Euro 7-emissienorm in 2025: Skoda dreigt met fabriekssluiting

Japanese Power

Donateur
Bron: Autoweek

De Euro 7-emissienorm wordt in principe midden 2025 ingevoerd.
Audi vindt dat echter veel te snel en Skoda dreigt zelfs dat het fabrieken moeten sluiten als de norm zich aandient.


Audi-CEO Markus Duesmann wil uitstel voor de Euro 7-uitstootnorm, omdat er nu niet genoeg tijd zou zijn voor autofabrikanten om zich voor te bereiden. “Deze periode is simpelweg niet lang genoeg”, zegt hij volgens Automotive News. Onder meer het simpelweg certificeren van elke uitvoering in het portfolio kost veel tijd. Ook zou het ontwikkelen en testen van nieuwe partikelfilters en katalysatoren meer tijd kosten dan er nu is.

Volgens Skoda, ook onderdeel van het Volkswagen-concern, dreigt Euro 7 nog veel grotere gevolgen te hebben. De Tsjechen stellen dat de emissienorm het noodzakelijk zou maken om te stoppen met alle compacte modellen, te weten de Fabia, de Scala en de Kamiq. Het zou simpelweg niet lonen om die modellen klaar te stomen voor de nieuwe regels, waardoor Skoda een hele fabriek zou kunnen sluiten. Volgens Martin Jahn, hoofd Marketing en Sales bij Skoda, zou dat minstens 3.000 banen kosten.

Klachten over Euro 7 horen we niet alleen binnen Volkswagen. Mercedes liet zich eerder ook negatief uit over de plannen, net als branchevereniging ACEA.

Langer schoon
Euro 7 brengt geen al te rigoureuze wijzigingen op het gebied van auto-uitstoot, maar wel significante. Zo worden de nu nog per brandstof gedifferentieerde uitstootnormen gelijkgetrokken op het strengste niveau, wat in het geval van NOx 60 milligram per kilometer betekent. Ook moeten auto’s langer aan die normen blijven voldoen: 10 jaar en 200.000 kilometer in plaats van de helft daarvan. Euro 7 kijkt voor het eerst ook naar de uitstoot die wordt veroorzaakt door banden en remmen, dus elektrische auto’s gaan niet vrijuit. Euronormen gaan niet over de CO2-uitstoot (waar andere normen voor zijn), maar over de uitstoot van schadelijke stoffen als NOx (stikstofoxiden).
 

Rallye

Forumguru
Tja. Is dat “dreigen” of gewoon het gevolg uitleggen? En ondertussen blijft iedereen maar doorrijden in zijn oude auto, want nieuwe auto’s worden veel te duur……
 

ertromp

Forumguru
Dat iedereen langer blijft doorrijden in zijn (meer vervuilende) oude auto is gewoon een feit en zeer begrijpbaar.
Laat overheden dan ook iets gaan doen aan de BPM en BTW van nieuwe auto's als jij je oudere meer vervuilende in zou leveren en dan niet alleen voordelen op de elektro cars (waar de voordelen langzamerhand ook verdwijnen).
Maar helaas is er een groep mensen die maar enorme bedragen aan nieuwe auto's blijft uitgeven waardoor ondanks mindere verkoop hoeveelheden de netto winsten voor bijvoorbeeld een VAG of een BMW of noem ze maar op blijven stijgen.
Zie het doorrijden in de oude auto maar als een gezond stuk circulariteit waarbij de levensduur er dan aan bijdraagt dat de uitstoot misschien minder is als een nieuwe? Zou zulke onderzoeken ook wel eens willen zien.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Rallye , ik blijf oude shitboxes kopen tot ik aan de rollator moet, mij jagen ze geen 40+k door de neus voor zo'n "milieuvriendelijke" auto die, wellicht, niet eens half zo betrouwbaar is als iets dat 10-20 jaar oud is.
 

Tees

Donateur
1) dit is mijns inziens gewoon onderdeel van het spelletje dat de grote autofabrikanten spelen. "Kijk eens hoeveel banen er verloren gaan als jullie dit initiatief willen doorzetten". Krokodillentranen, dat er een Euro7 aan zou komen met lagere emissierichtlijnen is al lang zat bekend, elke zichzelf respecterende autofabrikant heeft zich hierop voorbereid.
2) Het aantal auto's in NL is al 10 jaar met wat heen en weer geschommel min of mer gelijk (bron: CBS). Tegelijkertijd stijgt de omzet van de autobranche (kon helaas niet 1-2-3 cijfers vinden van hoeveel nieuwe autos per jaar er de afgelopen jaren zijn gekomen). Dus de stelling dat 'iedereen steeds langer doorrijdt in zn oude vervuilde auto' zie ik nog niet met getallen onderbouwd.
 

leon-cupra

Forumguru
Klopt @Rallye , ik blijf oude shitboxes kopen tot ik aan de rollator moet, mij jagen ze geen 40+k door de neus voor zo'n "milieuvriendelijke" auto die, wellicht, niet eens half zo betrouwbaar is als iets dat 10-20 jaar oud is.
En als je aan zo een rollator moet, ga je plots wel aan een 40+k “milieuvriendelijke”/onbetrouwbare nieuwe wagen … valt me tegen van jou, Jefrey. Had toch wel gedacht dat je tot de kist oude shitboxes ging kopen :nono:
;)

Euro7 … kan de overheid beginnen aan het “afschrijven” van de euro5 wagens. De rode kaarten bij de be keuring zullen de deur uit vliegen.
Zoals hierboven al gezegd, het pokerspelletje kan beginnen. EU zal water bij de wijn doen en de auto-industrie ook. Uiteindelijk zal euro7 in een of andere afgezwakte vorm er wel komen.

Van doorrijden met oude auto’s . Denk dat dat iets is voor de “oudere” generaties. Privat lease en bedrijfswagens nemen steeds een groter en groter marktaandeel in. En bij dergelijke wagens worden ze sowieso ingewisseld na x jaar voor een nieuwer model.
 

Tees

Donateur
Ik heb nog eens verder gezocht (er staat ook zo ontzettend veel data op de CBS website, maar niet altijd precies wat je zoekt), en je lijkt gelijk te hebben @ertromp. Heb de CBS data niet gevonden, maar wel andere gegevens. De gemiddelde leeftijd van een auto stijgt al heel erg lang, en (i.t.t. wat ik eerder vond, snap t niet helemaal wat ik eerder dan gevonden had), zie ik nu data dat het aantal autos in NL de afgelopen 10 jaar ook flink gestegen is.

Dus rijden we langer door of kopen we gewoon meer (tweede) auto's? Zou er een rekensom op los moeten laten om dat nader te bepalen, heb dat nog niet hapklaar gevonden.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb al langer het idee dat we doorslaan. Zie dit soort scenario’s, waaronder één met een “planeetpuntensysteem”: https://themasites.pbl.nl/scenarios-inrichting-nl2050/. Daarin wordt je ofwel geregeerd door grote bedrijven ofwel door een obsessief milieugerichte overheid. Aan de bevolkingsgroei wordt echter niet getornd. Wat mij betreft: laat het dan maar.

En het is niet alleen de milieu-onzin die verplicht moet worden geïnstalleerd. Ook de “veiligheids”-eisen met betrekking tot ondersteuningssystemen leiden tot duurdere auto’s - en dus tot langer doorrijden. Daarnaast zijn er nog allerlei rapportageverplichtingen die extra eisen auto’s stellen en ze dus duurder maken, zoals deze: https://www.ad.nl/auto/auto-moet-va...xtra-co2-belasting-voor-hardrijders~ae408027/
 
Bovenaan Onderaan