Even voorstellen

Sinds een maand een andere auto. Skoda Octavia 2 uit 2011 1.2 DSG. Dus tijd me even voor te stellen.

Na wat jaren Volvo te hebben gereden was het tijd voor een meer economisch model.

Hoewel ik erg blij ben en al wat plezierige kilometers had gemaakt. Vond ik wel dat de bak wat snel naar een hogere versnellingen gaat en na wat lezen her en der. Zou een tune hierbij kunnen helpen.
Jammer genoeg alleen niet in de buurt (Amsterdam). Nu vond ik hier op het forum ook een bedrijf in de buurt die zowel de motor als de bak kon doen.

Vandaag had ik deze afspraak en gingen de heren aan de slag. Na 1u kwamen ze uitleggen dat ze de bak niet konden lezen en deze een error gaf bij 100% uitlezen. Dus ze konden niks verder doen en zonder enige kosten weer naar huis.

Nu is er alleen een probleem met de bak. Hij schakelt zeer beroerd bij wegrijden en dit gaat met horten en stoten. Lijkt ook te slippen.
Bij thuiskomst toch maar even met Vagtechniek Nuenen gebeld. Ze waren zeer behulpzaam en zeiden dat de heren waarschijnlijk toch iets hadden weggeschreven. Dus ik hier naartoe retour. Ze gaven aan dat ze niks hadden veranderd en het enige dat ze konden doen was de errors codes uitlezen. Hier gaf de DSG error P177B aan.

Na wat verder onderzoek lijkt het er het meeste op dat de DSG zijn adaptatie waarden kwijt is en deze opnieuw moeten worden ingeleerd. Nu heb ik zelf wel wat kennis maar niet genoeg van VCDS.

Morgen eerst maar even opnieuw contact met Vagtechniek. Want ik heb geen idee of het wel slim is om nu nog met de auto te rijden.

Later meer.
 

Bijlagen

  • PHOTO-2025-09-15-11-04-14.png
    PHOTO-2025-09-15-11-04-14.png
    1 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

canth

Senior Member
Welkom! Jammer dat je Skoda ervaringen op deze manier moeten beginnen. Succes met het oplossen!
 
Ja dank.
Vagtechniek in Nuenen gesproken. Die error geeft aan dat de platen nu wel versleten zouden kunnen zijn. Het opnieuw inleren zou het kunnen oplossen. Geert leek het het beste om lokaal iemand te zoeken. Is er een bedrijf in de buurt van Amsterdam die hier goed bekend staat?. De heren van mijn garage (Nijkerk) zijn ook nog even aan het rondbellen.
 
De Octa is naar mijn garage in Nijkerk. Ze konden alleen geen reset uitvoeren. Dit komt zo lijkt omdat het een UDS Ecu is. Misschien ook de reden dat de tuner er niks mee kon. Gaat nu naar een DSG expert.
 
Octa is vandaag door mijn garage naar Farid in Soest (Eemland) gebracht. Hier kwam uit dat ze wel iets hebben weggeschreven naar de motor Ecu en niet de bak. Hij viel van zijn stoel door dit verhaal. Morgen de auto ophalen en maar een mail met deze info naar het tune bedrijf. Duidelijk dus dat ze hier een fout hebben gemaakt (maar dat wist ik al en nu het bewijs).
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de auto opgehaald en verdere uitleg gekregen. Farid heeft de motor ecu opnieuw geflashed met originele software en de bak opnieuw ingeleerd. Rijdt nu weer zoals het was. Mijn complimenten!!.
Wel een aardig kosten plaatje. 260€ Eemland en 103€ autotransport (leenauto via mijn garage RJ automotive was gratis). Tevens is er denk ik 1.2mm van clutch 2 weggesleten. Heb alle voor en na waarden naar Farid gestuurd voor dubbel check.
Nu nog even zien hoe het tuning bedrijf hier op gaat reageren.
 
De tuner heeft gereageerd. Ze denken dat de software er al op stond. Zou dat kunnen?. Zou de auto bij uitlezen dan opeens anders gaan werken?.
Zijn er mede forum leden die hier vergelijkbare ervaringen hebben?

Wij hebben de auto alleen uitgelezen en geen aanpassing gedaan aan de motor ecu.
Dus de software die de schade veroorzaakt heeft stond al op de ecu.

Snap dat het lijkt of wij er andere sofware in gezet hebben, maar dan had ik je ook de tuning laten betalen.
Wij gaan niet zomaar sofware in een auto zetten.

Want ook wij snappen het spelletje

Jij ben kosteloos bij ons de deur uit gegaan omdat wij geen werkzaamheden uit konden voeren voor je.

Wel blij om te horen dat je nu weer kan rijden
 

MarcoO2

Forumguru
Het is hun woord tegen dat van Farid... en inmiddels is de software alweer overschreven. De opmerking dat er "iets is weggeschreven naar de ECU" is ook wel vaag... is dat niet gewoon een registratie van de poging die de heren gedaan hadden, maar die niet gelukt is?

Als je schade zou willen verhalen, zul je een causaal verband tussen hun handelen en jouw schade moeten aantonen, en dat lijkt me nogal een uitdaging. En helemaal nu je het al door een ander hebt laten repareren.
 
Goede punten. Dank je wel.
Ik weet helaas niet zeker of het alleen uitlezen of ook schrijven is geweest waar hij op doelde. Farid dacht dat er wel een backup was gemaakt. Ging dit nog checken.
Ze hebben het verhaal later aangepast. Eerst konden ze de ecu niet uitlezen. Later was het dat ze hier geen bestand voor hadden. Maar wel 1u bezig geweest. Lijkt me wat lang.
Ik heb ook wel overwogen om de wagen daar achter te laten. Maar gezien hun verweer was ik bang dat de auto nu nog in Aalsmeer zou staan.
Voor Farid, mijn garage en voor mij is iig 100% zeker dat dit niet vanzelf is gekomen. Maar ben bang dat je gelijk hebt en ik nu nog weinig kan.
 
Bovenaan Onderaan