esp uitschakelen bij caravan trekken......?

chrisbusscher

Nieuw lid
hey mede skoda rijders, is het bij jullie bekend of de esp uit moet staan tijdens het trekken van de caravan? zou slecht zijn voor de koppeling...?
zie jullie reacties graag tegemoed.
 

yprgwt

Lid
Waarom zou je de ESP uit willen hebben? Het is een veiligheid voorziening die je, naar mijn weten, alleen uitschakelt als je tractieproblemen hebt in de sneeuw of lomp hard wilt acceleren bij een stoplichtsprintje.
Als de ESP actief is en registreert dat een van de wielen spint (via de abs-sensoren) dan wordt door de computer in de auto het vermogen naar de wielen vermindert om zo weer tractie te krijgen.
Ik zou het aan laten staan, en nog eens gaan kletsen met diegene die je verteld heeft dat het slecht zou zijn, laat hem dat eens verklaren aan de hand van voorbeelden.
 

deusjevo

Forumguru
Het manueel uitschakelen van je ASR (kan bij mijn O1, ook nog bij de O2) is wel eens handig bij wegrijden op natte/gladde/grinderige ondergrond.

Geheel uitschakelen van ESP zie ik het nut niet van in.
 

Roel

Lid
Let op: als je met een caravan achter de auto heuvelop weg moet rijden, schakel dan de esp uit. Dit geeft de gelegenheid tot wielspin. ESP kan dan niet ingrijpen en motorvermogen knijpen, waardoor je helemaal niet wegkomt, of de motor zeer zwaar belast in lage toeren. Na wegrijden, gelijk weer ESP inschakelen.
 

OuweHippie

Senior Member
Als je op droog wegdek rijdt zal het wegrijden meestal geen probleem geven.

In het ESP-loze tijdperk was het verkleinen van de hellingshoek (niet recht vooruit maar schuin wegrijden) en zonodig wat extra gewicht aan de voorzijde veelal voldoende om alsnog weg te komen om daarna op een vlakkere weg het extra gewicht (vaak in de vorm van moeder de vrouw) weer aan boord te krijgen.
 

kcj

Actief lid
Verwarren jullie ESP niet met ASR ?

ASR 'uit' schakelen als je wielspin wil hebben (te steile helling, nat grasveld (campingeigenaar lacht zich een breuk :disc: )

ESP is stabiliteits controle in bijvoorbeeld een te snel genomen bocht. 1 of meer wielen worden afgeremd.
Waarom zou je dat uitschakelen ?
Indien je 'sportief' de grenzen (bochtenwerk, slalom) wil opzoeken van je auto, kan je overwegen om het uit te schakelen.
Goede verzekering ? Of (ralley)piloot ?

ESP 'aan' en een caravan erachter heeft dan ook niks te maken met je koppeling.

Koen
 

OuweHippie

Senior Member
Klopt helemaal, maar volgens mij (meen dat dit in het manual staat) zitten alle verdere opties zoals ASR aan het ESP-systeem gekoppeld. M.a.w. schakel je ESP uit dan werkt ook ASR niet meer.
 

deusjevo

Forumguru
Verwarren jullie ESP niet met ASR ?

Koen

Ik niet, gistermiddag de ASR nog uitgeschakeld op 't natte grasveld van de camping.
Met ASR aan + caravan erachter kom je dan niet weg.
Boer minder blij waarschijnlijk maar die zag 't gelukkig niet.... :bye:
 

yup

Lid
Let op: als je met een caravan achter de auto heuvelop weg moet rijden, schakel dan de esp uit. Dit geeft de gelegenheid tot wielspin. ESP kan dan niet ingrijpen en motorvermogen knijpen, waardoor je helemaal niet wegkomt, of de motor zeer zwaar belast in lage toeren. Na wegrijden, gelijk weer ESP inschakelen.

Wat TS verteld klopt eigenlijk, maar vooral bij hellingen.

Als je ESP/ASR aanlaat zal die de motorvermogen knijpen terwijl jij probeert op te trekken, hij merkt namelijk wielspin op. En dan moet jij nog meer met je koppeling slippen om het ding fatsoenlijk te laten trekken, je motorvermogen word geknepen...

Het is dus zeker geen onzinverhaal. Het zal alleen waarschijnlijk bij normaal rijden vrijwel nooit nodig zijn om ESP/ASR uit te zetten.
 

kcj

Actief lid
als je met een caravan achter de auto heuvelop weg moet rijden, schakel dan de esp uit.
Nee, klopt niet !
De ASR moet je dan uitschakelen.

Maar zoals Ouwe Hippie schreef
volgens mij (meen dat dit in het manual staat) zitten alle verdere opties zoals ASR aan het ESP-systeem gekoppeld. M.a.w. schakel je ESP uit dan werkt ook ASR niet meer.
Dan schakel je inderdaad beide uit.

En (is ook al geschreven) : nadat je vertrokken bent, terug inschakelen opdat de ESP werkt.

Koen

Boer minder blij waarschijnlijk maar die zag 't gelukkig niet.... Foei, foei,foei. Had hij geen tractor staan ?
 

guitar_billy

Senior Member
het verhaal van optrekken op gras of helling lijkt me duidelijk. maar hoe gaat ESP om met slingeren van de caravan ?
de invloed op de combinatie auto + caraven zal wel afhangen van hoeveel de auto gaat meeslingeren en evt daardoor het ESP gaat corrigeren.

wie heeft een slingerende caraven en ESP om even uit te proberen ?? :)
 

Captain Hook

Forumguru
Als je gaat zoeken naar de combinatie (on)mogelijkheden van ESP/ASR en het al dan niet uitschakelen hiervan, vind je talloze mogelijke combinaties!

Afhankelijk van het modeljaar, motortype kun je b.v. ASR uitschakelen als het een auto is die alleen maar voorzien is van ASR.
Maar auto's voorzien van ESP zijn gelimiteerd in het uitschakelen van de veiligheidsgrenzen. M.a.w. wordt het te gek, dan schakelt ESP alsnog in.
Specifieke sportieve modellen kennen dan zelfs weer de mogelijkheid om ESP in stages in/uit te schakelen.
Daarnaast is de afstemming van de grenzen van ESP/ASR motortype afhankelijk (zo wil men bij RS types de grenzen meestal wat hoger afregelen).
Daarbovenop bestaat er ook nog zoiets als TSP (Trailer Stability Program) waarbij het ESP, via de CAN bus, 'weet' wanneer er iets aan de trekhaak hangt en dientengevolge de ESP dynamiek aanpast. Want een auto alleen gedraagt zich natuurkundig anders dan een auto + aanhanger. (hetgeen ook weer modeljaar afhankelijk is)
En in 4x4 auto's is de ESP weer anders...

M.a.w. het antwoord is niet zo eenvoudig... :crazy:

Simpel gezegd; kom je niet weg op een glad stuk omdat je voorwielen doordraaien zou je ASR kunnen uitschakelen om met opzet wat meer spin toe te staan, zodat je in ieder geval van je plek komt. Maar tijdens het rijden weer meteen aanzetten!


http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
http://de.wikipedia.org/wiki/Antriebsschlupfregelung

Als je trouwens gewoon bergop kunt rijden (zolang het geen 16% bergpas is), zou ik niks uitschakelen. Speciale driverstraining volgen (als je zoiets veel doet) is waarschijnlijk een zinnigere tijdsbesteding dan te proberen of je je differentieel of koppelingsplaten naar de klote kunt helpen. :722:

ps: bergpassen met 16% stijging zijn vrijwel altijd verboden voor sleurhutten...
 

skodaboy

Forumguru
Ik niet, gistermiddag de ASR nog uitgeschakeld op 't natte grasveld van de camping.
Met ASR aan + caravan erachter kom je dan niet weg.
Boer minder blij waarschijnlijk maar die zag 't gelukkig niet.... :bye:

idd,dat komt door dat de ASR het vermogen knijpt en zo de tractie weg valt,met de 4X4 schakel ik eigenlijk nooit de ASR/ESP uit,heb door de 4X4 in principe altijd grip en vermogen genoeg...maar in bepaalde situatie's is het altijd handig als je de ASR kunt uitzetten...:D
 
Bovenaan Onderaan