Expansievat Koelsvloeistof

Kelvin

Lid
Beste mede-leden,

Sinds enige tijd heb ik (tijdens een koude start) een rode waarschuwingslamp voor de koelvloeistof. Het vloeistofpeil is op goed niveau en zakt niet.

De bedrijfstemperatuur van de motor blijft ook mooi constant.

Nu bestaat het vermoeden dat het probleem ligt aan een vervuilde sensor in het expansievat. Dit komt voort uit onderzoek online en een bezoek aan mijn garage...

Nu mijn vraag,.. Kan ik zelf zo'n vat vervangen? De kosten voor een nieuwe zijn niet al te hoog. En het lijkt me geen technisch hoogstandje. Maar het moet wel goed gaan met leegmaken/ vullen etc..

Wie kan mij meer vertellen hierover?

Bedankt alvast!
 

turboturbo

Forumguru
In heb dat vaatje onlangs (preventief) vervangen in mijn O1. De montage is echter bijna hetzelfde in veel andere VAG modellen van diezelfde periode zoals de Fabia I - corrigeer me maar als dat vermoeden niet klopt.

Ik heb zelfs nagelaten om er een how-to van te maken, zo simpel is het.

Een paar aanwijzingen: zorg voor een opvang bak onder de auto thv het expansie vat omdat je iets zult verliezen als je de aanvoer slang los maakt en daarna als je het vaatje gekanteld eruit tilt. Die loopt dan leeg.

Tip: stop voor losmaken van de aanvoer slang een klem op de die slang waarmee je de slang dichtknijpt. Of houd een oude bougie in de aanslag zodat je die als 'stop' kunt gebruiken om de slang dicht mee te houden.

Het is vervolgens een kwestie van 2 of 3 goed bereikbare schroeven los draaien, stekker eraf, de 2e slang los maken, en dan de nieuwe er weer in.

EDIT: misschien heb je wat aan dit filmpje; er zijn vast ook meerdere te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan