massa-aansluiting kwam trouwens vanuit de linkerkant van het dashboard. daar zit een zijplaat, die je los kunt wippen en daarachter een bout waar je de massadraad aan vast kunt maken)

Roco

Lid
Tja.......Dat gaat dus niets worden. Auto heeft net een 45 k beurt gehad. Niets bijzonders, alleen was de dakantenne defect. Heb er nu een veeeel betere opzitten, met een draad erom gewikkeld. Super ontvangst. Wat kan ik dat merken.
Maar ook na aandringen, is de aansluiting niet berekend.
Kan ik alleen maar dankbaar voor zijn. Waar heb ik dat aan te danken ???

Zie hier de zekering waar ik de geschakelde draad voor de carkit in het gestoken.
(beetje slechte foto maar het is donker buiten...)

Ik vraag me af hoe het kan dat ik bij deze afbeelding een kruisje zie terwijl ik bij deze afbeeldingingen

gti6_1.jpg

gti6_2.jpg

IMG http://www.mijnalbum.nl/Foto-RRPVTDOT.jpg /IMG
(zelfs als je op deze link klikt zie je de foto wel).

wél de foto's zie,deze worden met de html code
geplaatst en bovenstaande met QUOTE=namleop;210573 (ik heb bewust de haakjes bij de laatste foto en bij het plaatje wat ik toch niet kan zien even weggelaten omdat jullie dan het verschil kunnen zien Ik denk dat het mis gaat bij diegene die een image van de computer uploaden en dat degene die ze op een site hebben staan (zoals hierboven) dat je die wél kunt zien.

Het probleem zit in de attachment functie van dit forum. Die stuurt momenteel niet de juiste HTTP headers mee om aan te geven dat het een plaatje is. Plaatjes op andere servers zijn geen probleem

En verder zet de nieuwe versie van het forum de bestandstype-gok functie uit, zodat IE het niet meer voor je repareert. Andere browsers gokten voorheen veel minder dan IE, maar daar is het gokken nog niet uitschakelbaar.

andrehj

Forumguru
Zie hier de zekering waar ik de geschakelde draad voor de carkit in het gestoken.(beetje slechte foto maar het is donker buiten...)
Even een reactie op post #9 van deze draad:
Zo'n losse draad in een zekeringkast steken is natuurlijk een oplossing van niks. Dit is niet betrouwbaar, en het kan zelfs tot brand leiden (als er door de losse litzes van de draad wat onbedoelde verbindingen worden gemaakt). Speciaal voor dit doel (het aftakken van spanning bij een zekering) zijn speciale aftakelementen in de handel, zoals deze (voor een mini-zekering) of deze (voor een gewone zekering). En voor de prijs van € 3.99 hoef je het ook al niet te laten.

namleop

Actief lid
Zo'n losse draad in een zekeringkast steken is natuurlijk een oplossing van niks. Dit is niet betrouwbaar, en het kan zelfs tot brand leiden

Om eerlijk te zijn had ik hier ook mijn bedenkinen bij, maar door de dealer (Holsch, Lelystad) is dit juist aangeraden en erbij verteld dat zij dit zelf ook doen.
@ Roco: Bij welke dealer heb je de "nette" oplossing laten maken? Misschien moet ik het ook maar eens op deze manier in orde laten maken.

michelvandijkk

Nieuw lid
hoi roco ik zit met het zelfde probleem alleen mijn dealer weet niet wat jouw dealer heeft gedaan en besteld heeft zou jij mij mischien kunnen vertelen wie jouw dealer is en waar hij zit en nog mooier zou het zijn als je een art nr hebt dan zou mijn dealer het toch ook moeten kunnen vinden?? al vast bedankt voor je reaktie

Bovenaan Onderaan