Even voorstellen, en gelijk een serie vragen!

jdek

Nieuw lid
Hallo,

Even voorstellen. Ik ben John, mijn inlognaam zijn mijn initialen:bye:
Ik ben 56 jaar en woon in de Bollenstreek


Ik ben nieuw hier op het forum, ik heb een Skoda Roomster besteld, welke begin november geleverd gaat worden.
Het betreft een Ambiante 1.4 benzine athracite grey metalic met pioneer radio/cd/mp3.

Na veel wikken en wegen is mijn keuze op de Roomster gevallen.
Vanwege de laagste wegenbelastingprijs, het voordeel wat Skoda op dit moment geeft, zeer belangrijk punt was de gigantische ruimte voor achter passagiers en kofferruimte, hierdoor heb ik voor lief genomen dat de auto een half litertje benzine per 100 km meer verbruikt dan de andere (stationwagens) in dezelfde prijsklasse.

Tevens heb ik altijd een zwak voor afwijkende modellen.

Ik rij gemiddelt 20.000 km per jaar prive, dus ik heb ook LPG aanbiedingen meegewogen in mijn besluit.
Vergelijkbare auto's waren Kia See'd sw, Citroen Berlingo 3 (gas), Dacia MDC logan (gas), Peugeot 207,307,308 sw, Fiat Doblo en nog wat andere auto's die snel afvielen.

De Roomster is het dus geworden

Verder ben ik van plan het atractive pakket van 635 euro nog bij te bestellen.
Deze prijs heb ik zien staan bij de netto autoprijs, op autotelegraaf, maar ik ben bang dat de dealer er ook nog BTW en BPM erbij gaat rekenen, waardoor het voordeel alweer wegvalt. Financien is voor mij nu eenmaal een heel belangrijk punt bij het autorijden.

wie kan het zeggen?

Omdat ik ook vaak naar het buitenland rij, ben je met de bandjes die je standaart onder de auto krijgt snel uitgereden.
Daar mag je helaas bij de grens niet mee verder.
Dus nu ken ik iemand die nog een leuk setje w.b. heeft liggen.

Wie kan met zekerheid zeggen of de velgen met bijna nieuwe winterbanden maat 185 / 55 R15 82 T afkomstig van een Skoda Fabia bj 2004 ook op de Roomster passen?

Ik hoop dat jullie mijn introductie op prijs stellen, en als ik eenmaal rij in mijn nieuwe Roomster zal ik zeker mijn ervaringen gaan delen.

Voorlopig hoop ik op jullie antwoorden.

groet John:1761:

Ps, dit is mijn 2e Skoda. De eerste was nog uit de tijd van de Sovjet Unie 1984 nieuw 9.995 gulden
 

Erik_NL

Forumguru
Wie kan met zekerheid zeggen of de velgen met bijna nieuwe winterbanden maat 185 / 55 R15 82 T afkomstig van een Skoda Fabia bj 2004 ook op de Roomster passen?
welcome.gif

ik kan met zekerheid zeggen dat 185 een te smalle maat is omdat 195 de officiele minimum breedtemaat van een Roomster is.
In Duitsland ga je met ondermaatse banden nat in geval van een aanrijding buiten jouw schuld: je kunt medeaansprakelijk worden gesteld.
Of dat in de Alpenlanden ook opgaat, kan ik niet met zekerheid zeggen.
Hoewel ik voorstander ben van smallere winterbanden, zou ik buiten Nederland dit risico niet nemen.
 

Bakkertje

Forumguru
Verder ben ik van plan het atractive pakket van 635 euro nog bij te bestellen.
Deze prijs heb ik zien staan bij de netto autoprijs, op autotelegraaf, maar ik ben bang dat de dealer er ook nog BTW en BPM erbij gaat rekenen, waardoor het voordeel alweer wegvalt. Financien is voor mij nu eenmaal een heel belangrijk punt bij het autorijden.

wie kan het zeggen?

Ik zal een gokje wagen ;)

Op www.autoinbedrijf.nl staan alle officiële PON prijzen.
Voor de roomster zijn de onderstaande links de prijzen (btw en bpm zijn apart vermeld)
http://www.autoinbedrijf.nl/uploads/modelchanges/672.pdf
http://www.autoinbedrijf.nl/uploads/modelchanges/673.pdf

Welkom hier en alvast heel veel plezier met je nieuwe roomster en sterkte met het wachten! ;)
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Je hebt een mooie keuze gemaakt. Heb je al gelezen over de aanstaande forum meeting? Het zou leuk zijn om je daar te mogen begroeten.
 

van_der_P

Senior Member
welcome.gif

ik kan met zekerheid zeggen dat 185 een te smalle maat is omdat 195 de officiele minimum breedtemaat van een Roomster is.
In Duitsland ga je met ondermaatse banden nat in geval van een aanrijding buiten jouw schuld: je kunt medeaansprakelijk worden gesteld.
Of dat in de Alpenlanden ook opgaat, kan ik niet met zekerheid zeggen.
Hoewel ik voorstander ben van smallere winterbanden, zou ik buiten Nederland dit risico niet nemen.

In Nederland staat in tegenstelling tot Duitsland de bandemaat niet op het kenteken. De auto is in Nederland toegelaten, is een Nederlandse auto. Voldoet aan de Nederlandse wetgeving. En daar mag je ook in Duitsland mee rijden.
Het zou toch zo kunnen zijn dat er in Nederland een andere Roomster toegelaten wordt, met smallere banden dan in Duitsland het minimum is. Dan zou je daar niet mee in Duitsland mogen rijden.
Als die bandenmaat maar ongeveer dezelfde rolomtrek heeft denk dat je niet zo'n zorgen hoeft te maken

Op mijn Fabia zaten 185/65R14 banden in de zomer. In de winter 175/70R14 hier heb ik nooit problemen mee gehad in Duitsland. Terwijl ik toch ook regelmatig in Duitsland kom woon er maar 7 kilometer vandaan.
Deze banden gebruik nu nog steeds op mijn Roomster.

Ik zou het bijna vergeten maar welkom op dit gezellige forum.
 

jdek

Nieuw lid
In Nederland staat in tegenstelling tot Duitsland de bandemaat niet op het kenteken. De auto is in Nederland toegelaten, is een Nederlandse auto. Voldoet aan de Nederlandse wetgeving. En daar mag je ook in Duitsland mee rijden.
Het zou toch zo kunnen zijn dat er in Nederland een andere Roomster toegelaten wordt, met smallere banden dan in Duitsland het minimum is. Dan zou je daar niet mee in Duitsland mogen rijden.
Als die bandenmaat maar ongeveer dezelfde rolomtrek heeft denk dat je niet zo'n zorgen hoeft te maken

Op mijn Fabia zaten 185/65R14 banden in de zomer. In de winter 175/70R14 hier heb ik nooit problemen mee gehad in Duitsland. Terwijl ik toch ook regelmatig in Duitsland kom woon er maar 7 kilometer vandaan.
Deze banden gebruik nu nog steeds op mijn Roomster.



Maar, ben je daarmee ook wettelijk gedekt?
Ik bedoel dus, ik ben de laatste 20 jaar niet meer aangehouden door politie. Ik zou dus ook met mijn all weather banden (ook in Nederland goedgekeurd) door Duitsland rijden. het gaat erom dat je wettelijk gedekt bent, en dus ook aan de verzekerings eisen voldoet.
 

Constant

Erelid
Een vriend van me heeft het tijdens een langdurige sneeuwstorm meegemaakt, de Duitse politie blokkeerde de snelweg ter hoogte van een grote parkeerplaats (met motel etc). Alleen auto's met goedgekeurde winterbanden mochten weer de snelweg op. Gelukkig had deze vriend winterbanden (onder een Octavia om volledig te blijven).

Zelf kom ik niet zoveel in Duitsland, behalve vorig jaar februari op doortocht naar Garmisch om een mid week te skien. Gelukkig niet gecontroleerd op mijn zomerbanden want ik had me door andere vrienden laten wijsmaken dat je met zomerbanden ook zonder gevaar naar de wintersport kon zolang je hotel maar aan de doorgaande weg ligt. Argh! Op de terugweg had het mega geijzeld en het was spiegelglad. Met andere woorden, ik zou me meer zorgen maken over de gladheid in het buitenland dan over de politie (boete is maar 40 Euro, echter een ongeluk kan dodelijk zijn). Toen nog een keer eind maart (menig Nederlander stelt dat je eind maart zeker met zomerbanden naar de wintersport kan) in de fout gegaan en in een stuifsneeuwstorm in Frankrijk terecht gekomen (erger kan niet wat betreft gladheid), dus afgelopen juni heb ik winterbanden gelijk besteld met de nieuwe auto.
 

jaspernl

Actief lid
Veiligheid boven alles. Ook ik heb winterbanden meebesteld.
En of het nou wettelijk verplicht is of niet... Maakt mij niet zoveel uit... Het is sowieso veiliger, en daar gaat het me om. Een ongelukje is al snel genoeg gebeurd. Dus áls je het kunt voorkomen doe ik het.
(dus ook ESP, bandenspanningscontrole en hoofdairbags meebesteld op m'n nieuwe Roomster...)
 

nemo

Senior Member
Over winterbanden in Duitsland/Oostenrijk:
de politie kan er boetes voor schrijven. echter, ik zou het niet zo ver laten komen. Als je bij een ongeval betrokken raakt (ik spreek uit ervaring), en je hebt geen winterbanden (had ik gelukkig wel), wordt je volledig aansprakelijk gesteld voor alle schade (in mijn geval: 3 auto's total-loss en een stuk vangrail beschadigd).
En zo duur is het niet, je kunt winterbanden zelfs huren!
 

van_der_P

Senior Member
Maar, ben je daarmee ook wettelijk gedekt?
Ik bedoel dus, ik ben de laatste 20 jaar niet meer aangehouden door politie. Ik zou dus ook met mijn all weather banden (ook in Nederland goedgekeurd) door Duitsland rijden. het gaat erom dat je wettelijk gedekt bent, en dus ook aan de verzekerings eisen voldoet.

:ot:In Duitsland is het zo dat je auto moet zijn aangepast aan de winterse omstandigheden waarin je rijdt. Dat betekend dat als het slecht weer is in de winter, (winterse neerslag) je auto daaraan aangepast moet zijn, dus winterbanden of all-weatherbanden, een vol tankje ruitesproeiervloeistof of een reservetankje bij je hebben.

Als het in de winter droog is en de temperathuur is onder nul, ben je niet verplicht om op winterbanden te rijden.
Als het slecht weer is en je auto is niet aangepast kost dat 20 euro als oom agent je aanhoudt. Kom je een besneeuwde bergweg niet op omdat je zomerbanden hebt gemonteerd dan is dat 40 euro, omdat je hinder veroorzaakt.
Zo bezien vallen de bekeuringen nog wel mee.

Als je onder winterse omstandigheden met zomerbanden bij een ongeval betrokken raakt wordt je mede aansprakelijk gesteld ook als je geen schuld hebt.
 

Rallye

Forumguru
Over winterbanden in Duitsland/Oostenrijk:
de politie kan er boetes voor schrijven. echter, ik zou het niet zo ver laten komen. Als je bij een ongeval betrokken raakt (ik spreek uit ervaring), en je hebt geen winterbanden (had ik gelukkig wel), wordt je volledig aansprakelijk gesteld voor alle schade (in mijn geval: 3 auto's total-loss en een stuk vangrail beschadigd).
En zo duur is het niet, je kunt winterbanden zelfs huren!

Hoho, ze moeten wel eerst kunnen bewijzen dat het ongeval met winterbanden niet gebeurd was....... Om te beginnen moet er wel sprake zijn van winterse omstandigheden.

In Duitsland zit het zo en in Oostenrijk lijkt het net zo!
 

jdek

Nieuw lid
Ik heb de bandenmaat 185 / 55 R15 82 T toch maar even bij PON nagevraagd vanwege de verschillende meningen op het forum.

Volgens de fabrieks gegevens, zijn deze winterbanden voor de Roomster toegestaan.
 

Constant

Erelid
Hoho, ze moeten wel eerst kunnen bewijzen dat het ongeval met winterbanden niet gebeurd was....... Om te beginnen moet er wel sprake zijn van winterse omstandigheden.

In Duitsland zit het zo en in Oostenrijk lijkt het net zo!
Ik geef je deels gelijk maar ben bang dat in het alpengebied tijdens de winterperiode de omgekeerde bewijslast geldt, dat de zomerbandenrijder moet bewijzen dat het ongeluk niet voorkomen had kunnen worden met winterbanden. Het lijkt hetzelfde als aansprakelijk gesteld worden, maar dan ligt de bal eerst bij de zomerbanden rijder en die staat daardoor op een achterstand in de discussie over de schuldvraag.

Als zomerbanden-zondaar kan ik dat overigens best begrijpen. Van de 4 ritten naar de sneeuw zat ik 3 keer fout waarvan 1 keer heel ernstig (gelukkig goed afgelopen).
 

van_der_P

Senior Member
De overheid in Duitsland legt de verantwoordelijkheid voor op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen, (in de winter) bij de autobestuurder.
Dat vind ik een goede regeling.:xyxthumbs:
 

jdek

Nieuw lid
Verder ben ik van plan het atractive pakket van 635 euro nog bij te bestellen.

Mijn Skoda Roomster wordt volgende week afgeleverd.
Helaas kan ik geen extra's er meer op laten zetten voor de prijs uit de folder. Dat is fabriek af.
Omdat mijn Skoda al besteld was kan ik dus niet alsnog het atractive pakket erop laten zetten.
Alle onderdelen die ik er alsnog op wil laten zetten worden 2x zo duur.
bv. Cruisecontrol folder prijs 155,- incl, wordt bij dealer 324,- euro. ...DOEI!!!

Dat wordt dus shoppen bij de Remco voor winterbanden op LM velgen en wat leuke in en exterieur onderdelen
 

jaspernl

Actief lid
...
Cruisecontrol folder prijs 155,- incl, wordt bij dealer 324,- euro. ...DOEI!!!
...

Oef! da's inderdaad erg prijzig. Ik vind het ook spijtig, dat een cruisecontrol niet standaard aanwezig is op de Roomster. Dat vertekent m.i. het prijsverschil met bv een Octavia. Daar zit het wel standaard op. net als dakrails.

Maargoed. EUR324 lijkt inderdaad erg veel... En toch... Hoe lang denk je met de auto te gaan rijden? Hoeveel km's? Wat voor km's? Allemaal zaken die je je toch moet afvragen voordat je de cc definitief afwijst... Denk er ook aan dat een cruisecontrol brandstof bespaart!

Succes met je keuzes!
 
Bovenaan Onderaan