Even voorstellen..

myfirstoctavia

Forumguru
Hoi.
Nieuw op dit forum, mijn naam is Anton en woon onder de rook van Rotterdam.

Al tijden op zoek geweest naar een (goeie) Golf 4 Variant, en na veel zoeken begon ik te beseffen dat er een véél leuker alternatief beschikbaar was binnen de "platform range", namelijk: Een Octavia Combi..

Uiteindelijk besloten voor een "net even anders" model te gaan, en de speurtocht veranderde van -13 in een dozijn- Golf 4 Variant, naar een Octavia Combi 4x4. Het is er uiteindelijk één geworden uit 2002, súperstrak in de lak, 190.000 km op de klok, en dit exemplaar is tot 160.000 kilometer dealeronderhouden geweest.

Paar kléine parkeerschades, en de koppeling zit een tikkie hoog, klein "knikje" in de achtebumper (bij laadgedeelte) maar dat was ook echt álles wat ik (negatief) kon vinden tijdens aankoop 2 dagen geleden. Motorblok kúrkdroog, alsmede bak, schokbrekers, en noem alles maar op. geen spóórtje olie, nergens..
Er zaten 4 heel goeie michelins onder (energysaver, maatje 205)de ermblokken hadden méér dan genoeg vlees, remschijven zagen er perfect uit, indruk overtrof al mn verwachtingen..

Proefrit: Geen kraakje, niks... álles werkt, ook de electrische bediening van de buitenspiegels, climatronic ijskoud.. Remmen: alsof je een anker uitgooit. Sporing: kaarsrechtuit bij elke (snelweg)snelheid, nul trilling in het stuur. Ik heb 'm nu 2 dagen en ben súperblij met 't "apparaat"..
(edit) ohja.. hij heeft een splinternieuwe katalysator, de vorige eigenaar heeft die vervangen ivm met een brandend "check engine" lampje op het dash. Dat vergat ik er nog bij te vermelden.
1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 7.jpg 6.jpg 5.jpg 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

myfirstoctavia

Forumguru
Tussen haken.. uit de categorie "had to know".. (ik heb immers nog nooit een 4x4 achtige auto gehad)
Ik heb tot nu toe één keer geprobeerd wat er gebeurt als je een "knijpende bocht" ingaat (oprit Brienenoordbrug, komend vanuit ijsselmonde, richting capelle) versnelling terug, gas erop. (ja hij was warm ;) ) bochtsenlheid = fe-no-me-naal.. Ik vermoed dat ik (straffeloos) nog verder in kon sturen als ik al deed, het is alsof je op rails rijdt, en bisonkit onder je banden hebt. Ongelofelijk..
 

myfirstoctavia

Forumguru
Dat van die mogelijke bochtsnelheid kan ik beamen, maar laat het gas niet los in de bocht!!!!:nono:
Dan tilt 'ie binnen-achter het wiel op, bijten de voorwielen nog wat extra.....en ga je aan de binnenkant van de bocht het decor van nabij bekijken :tongue:.
Uhm... dat lijkt me logisch idd, gas los = "ontkoppelen" van aandrijving achter, = Isaac Newton die in je oor fluistert "vriend, dit is géén goed idee wat je nu doet".. :D
Maar niettegenstaande: bedankt voor de heads up, voor t zelfde geld had ik niet geweten "wat en hoe". thx. ;) :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
Bedenk wel dat dit NIET te vergelijken is met Quattro van Audi.
Die snap ik niet, gegeven het feit dat de tweede zin onder het kopje "Algemeen" nou juist precies aangeeft dat de Haldex-koppeling voorkomt bij de Quattro van Audi en de 4-motion van VW, SEAT en Skoda.
Staat het daar niet goed, of lees ik het niet goed? :pieker:
 

Okki

Donateur
Deuren zijn aan de binnenkant bij de scharnieren ook netjes schoon. Of van liefhebber geweest of een dealer die weet wat hij moet doen.

Welkom...unieke auto hoor!
 

VAG-man

Forumguru
Die snap ik niet, gegeven het feit dat de tweede zin onder het kopje "Algemeen" nou juist precies aangeeft dat de Haldex-koppeling voorkomt bij de Quattro van Audi en de 4-motion van VW, SEAT en Skoda.
Staat het daar niet goed, of lees ik het niet goed? :pieker:

Klopt dat viel mij ook op.
Zover mijn informatie strekt is de Quattro een permanente 4x4. De overige VAG-producten maken gebruik van de 4x4 als het nodig is, bijv. bij een slip.

Edit: Dit is onzin die ik verkondig...:banghead:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Quattro_(aandrijfsysteem)
 

Smeeuwis

Donateur
Klopt dat viel mij ook op.
Zover mijn informatie strekt is de Quattro een permanente 4x4. De overige VAG-producten maken gebruik van de 4x4 als het nodig is, bijv. bij een slip.

Edit: Dit is onzin die ik verkondig...:banghead:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Quattro_(aandrijfsysteem)

Het originele quattro systeem (voor motoren in lengterichting dus) heeft nooit gebruik gemaakt van een Haldex koppeling, alleen van een Torsen differentieel. De Haldex zit wel in Audi's met een dwarsgeplaatste motor, maar daar is technisch gezien sprake van 4Motion en niet van quattro. Het artikel op Wikipedia klopt helemaal.
 

VAG-man

Forumguru
Dus toch wel!
Zo had ik in het verleden ook geleerd, maar wist niet meer hoe of wat. Wiki erbij gehaald terwijl ik aan het typen was en dacht dat ik ongelijk had.
Bedankt @Smeeuwis mijn dag is nog beter geworden.
 
Bovenaan Onderaan