Even voorstellen, O3 HB 1.0 tsi mét hoge km stand

Zoals de banner al vermeld ben ik in het bezit van een Octavia 3 facelift 1.0 tsi handgeschakelde hatchback (2018) zonder opties, een niet zo heel veel voorkomend model in de zeldzame kleur 'Pacific Blue' met een huidige hoge km stand van maarliefst 230.589.
Het was eerst mijn leasewagen, en heb deze daarna overgenomen bij een leeftijd van 4,5 jaar. Recentelijk nog voor een 'grote beurt' geweest bij de merkdealer, geen noemenswaardige problemen gevonden, behalve de hoge km stand en een versleten kofferbak ontgrendelings rubber (dat knopje waarmee je de klep opent is inderdaad vergaan). Inmiddels is ze voorzien van een trekhaak, MAD hulpveren, en veerspacers waardoor de hele auto 3cm hoger staat.
Dit ophogen is vooral gedaan omdat wij vaak met een daktent en overige reis attributen op vakantie gaan (veel gewicht op maximale hoogte) en daardoor zakt de wagen nogal in. Omdat wij vaak niet op campings staan maar wildkamperen, is de extra bodemvrijheid heel prettig!

Ik ben benieuwd of er überhaupt al meerdere 1.0 TSI's deze km stand hebben behaald, en ben dan ook benieuwd wat op termijn voorkomende mankementen kunnen zijn?

 

gjhu

Senior Member
Welkom! Goed te lezen dat 1.0 nog zonder problemen functioneerd! Zelf net de 200.000 met mijn octavia 1.0 tsi gepasseerd!
 
@ertromp Voorlopig staat de teller met de daktent op:
- 3x Belgie, waarvan 2x winterkamperen (lange weekenden) (2021, 2022)
- 1x Noorwegen in 2022, 4 weken achtereen
- stuk of 6 lange weekenden in Nederland
- Volgende week naar Schotland voor 2 weken, en in juli één week naar Frankrijk
En zo zullen er vast nog wel wat momenten bijkomen!!

@gjhu De onze is niet helemaal ongeschonden, helaas is:
- de versnellingsbak eens vastgelopen met +-130.000. Onder fabrieksgarantie vervangen voor een nieuw exemplaar. "Iets met lagers" is mij destijds verteld.
- deurvergrendeling bestuurdersdeur is vervangen, die vergrendelde en opende niet meer met +-200.000 km
- deurrubber bestuurdersdeur is gescheurd (door het vele in- en uitstappen met grote werklaarzen/schoenen
- rubbertje van de achterklep ontgrendeling is gescheurd en flubbert nu los

Verder totaal geen gekke dingen op motorisch vlak. Olieverbruik is niet waarneembaar, fabrieksopgave brandstofverbruik is prima haalbaar (staat ook op Autoweek in de verbruiksmonitor).
Enige wat wel jammer is zijn de krakende stabilisatorstangen, maar goed dat is een karakteristieke eigenschap. En de knopjes van het raambedieningspaneel in de bestuurdersdeur rammelt, zelf opgelost door er een stukje papier tussen te steken. Volledig conform scheepsstandaarden :sneaky:
 
Laatst bewerkt:

Arnaud

Nieuw lid
@Lettertje,

Mooie respectabele km stand! Wij rijden met onze Octavia combi 1.0 TSI uit 2017 ook met veel plezier, staat nu net 230000 km op de teller.

Eigenlijk probleemloos, enige is dat de waterpomp vorig jaar begon te lekken. Verder geen olieverbruik of andere noemenswaardige punten. Vorig jaar bij 210000 de distributie riem laten vervangen. 2 maanden geleden walnut blasting laten uitvoeren preventief en bobines en bougies direct mee laten pakken. Dit maakt toch wel een verschil auto rijdt echt weer een stukje soepeler. Hadden eerst ook hulpveren dit werkte perfect voor de caravan, gezien onze Octavia is voorzien van een sportonderstel fabriekaf vond ik de achterkont wel erg hoog staan onbeladen niet mooi ij mijn ogen. Nu over op MAD luchtbalgen werkt top doet wat het moet doen bij belading en indien niet nodig lucht eruit en auto staat weer op zijn normale niveau.

En wij hebben een caravan die beladen +/- 1300 kg is dit gaat verbazingwekkend goed met de 3 pitter best knap dat zo klein blok toch met 100 km de caravan de heuvels opsleurt. Oostenrijk, Tsjechië, Luxemburg etc de Octavia doet het toch allemaal. Enige minpunt is het optrekken vanuit stilstand heuvel op dan merk je toch dat de 1.0 wat moeite heeft met de combinatie van ze plek te krijgen het is de kunst om de koppeling daarin te sparen.

Ik zeg op naar de 300000 km heerlijke auto en al van meerdere vrienden/mensen gehoord wat rijdt zo Octavia goed en het interieur doet chique aan niet gedacht voor een Skoda.
1000024110.jpg
 
Bovenaan Onderaan