Euro 98 of Euro 95 in de 2.0 TSI

CDO

Forumguru
Wat te tanken? Euro 95 kan maar nu een keer een volle tank Euro 98 er in en het lijkt alsof de motor mooier loopt en zelfs iets stiller is.

Iemand ervaring?
 

Rallye

Forumguru
Doe wat het best voelt. Wat zegt het plaatje in je tankdop? Bij mijn RS was altijd het advies om 98 te tanken, voor mijn huidige (ook 2.0TSI) Golf wordt 95 geadviseerd.
 

Fmoon

Forumguru
Ik gooi altijd 98 of hoger erin. Het is tegenwoordig wel een stuk duurder maar ik rij dermate weinig dat je er niks van voelt financieel maar wel de motor beter doet.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb altijd 95 getankt in de golf gti en skoda vrs
Zijn de motoren gewoon voor gemaakt.

Maar als je liever 98 tankt kan dat gewoon.
 

Captain Hook

Forumguru
"de motor beter doet"? :pieker:

Dan vraag ik me altijd af; hoe dan, wat dan?
Aantoonbaar? Meetresultaten?

BTW: is het niet eerder een keuze tussen E10 en E5 tegenwoordig?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dat is eigenlijk een andere, bijkomende, discussie. Wat zijn de voor of nadelen van e10 vs. e5. In Nederland speelt dat niet zo omdat we hier de verkoop van 95 e5 administratief onaantrekkelijk hebben gemaakt. Hier is de enige e5 altijd 98. In Duitsland, waar ik meestal tank, is ook nog gewoon 95 e5 te koop.

Ik heb in eerdere discussies hier wel verwezen naar een filmpje op Youtube waar de bevinding is dat 98 vooral iets uitmaakt voor auto’s die erop afgesteld zijn:


Auto’s die erop afgesteld zijn halen de beloofde pk’s met 98 en minder met 95 - waarbij inderdaad de vraag is of je zo’n klein verschil zou merken. Auto’s afgesteld op 95 hadden qua vermogen niets aan 98. Dit was nog vóór de discussie over e5/e10.

Vandaar mijn antwoord: doe wat goed voelt, uitgaande van wat de fabrikant voorschrijft.
 

EdK

Forumguru
Met al mijn Skoda's en dat peusje als beginner altijd en alleen maar euro 95 getankt.
Als in me tankklep al een lager RON gehalte staat wat je minimaal moet tanken dan is 95 al meer dan voldoende.
En schade aan blok door rijden op 95 ?? Nog nooit meegemaakt.....
Maar wil je beleggen in Shell of BP etc , tsja dan lekker 98 erin gooien.... zijn de aandeelhouders ergg blij mee
 

Rallye

Forumguru
Schade zul je door een benzine te tanken met een te laag octaangetal niet krijgen. De auto past zich aan. Bij in Europa gebouwde auto’s komt een adviies voor een lager octaangetal dan 95 volgens mij niet voor. Ik herinner me wel een Mazda 323 van mijn schoonvader die ook op “normale” benzine kon rijden - die kon je toen in Nederland al niet meer krijgen.

@EdK Werd bij jouw auto’s wel 98 voorgeschreven?
 

EdK

Forumguru
Nee, in alle klepjes stond even uit hoofd dat je vanaf 93 kon tanken.
Nu hebben we dit niet, maar de 95 is altijd hoger dus prima.
En tsja wel eens 98 erin gegooid , maar daar nooit van gemerkt dat ik hierdoor soepeler reed of zuiniger of alle andere dingen die wel eens benoemd worden hier.
Enige verschil wat ik merkte was in me portemonnee ! Met 95 tanken hield ik meer over op mijn bankrekening wat ik dan omzette in RUM :cheers: :D
 

dirkie996

Forumguru
Bij mijn 2.0tsi ( 190pk) tank ik altijd 98. Bij m'n vorige wagen ( octi vrs 2.0tsi 230pk) ook altijd 98 getankt. Van die Octi was er vermeld in de handleiding dat je 95 mocht tanken, maar dat dit 'n klein meerverbruik en iets mindere prestaties zou leveren.
Bij de nieuwe ( 190pk) weet ik 't zo niet meteen, maar uit gewente tank ik ook 98 , alsook in de motorfiets.
 

CDO

Forumguru
dank voor de inzichten. Ik heb nu poosje op 95 gereden en ga nu eens een poosje 98 tanken en kijken hoe me dat bevalt.
 

CDO

Forumguru
De eerste volle tank 98 leeg gereden. Motor “ lijkt” wat stiller maar dat kan natuurlijk ook heel goed een illusie zijn want ik heb geen apparatuur om het te meten. In het rijden, met mijn rijgedrag ( lees rustig tot middelmatig), merk ik geen verschil.
Wellicht wanneer je vaak het maximale eruit haalt of veel met zware aanhangers onderweg bent maar dat heb ik allebei niet.

Nu maar weer een volle tank 95 er in en kijken of ik nu wat verschil merk.
 
Bovenaan Onderaan