Euro 98 voor 1.8 TSI-motor

Roel

Lid
Een hoger octaangehalte zoergt voor een betere vebranding.
Verder bevat een 98 benzine (in dit geval BP ultimate), diverse reinigende additieven en zorgt dus voor een schonere verbranding.
Ik zorg gewoon goed voor mijn motor:rockon:

MarcoO2

Forumguru
Zeker als goed voor de motor zorgen ook betekent dat je goed voor jezelf zorgt! :grin:
Ik had al meermalen van 1.8TSI-rijders gehoord dat zij het verschil niet voelen tussen euro95 en euro98, dus ik ben blij dat ik nu niet meer de enige ben die het verschil merkt! :xyxthumbs:

Gieliovd

Forumguru
We hebben het wel over octaangetal, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

Er zit niet meer "octaan" in brandstof met een hogere RON waarde.

Ik kan me voorstellen dat de boordcomputer zijn ontstekingstijdstip aanpast op een hoger octaangetal en dat er dus meer vermogen te realiseren is. Fysiek veranderd de motor natuurlijk niet, dus wezenlijk hogere compressie is niet te realiseren. Daar hebben we het natuurlijk over, hogere RON, hogere compressie mogelijk voordat "pingelen" optreedt.

Blijft een eeuwig leuk discussiepunt.

Ik heb ook gereden met brandstoffen met RON 91 tot en met 100 en er is wel een wezelijk verschil te merken in de motorloop, heb ik gemerkt.

Maar of het nou beter is voor een motor om RON 98 gevoed te krijgen in plaats van RON 95... dat is een punt waar ik niet direct in geloof. Er kunnen in beide net zo goed reinigende additieven zitten en ze kunnen net zo volledig verbranden.

Dat "octaan" is geen wondermiddel dat verbranding verbetert.

@opmerking over mensen die het verschil niet merken, tja.... er zijn ook mensen die het verschil tussen Amstel en Heineken niet proeven. Het zit hem in de details.

En zoals Marco terecht schrijft, het forum staat er al vol mee :)

MarcoO2

Forumguru
Een kleine zoektocht op dit forum alleen al (met als zoekterm "octaangetal" leert mij dat er al heel veel over geschreven is. Het meeste is terug te vinden in dit topic. Blijft een leuke discussie.

Enne, Gieliovd, je hebt gelijk... het zit 'm in de details! :D

rweersch

Actief lid
Ik kwam dit nog tegen in de handleiding van de Octavia:
Engines which need unleaded premium petrol 95 RON can also be run on
unleaded regular petrol 91 RON. This does, however, result in a slight loss in
performance.
M.a.w. het rijden op RON 91-benzine moet geen probleem zijn, behoudens het vermogensverlies. In mijn huidige Ford Focus (1.6) kan ook probleemloos RON 91. In Oostenrijk (in de bergen, 4 personen + bagage) en Duitsland merkte ik totaal geen verschil met RON 95.

You can make unlimited use of fuel which has a higher octane number than that required by the engine. There will, however, be no advantages gained by this in terms of engine performance and fuel consumption!
Als ik de handleiding moet geloven, is elke vermeende verbetering dus terug te voeren op het placebo-effect ;)

Bovenaan Onderaan