Even voorstellen, Ad928

Ad928

Lid
Hallo alle Skoda liefhebbers. Ik ben Ad, ik rij een Skoda Octavia uit 2013. Het is de auto die door Autoweek en andere bladen getest is,
Mijn Skoda carriere is begonnen in 1976 toen ik in Waalwijk de nieuwe auto's bij de Skoda dealer moest poetsen voor de verkoop. Dat waren de bekende schattige "110" modellen. De aluminium sierlijsten water wel een klus om die mooi blinkend te krijgen.
SInds 1980 rij ik auto's van het VAG concern, te beginnen met een Volkswagen kever uit 1976, gevolgd in 1985 door een Golf diesel, daarna in 1992 een Passat diesel uit 1983, een Passat variant diesel, Een Audi 80 2,0, een Audi 80 2.6E uit 1992, toen kwam de eerste Skoda Octavia uit de 1e generatie in mooi fel blauw een Passat diesel, toen een Skoda Superb uit 2009, en daarna de witte Octavia uit 2013. Dit is en was de beste auto die ik ooit gehad heb. In 200.000 km de enige ongeplande reparaties: gasklep positie sensor, regensensor, koppeling druklager bij 200.000 km (meteen koppeling en drukgroep mee vervangen maar was eigenlijk nog goed). Nu overweeg ik een nieuwe of bijna nieuwe Octavia hybride.

zie:

canth

Actief lid
Welkom Ad! Ik rijdt zelf ook de octavia hybride en hoop net zoveel problemen te hebben in de eerst 200.000 km :)
Succes met de zoektocht!

Jessedew

Forumguru
Hoi Ad,

Welkom. Ik ben na de O3 inmiddels ook een O4 hybride rijder geworden. In de basis een prettige en comfortabele auto, maar (nog net niet) melding vrij in mijn geval. Ook moet je wel zin hebben in steeds opladen etc.
En het aantal hulpsystemen is rijkelijk aanwezig (meer dan mij lief is soms)

Wel 'relatief' goedkoop rijden op je eigen zonnestroom.

Je kunt ook de mild hybrid overwegen, die je niet hoeft in te pluggen en heeft meer kofferbak ruimte.

Zelf ook de O3 gehad en net voor de koppeling het begaf, (cilinder was al niet best meer) ingeruild. ik had nog een lekke waterpomp en wat andere sensors, maar verder was het echt wel een fijne auto.

Ad928

Lid
Ik merk dat een wallbox monteren ook nog wel wat centjes kost. Zo'n beetje EUR 3000. Klopt dat? Of laden jullie op met het 230V snoertje in een gewoon stopcontact? Dat zou ik ook kunnen doen maar duurt wat lang. Aan de andere kant heb ik bij zonnige dagen ca 3500 Watt over aan stroom. Dat is ook ongeveer het max voor een regulier stopcontact. Dus heb ik eigenlijk wel een wallbox / laadpaal nodig?

EdK

Forumguru
Zo'n beetje EUR 3000. Klopt dat?
Tsja dat ligt er geheel aan wat er gedaan moet worden hiervoor ??
Veel graafwerk ? of tegen de buitenmuur met er achter de meterkast ?
Maw hoeveel uren zijn ze bezig ?
Leg je zelf de kabel in overleg met monteur dan gaan er wat uren vanaf en zal de prijs ook zakken..
En wat voor wallbox bieden ze aan ??
Een standaard of met bemetering en aanzetten met pas of app..
Dit zijn allemaal factoren die de prijs opdrijven of goedkoper kunnen maken....

Jessedew

Forumguru
Ik merk dat een wallbox monteren ook nog wel wat centjes kost. Zo'n beetje EUR 3000. Klopt dat? Of laden jullie op met het 230V snoertje in een gewoon stopcontact? Dat zou ik ook kunnen doen maar duurt wat lang. Aan de andere kant heb ik bij zonnige dagen ca 3500 Watt over aan stroom. Dat is ook ongeveer het max voor een regulier stopcontact. Dus heb ik eigenlijk wel een wallbox / laadpaal nodig?

Ik laad m idd gewoon via het stopcontact buiten, wat mn zwager ooit geïnstalleerd heeft. Kost het niks extra. (Elektra in woning is helemaal vernieuwd) 10a wordt de stekker wat warm, 8a nauwelijks. Ik heb nu een schema dat de auto om 6u altijd 80% geladen is. (Rij niet dagelijks op vaste tijden) hij staat 9 vd 10 keer toch 's avonds en 's nachts stil dus geen haast met laden. Als ik weet hoelaat ik wegga laad ik 'm tot 100%, kan je in de auto of in de app instellen.

Geen idee hoelang ik deze auto ga rijden en als het 10 jaar is, ben ik wellicht verhuisd tegen de tijd dat ik volledig elektrisch ga rijden.

SuperBeeb

Forumguru
Mooie 928, jammer dat hij stilstaat. Hopelijk komt daar verandering in. Ik lees het dan wel op dat andere gezellige forum ;)

amukar

Lid
Als je al zonnepanelen hebt, is een laadpunt toch het overwegen waard, zeker als je het netjes kan laten installeren. Verhoogt ook de waarde van je woning. Het is gewoon leuk om de gratis zonnestroom die je nu aan het net levert (voor bijna noppes) in de accu van je auto op te slaan. In de winter is dat natuurlijk veel minder het geval, maar op de manier waarop jij zegt dat je de auto gebruikt, is het ook in de winter mooi meegenomen. De granny charger kan je ook gebruiken in functie van de opbrengst van de zonnepanelen, maar met een laadpaal is het rendement veel hoger. Een uurtje zonlicht op een verder bewolkte dag scheelt een slok op een borrel met een laadpaal, terwijl de granny charger er maar een paar ‘druppels’ uit kan persen. Dat is mijn ervaring met die dingen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een 'conservatief ingestelde grannycharger' zal met 2 kW laden, en dat gaat dan bij een goed aangelegde 16A aansluiting naar 3,6kW.
Okee, met een 3 fasen (=11 kW) boordlader is die 11 kW haalbaar.
Maar een wallbox/laadpaal kost je (meer dan?) 2000 euro, mede afhankelijk van je thuisinstallatie, en eventuele loadbalancing.
Terwijl een grannycharger voor onder 100 euro wel te vinden moet zijn, en een buiten WCD kun je zelf wel aanleggen/aansluiten (als er nog geen eentje zit).
Voor je die 1900 euro terugverdiend hebt, zal er veel tijd overheen gaan.
Maar gemak mag ook iets kosten..........Hoeveel? Dat maakt eenieder zelf uit.

Tees

Donateur
Is het installeren van een wallcharger zoveel ingewikkelder dan het aanleggen van een WCD? Kan t me haast niet voorstellen...
Het moeilijkste zal zijn dat er vaak een uitbreiding van de meterkast nodig is om multifase te laden.
Verder kost een 11 kW wall charger zelf als ik even snel op internet zo'n €500, overige materialen misschien nog €100-150 (afh van wat er moet gebeuren). Als je handig genoeg bent kan je dus een hoop geld besparen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Correct, @Tees zo moeilijk is het niet, maar niet heel veel mensen willen zelf aan,en met, krachtstroom werken.
En wanneer je het uitbesteed wordt het al snel duur.

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Is het installeren van een wallcharger zoveel ingewikkelder dan het aanleggen van een WCD?
Ja 2 schroeven extra en een dikker gat want dan leg je meteen een 5x6mm kabel en dus moet je 2 extra draden aansluiten voor 400V lader
Daar heb je toch zeker HTS ( hogere toneel school ) gestudeerd hebben :koffie:

• Leuk
Waarderingen: Tees

amukar

Lid
Vergeet niet 2× utp kabel. 1x load balancing en 1x bediening laadstation.
Is niet per se noodzakelijk: mijn EASEE wall charger maakt een heel stabiele WI-FI connectie met de router in huis. Niet alle wall chargers doen dat, maar deze doet dat wel. Het is handig als je router niet in de buurt van het laadpunt is. Je hoeft dan in huis geen kabel aan te leggen. Ik heb wel een repeater geïnstalleerd halfweg, dat moet ik wel zeggen. En 3 fasen hoeft ook niet per se - al is het wel heel comfortabel (want snel).

Tees

Donateur
Je zal toch sowieso een aansluiting naar de P1 moeten hebben voor de load balancing (als je dat hebt)? Of kan je dat op de een of andere manier via wifi regelen?

EdK

Forumguru
Niets hoeft perse !
Maar punt is dat als je straks een andere EV aanschaft en het blijkt dat je dan wel UTP en 3 fase ( Ymvk-as 4x6mm² ) nodig hebt kun je de boel weer opengooien
Dus vandaar trek meteen 2 UTP en een krachtstroom kabel dan ben je op toekomst voorbereid en bij eventueele verkoop woning is het meteen een grote PLUS

Bovenaan Onderaan