Even rondkijken

1nsane

Nieuw lid
Hallo allemaal!

Mijn naam is Jochem, 30 jaar uit Den Haag. Inmiddels in mijn leven al heel wat auto's versleten, laatste tijd vooral VAG (had een MK4 golf GTI V5 uit 2001 en tot voorkort een leasebak Golf 1.2TSI).

Nu heb ik een andere baan waar ik niet de boer op hoef voor klanten dus geen auto van de zaak en ben m'n zoektocht eens aan het verleggen naar Skoda. Immers veel betrouwbare VAG techniek en ben eens aan het kijken naar een Octavia RS voor rond de 3500.

Liefst wil ik een auto die rap van z'n plek komt, wat comfort biedt maar wel betrouwbaar. Aangezien RSsen van rond bouwjaar 2002 een beproefde 1.8T uit de VAG stal hebben heeft dat m'n voorkeur.

Mocht iemand dus een tip hebben dan hou ik me aanbevolen!

Odin

Senior Member
Welkom! Succes met de zoektocht. Veel info te vinden hier, kwestie van goed inlezen want budget RS in aanschaf kan wel eens flink tegenvallen in onderhoud en verborgen gebreken. Wordt niet altijd even verstandig mee gereden. Maar zijn vast leden die je verder kunnen helpen, ook met aanschaf advies.

Antera

Donateur
Van harte welkom en veel succes naar het zoeken van een goed exemplaar. Heb er zelf 4 gezien voordat ik beet had. maar veel zijn niet altijd even netjes. Tipje bij zoeken en rijden

1. rijd er zo ie zo in meer dan 1 dit zal ervoor zorgen dat je weet hoe er een moet aanvoelen met alle paardjes
2. Rammel in de motor laten staan (2x gehad bij de zoektocht)
3. Verder weinig aandachtspunten maar gewoon je gezond verstand erbij houden
4. Mocht bij drempels de boel kraken aan de vorozijde laat je niet tegenhouden dit is simpel op te lossen door plaatsen andere stabilisatorstang +/- € 140 aan onderdelen
4. na aanschaf meteen oliezeef ( laten) vervangen

Verder degelijk auto met weinig kwaaltjes

Cordoba

Forumguru
Welkom Jochem en succes bij je (onmogelijke?) zoektocht. De RS-versies zijn bij Skoda niet zo dik gezaaid in Nederland, dus dat maakt je zoektocht al lastig, ik denk daarnaast dat je budget van 3500 € te krap is om een goed exemplaar te vinden. Als ik op gaspedaal.nl kijk, staat er 2 Octavia's RS, beiden uit 2002 maar met een vraagprijs van 4900 resp. 4950, dus dat is toch net een stapje duurder.

Je kunt ook overwegen om een ander Vagmodel te kiezen met dit blok, bijvoorbeeld de Seat Toledo, hier een voorbeeldje van een 2005-exemplaar dat binnen je budget valt.

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Welkom @1nsane

De prijsklasse voor wat je zoekt zal idd geen gemakkelijke zoektocht opleveren. Reken op een RS model met ruim 2 ton op de teller.... Wil je trouwens een Combi of een Hatchback? Ik had het idee dat er meer hatchbacks op de markt zijn in RS uitvoering.

Zoals @Cordoba aangeeft ga je wel wat vinden voor een iets hogere prijs klasse. Ik heb zelf 2 keer een advertentie van rond die prijs achterna gebeld, beiden (ruim) boven de 4500,- vraagprijs, en dan was het nog particulier.

Vandaar dat ik zocht naar een gewone 1.8 20VT (plus dat ik een RS niet per-se bij mezelf vind passen) in dezelfde prijsklasse als jij zoekt. Met die prijs kom je terecht bij een type handelaren die veelal de auto's hooguit wat oppoetsen en proberen er flinke winst op te maken (ze weten dat er liefhebbers zijn voor de 1.8 motoren en dat buiten ze uit) - althans in de randstad, misschien is het daarbuiten anders.

Ik heb er een handjevol proef gereden en bij alle occasions mankeerden meerdere dingen, soms tot schade aan toe dat niet vermeld werd in de advertentie. Geen van allen was qua staat van onderhoud op orde, sommige hadden al 2 jaar geen beurt meer gehad en de remmerij zag er bij de meesten treurig uit (diep gegroefde versleten en verroeste remschijven rondom de auto) Slechts één van de handelaren had zelf ook daadwerkelijk een garage, dus bijv. onderhandelen over een verse distributie riem was vrij zinloos (zonder uitzondering moesten al de occasions die ik had bekeken meteen een nieuwe distributieriem) Prijs was vervolgens meestal ook niet onderhandelbaar (tja, of het lag aan mij) hooguit kon ik wat van de exorbitante 'verplichte' afleverkosten afpraten.

Ik heb wel een keurig nette zwarte RS Combi gezien van een particulier die uiteindelijk wel wilde zakken tot 4300,- die qua staat van onderhoud aantoonbaar keurig op orde was (had ook net een nieuwe distributieriem) maar dat lag dus te ver boven mijn budget. Ik had al besloten iets langer door te sparen, toen ik een knappe occasie van een particulier tegenkwam met een prijs binnen mijn budget. Neem er vooral lang de tijd voor en wat @Antera zegt: ga er sowieso voor de 'lol' een paar proefrijden zodat je weet hoe de auto's zich onderling verhouden. Ik kwam er bijvoorbeeld na het 3e model pas achter dat de eerste 2 die ik had proef gereden enorm zwabberden, overhelden in de bochten, en na'deinden' na een straffe rem actie (ik denk versleten schokdempers)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan