Even voorstellen, met een blauwe RS

Goed, wel zo netjes mij even voor te stellen!

Altijd al van rijden gehouden en na een Xedos v6, supercharged E46 320CI met 6 cilinders, chipped 114i naar 230pk naar....

Een Focus 1.0 want toen kwamen de kids.
Deze heeft mij toch wel trouw enkele jaren van Italië tot Noorwegen gebracht maar begon hij toch de beruchte 1.0 mankementen te vertonen rond 150k km. Omdat ik hem toch al een paar jaar had en de liefde bekoeld was.. en ik geen zin had tot er echt iets zou falen heb ik de knop omgezet en mezelf eindelijk eens getrakteerd op een auto meer voor mijzelf.

Het is een Race Blue Octavia RS geworden uit 2022 met alles wat ik kan wensen.

1000087902.jpg

In persoonlijk 1 van de mooiste kleuren die er is. Eigenlijk kwam ik niet echt bewust hierop uit. Ik rijd zo'n 25k per jaar en wou iets niet alledaags. Gezien de auto vakanties zou meer ruimte achterin voor de kids fijn zijn en vanwege woon/werk moest de benzine ook een beetje binnen de perken blijven. Toen zag ik de Octavia RS als hybride en eigenlijk past dat prima bij mij.

Dat ik op mijn 16e op een autobeurs was en daar in een Corvette met heads-up display zat bezegelde de deal. Het is altijd al een droom van mij geweest een auto met heads up te hebben. Rationeel? Absoluut niet. Maar welke droom is dat wel.

Verder zit alles erop behalve een elektrische achterklep. Panoramadak, leder interieur, etc.

De winter was een uitdaging met de platte zomerbanden maar verder een genot om te rijden!

Is alles dan goed? Nee. Het infotainment systeem slaat regelmatig op hol en gaat steeds naar het service menu waarna de menu knop en volume sider niet meer werken tot een herstart. En elke koude start doet hij hetzelfde weer. Het scherm staat volgende maand gepland om onder garantie te vervangen. Ook was 1 van de bandenventielen lek bij ontvangst van de auto, dit is ook al vervangen.

Verder ben ik nog niet bepaald vriendjes met de ACC en automatische achter ruitenwisser, dit zal ik tzt eruit (laten) programmeren alsmede nog wat andere opties als ik toch bezig ben (ik kijk naar jou, sound actuator).

Bijlagen

• 20260105_163645(1).jpg
    20260105_163645(1).jpg
    1,4 MB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Welkom! Hopen dat het vervangen van het scherm het probleem oplost. Een elektrische achterklep heb ik wel, en het is wel eens makkelijk als je hem op afstand open kunt doen. Maar hoe spannend is dat...? Als je het echt zou willen is het wellicht nog achteraf op te bouwen, maar dat is een dure bezigheid. Kun je de automatische ruitenwissel (automatisch mee wissen met voor) niet uitzetten in het menu?

Rallye

Forumguru
Welkom. Wat is je probleem met de ACC en de achterruitenwisser? Kun je dat laatste niet ook in het infotainment aanpassen?

De hybride RS staat naar mijn mening nogal hoog op zijn poten. Is dat met de jouwe ook (nog) zo?

Tomtomm

Senior Member
Lekkere kleur hoor! wat betreft je infotainment, het zou ook nog wel eens te maken kunnen hebben met de sw.
Hier zijn veel klachten over bekend.

Alpha

Donateur
Mooie uitvoering weer!

Wat betreft het heads-up display. Ik snap je helemaal. Super fijne functie waardoor je, je nog meer kunt focussen op de weg.

Welkom. Wat is je probleem met de ACC en de achterruitenwisser? Kun je dat laatste niet ook in het infotainment aanpassen?

De hybride RS staat naar mijn mening nogal hoog op zijn poten. Is dat met de jouwe ook (nog) zo?
Ik vind het soms best een relaxed systeem maar ik vind hem ook op de kortste afstand nog best ver vooruit afremmen.. en onderweg naar mijn werk is een heeeele lange uitvoegstrook aan de rechterkant van de snelweg (dus rechterbaan van de 3 banen) en ACC vind dat ik niet "rechts in mag halen" ookal rijdt de middelste baan vol vrachtwagens die allemaal rechtdoor gaan. Dan heb ik liever ouderwetse CC of in ieder geval de optie om te switchen.

De hybride staat idd wat hoog op zijn poten, ik heb verlaging overwogen, vroeger ook een Polo 6R gehad welke voor 5 en achter ~9cm verlaagd was maar het moet wel een beetje een gezinsvriendelijke auto blijven. Nu is er eigenlijk wel een perfect symmetrisch wielgat rondom het wiel dus wellicht los ik het op met een voorspoiler.

De ruitenwisser gaat helaas niet, of ik heb het nog niet gevonden. Mk4.5 schijnt dit wel weer te kunnen

Lekkere kleur hoor! wat betreft je infotainment, het zou ook nog wel eens te maken kunnen hebben met de sw.
Hier zijn veel klachten over bekend.
Thnx! We gaan het zien, er zit dealer garantie op dus alles wat ze vervangen is in ieder geval nieuw. Wel bijzonder voor een auto van deze leeftijd en segment..

Rallye

Forumguru
Je wilt dus niet dat de achter ruitenwisser automatisch aangaat?

Als je rechts wilt inhalen kun je de ACC even overrulen met het gaspedaal, daarna haalt hij gewoon rechts in. Zo is het tenminste met mijn Golf 8 GTI.

Klopt voor beide zinnen. Vaak is de achterruit niet eens nat genoeg en zit de wisser een beetje voor niks een droge ruit te aaien, heb ik liever zelf in de hand.

ACC werkt voor de Skoda net zoals VW, gas geven overruled het inhouden maar wederom, ik vind het geen fijne toevoeging en heb dat liever uit.

Laatst bewerkt door een moderator:

octaviabas

Senior Member
Welkom..... en top kleur :giggle:

mbt die wisser: . Ga naar het menu 'Voertuig' of 'Instellingen' > 'Menu' > 'Spiegels en wissers' en vink de optie 'Automatische achterruitwisser' uit. (kan bij een nieuwe model nét even anders in het menu zitten)
evt. Nadeel... hij doet dan ook niet bij inschakelen achteruit!

ESL

Donateur
Ik vind het soms best een relaxed systeem maar ik vind hem ook op de kortste afstand nog best ver vooruit afremmen.. en onderweg naar mijn werk is een heeeele lange uitvoegstrook aan de rechterkant van de snelweg (dus rechterbaan van de 3 banen) en ACC vind dat ik niet "rechts in mag halen" ookal rijdt de middelste baan vol vrachtwagens die allemaal rechtdoor gaan. Dan heb ik liever ouderwetse CC of in ieder geval de optie om te switchen.

Het vergt wel een beetje gewenning, maar ik rij eigenlijk nooit meer zonder. Ik rij regelmatig 100/200km op die acc en haal hem er niet 1x af.
Een situatie zoals jij die omschrijft met rechts inhalen los ik eenvoudig op door even snel gas pedaal aan te tikken, dan gaat ie gewoon door.

Op snelweg heb ik altijd minimale afstand, soms twee streepjes. Op bijvoorbeeld N wegen als ik toch niet in wil halen of tijdens file rijden kies ik maximale afstand.

Bedankt!

Ik ben speciaal nog even naar buiten gelopen om te kijken, ik heb alleen dit menu maar daar die bovenste optie gaat denk ik alleen over de voorste wissers?
1000089244.jpg
Welkom..... en top kleur :giggle:

mbt die wisser: . Ga naar het menu 'Voertuig' of 'Instellingen' > 'Menu' > 'Spiegels en wissers' en vink de optie 'Automatische achterruitwisser' uit. (kan bij een nieuwe model nét even anders in het menu zitten)
evt. Nadeel... hij doet dan ook niet bij inschakelen achteruit!

Het vergt wel een beetje gewenning, maar ik rij eigenlijk nooit meer zonder. Ik rij regelmatig 100/200km op die acc en haal hem er niet 1x af.
Een situatie zoals jij die omschrijft met rechts inhalen los ik eenvoudig op door even snel gas pedaal aan te tikken, dan gaat ie gewoon door.

Op snelweg heb ik altijd minimale afstand, soms twee streepjes. Op bijvoorbeeld N wegen als ik toch niet in wil halen of tijdens file rijden kies ik maximale afstand.
Jij ook bedankt, zal idd ook gewenning zijn icm old-school koppigheid van mij haha.

Rallye

Forumguru
Er zijn er meer die die ACC-functie laten verwijderen. ik vind het juist wel fijn. Mijn Octavia RS had dit niet en haalde dus wel rechts in, met als gevolg dat ik bij mezelf merkte dat ik daardoor langer links bleef rijden. Juist om te voorkomen dat je als je naar rechts ging je de ACC bij moest stellen om rechts inhalen te voorkomen. Nu ga ik wel naar rechts maar houdt de auto de linkerbaan in de gaten. Ik hoef dus de ACC niet bij te stellen als ik rechts rij en kan hem overrrulen als ik toch rechts in wil halen.

Bovenaan Onderaan