ET47 of ET50?

Ik ben opzoek naar winterbanden met velgen. Nu heb ik 225/45/r17. ET47. Nu heb ik velgen gevonden met 205/55/r16 ET50. Maar kunnen deze wielen met deze ET50 op mijn auto. Of geeft dit verschil problemen?
 
Dag Corné. Dank voor je hulp. Wielomtrek gaat passen inderdaad. Het gaat mij om verschil in ET waarde. Octavia ET47. Seat Leon ET50. Nu heb ik uitgevogeld dat een verschil van 5mm moet lukken. Zeker omdat ik van 225 naar 205 er onder zet. Klopt mijn beredenering?
 

CDK

Forumguru
Ja hoor Stefan, dat klopt helemaal, 5mm + of - moet altijd passen. Je wielen komen 3mm meer naar binnen te staan. Dat is technisch geen probleem, het is optisch alleen iets minder mooi. Je kan dit oplossen met een spoorverbreder mocht je je hier aan storen. De meeste mensen zal het niet opvallen denk ik.
 

hemi24

Forumguru
Sterker nog, 205/55R16 ET50 is origineel voor een O2 en als ik me niet vergis zou je 225/45R17 met ET54 moeten hebben...
 
De ET waarde van de O2 heb ik mbv het kenteken opgezocht via steekmaat.nl. Daar gaf hij ET47 aan. Dus hoe het nu zit met de ET van de zomervelg ga ik pas zien als hij er af gaat. Morgen de wintervelgen ophalen. Dan weet ik meer.
 

Bernie

Lid
Heb zelf een O2 FL. Onlangs het reservewiel eruit gehad. (Is wel een stalen velg natuurlijk) Maar dit is gewoon een ET50 hoor. Met bandmaat 205-55-16
 
Dank voor alle reacties. Mijn "nieuwe" tweedehands velgen liggen er onder. Ziet er keurig uit. Laat de winter maar komen.
 
Bovenaan Onderaan