ET waarde velgen

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: de wielophanging heeft geen ET-waarde. De velg hoort een ET-waarde te hebben die past bij de rest van de auto (zie de tabellen die al eerder aangehaald zijn in discussies), af-fabriek is dit gewoon altijd netjes in orde. Het plaatsen van spacers om je spoorbreedte te vergroten (of de wielen meer naar buiten te plaatsen zodat ze minder diep in de wielkasten vallen) heeft hetzelfde effect, als een andere ET-waarde.

In sommige gevallen kun je dus een verkeerde ET-waarde compenseren met spacers, zodat het eindresultaat wel klopt. (let even goed op de richting van de ET-waarde)

Edit: voor de duidelijkheid een velg met een te hoge ET-waarde kun je compenseren door het gebruik van spacers. (de waarde van de spacerdikte van de ET-waarde van de velg aftrekken).

In het geval van Michel werkt dit dus niet: de ET-waarde van zijn setje velgen is te laag, dus daar kun je met spacers niets aan doen (alleen nog erger maken).
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba; oke ik snap het. Wat ik hier en daar las op het interwebs ging het over de ET waarde van de wielophanging. Het overzicht toegestane band/velg combinatie ken ik inmiddels (uit het download centrum)

Ik hoef in mijn geval niets te compenseren:smirk:
zomer en winter velgen vallen binnen de normen als ik het zo bekijk... :)
 

Cordoba

Forumguru
Wat ze bedoelen met ET-waarde van de wielophanging, zal waarschijnlijk de ideale waarde voor de velg zijn (zodat midden van het wiellager en het midden van velg/band perfect in één vertikaal vlak vallen). Beter gezegd: de ET-waarde voor de ophanging is eigenlijk de ET-waarde die de auto 'vraagt'.
 

Antera

Donateur
haha, inderdaad, niet goed opgelet bij dynamica?



inderdaad, tenzij het (niet goed herstelde) een schadeauto is... ;)

dan klopt de uitlijning niet en zal het aan de et waarde niet veranderen. De ET waarde zorgt ervoor dat de afstand tov van het hart van de fusee/lagerhuis ideaal is. Krom fusee veranderd niks aan de et waarde van de velg. Krom fusee zorgt voor een onjuist KPI hoe en Camber/Caster maar dan gaan we het over uitlijning hebben. Daarvoor zal ik me oude website eens online zetten daar staat alles over uitlijning in. Ik heb 9 jaar uitgelijnt en dan kom je veel tegen :baby012:
 

turboturbo

Forumguru
...de ET-waarde voor de ophanging is eigenlijk de ET-waarde die de auto 'vraagt'.
Maar je weet niet precies (als consument) welke ET waarde jouw auto 'vraagt'. Want ik zie in het overzichtje van toegestande band/velg combinaties (vanuit het downloadcentrum) dat er, afhankelijk van de band/velg maat, verschillende normen aangehouden worden. In mijn geval wordt bij een 14" velg 43 en 38 als toegestane ET waardes opgegeven (icm met 1 specifieke bandenmaat), met als verschil dat bij een ET van 38 geen sneeuwkettingen mogen. Zou de ideale ET waarde van die band/velg combinatie dan 40 zijn? (min of meer tussen beide waardes in?)

Ik zie dat, afhankelijke van de maat banden, de ET waarde nog een 3e waarde kan hebben (in mijn geval). De ideale ET waarde lijkt dus afhankelijk van de velg / band combinatie. Welke ET waarde (in mijn geval 35, 38 of 43) het meest geschikt is, hangt af van welke bandmaat om welke maat velg ligt.... (ik ga dat even niet hier onder elkaar zetten, want dan raakt het teveel off-topic, aangezien ik geen Octavia heb)
 

Antera

Donateur
de et waarde is mede afhankelijk van de J waarde van een velg. Oftewel de breedte. Worden de velgen breder dan word de et waarde ook nog wel eens anders al is het niet altijd. Maar er zit altijd een tollerantie in en kan je er altijd wel iets van afwijken en dat staat los van bandenmaten. Bandenmaten hebben te maken met de afrolomtrek zodat er geen onnodige afwijkingen komen in je teller. En de J maat bepaald wat er aan breedte op kan en daarna komt de hoogte van de band wat in de banden maat in het midden word uitgedrukt en je moet lezen als ..% van de breedte van de band is de hoogte

voorbeeld 205/55r16 betekend dus 205= breedte band in mm en de hoogte van de band is 55% van 205.
 

Cordoba

Forumguru
Logisch gezien, zie ik maar één reden voor een andere ET-waarde, bij een andere velgmaat: bij een bepaalde breedte van de velg (J-maat) loop je risico dat de banden (of banden met sneeuwkettingen erom) tegen de wielkast aan gaan lopen. Hierbij kunnen natuurlijk nog allerlei andere zaken mee gaan spelen zoals verlagen, belading (dakkoffer, trekhaak, fietsendrager) maar dit zijn allemaal zaken die je relatief eenvoudig ziet en begrijpt. De plaats van een wiellager ten opzichte van de band is een iets lastiger criterium, zeker als mensen daar niet op bedacht zijn.
 
Bovenaan Onderaan