Als je gaat zoeken naar de combinatie (on)mogelijkheden van ESP/ASR en het al dan niet uitschakelen hiervan, vind je talloze mogelijke combinaties!
Afhankelijk van het modeljaar, motortype kun je b.v. ASR uitschakelen als het een auto is die alleen maar voorzien is van ASR.
Maar auto's voorzien van ESP zijn gelimiteerd in het uitschakelen van de veiligheidsgrenzen. M.a.w. wordt het te gek, dan schakelt ESP alsnog in.
Specifieke sportieve modellen kennen dan zelfs weer de mogelijkheid om ESP in stages in/uit te schakelen.
Daarnaast is de afstemming van de grenzen van ESP/ASR motortype afhankelijk (zo wil men bij RS types de grenzen meestal wat hoger afregelen).
Daarbovenop bestaat er ook nog zoiets als TSP (Trailer Stability Program) waarbij het ESP, via de CAN bus, 'weet' wanneer er iets aan de trekhaak hangt en dientengevolge de ESP dynamiek aanpast. Want een auto alleen gedraagt zich natuurkundig anders dan een auto + aanhanger. (hetgeen ook weer modeljaar afhankelijk is)
En in 4x4 auto's is de ESP weer anders...
M.a.w. het antwoord is niet zo eenvoudig... :crazy:
Simpel gezegd; kom je niet weg op een glad stuk omdat je voorwielen doordraaien zou je ASR kunnen uitschakelen om met opzet wat meer spin toe te staan, zodat je in ieder geval van je plek komt. Maar tijdens het rijden weer meteen aanzetten!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
http://de.wikipedia.org/wiki/Antriebsschlupfregelung
Als je trouwens gewoon bergop kunt rijden (zolang het geen 16% bergpas is), zou ik niks uitschakelen. Speciale driverstraining volgen (als je zoiets veel doet) is waarschijnlijk een zinnigere tijdsbesteding dan te proberen of je je differentieel of koppelingsplaten naar de klote kunt helpen. :722:
ps: bergpassen met 16% stijging zijn vrijwel altijd verboden voor sleurhutten...