Esp lampje brand en ook motormagnement lampje

Zo mensen hier ben ik weer:
Vandaag weg geweest en op de snelweg (A1) gaat het lampje van de esp en het motormagnement branden.
Had eerst niets door omdat de auto gewoon goed rijd.
Ja, denk dat jullie het advies geven uitlezen, had een tijdje geleden een kabel besteld (12.10.3 ross tech) en dacht dan kan ik de fabia uitlezen.
Krijg de kabel niet aan de praat (kan usb driver niet vinden), laat ik zeggen de driver software word niet geinstalleerd.
Maar dit terzijde.
Heeft iemand een idee waar ik eventueel al naar kan kijken.
Alle ideeen worden zijn welkom.
Bij deze al hartelijk bedankt,
Gr.
Laurents
 

Joske

Forumguru
even terzijde over de kabel:

op welk besturingssysteem probeer je dit te installeren? Vista? (en is het een originele kabel? of kloon?)


Je geeft aan dat de auto goed rijdt? Symptomen dat je beschrijft (van lampjes) zou ook een noodloop kunnen geweest zijn, maar dan je zou toch zeker absoluut verminderd vermogen moeten gemerkt hebben.
 

lawewing

Forumguru
Vreemd dat lampje van ESP en (vooral) motormanagement branden, terwijl je verder niets merkt in rijgedrag, motorvermogen, etc. Voordat we wat zinnigs erover kunnen zeggen, denk ik toch dat je de auto eerst moet (laten) uitlezen op storingscodes.
 
Over de Ross tech kabel (kloon) is geinstalleerd windows xp, door een forum lid uit de buurt.
Elke keer ziet de laptop nieuwe hardware en volg ik de aanwijzingen, wat ik moet installeren, krijg dan de melding kan het desbetreffende bestand niet vinden.
Heb nog geen tijd gehad om een en ander uit te zoeken wat betreft de auto (esp / motormagenement) , maar aan de auto heb ik niet gemerkt kwa rijgedrag.
Ga straks even kijken hoe de auto loopt, update volgt.
 
Mensen het is het EPC lampje en niet eps. Foutje van mij.
En de auto start direct en de boven genoemde lampjes gaan niet uit.
 

Joske

Forumguru
Electronic powertrain control?

Storing in aandrijving dus, verklaart waarom motorstoring ineens ook oplicht
 

CDK

Forumguru
EPC LAMPJE

Het EPC lampje is een typisch VAG (Volkswagen/Audi/Seat/Skoda) onderdeel. EPC staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Omdat het meestal een motorstoring is, gaat vaak ook het motorstoringslampje (MIL) branden. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs een BOVAG autobedrijf om het een en ander te laten controleren

Bron: Bovag.nl
 

Ronnie

Forumguru
EPC is de regeling van het elektronische gaspedaal (potmeter) en het elektrische gasklephuis.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo lees, is het meest waarschijnlijke dat óf EGR vervuild is, óf dat er een probleem is met lambdasonde(s) of katalysator. Fout kan onbenullig zijn, maar als je langdurig rijdt met een veel te rijk mengsel, zal de kat vroegtijdig overlijden, rij je met een te arm mengsel krijgen je uitlaatkleppen het weer voor hun kiezen.
 
Zo , hier een update:
Op Het internet gezocht wat het kon zijn, want de motor loopt zoals altijd (perfect).
Kwam het volgende tegen , dat de remschakelaar defect kon zijn en daardoor een signaal aan de computer van de skoda gaf.
Dus foutmelding:EPC en motormagnement.
De dealer had de schakelaar niet in voorraad, moest besteld worden.
Ik dacht wat zal ik doen, niet bestellen en naar de sloop geweest stonden geen fabia, maar wel polo,s en golfjes.
Eerst de schakelaar uit de fabia gehaald(prutswerk). Is maar goed dat ik niet van die grote handen heb.
Laten die nu dezelfde schakelaars hebben.
Eruit gehaald, mocht ik meenemen (gratis) Ken die mensen op de sloop.
De schakelaar terug geplaatst, en wat is het resultaat.
Opgelost, Epc lampje uit en tevens het motormagnement lampje ook.
 

Joske

Forumguru
en waarom heb je dan juist je probleem hier gepost? ;) je bent best handig genoeg zo te lezen. Bedankt voor het alsnog delen van probleem én vooral de oplossing..
 
Waarom hier gepost, omdat samen we meer weten dan ik alleen.
En ik misschien wat over het hoofd zie.
En niet vragen is dom, daarom zit ik ook op het forum
 

Pendragon

Forumguru
En zo heb ik er misschien nu ook nog wat aan :) Een paar weken geleden ging bij mij het uitlaatcontrolesysteem lampje knipperen voor zo'n 10 seconden en de motor schokte wat. Daarna ging hij gewoon weer uit en niks gemerkt. 2 dagen later bij de dealer voor een beurt en dit aangegeven. Ze zouden hem uitlezen maar zeiden gelijk: als het lampje nu weer uit is kunnen we waarschijnlijk ook niks uitlezen omdat dit niet bewaard blijft. Bij de beurt dan ook niks gevonden. Vanochtend rij ik weg en na een paar honderd meter ging het lampje weer knipperen en daarbij ook het EPC lampje. Auto liep niet meer lekker en ik ben voorzichtig naar de dealer gereden. Helaas nog niet open. Ik kom terug bij de auto, starten en helemaal geen storing meer. Ik ben naar m'n werk gereden en toen Skoda gebeld. Antwoord: we kunnen het alleen uitlezen wanneer de storing er is, dus wachten op de volgende keer en gelijk komen. De storing is schijnbaar niet zo ernstig dat je auto het opslaat wanneer de motor gestopt/gestart wordt. Heel apart en ik vind het ook onlogisch.
 

turboturbo

Forumguru
Heel apart idd. Heb zelf ook eens storingen gehad die zelf weer verdwenen (MIL lampje ging weer uit en bleef uit) maar de storingen waren zeker wel gelogd / opgeslagen, bleek een paar dagen later bij het uitlezen. En ook toen had ik al een tijdje geen brandende lampjes meer.
 

Pendragon

Forumguru
Dat was ook mijn eerste reactie naar de dealer, maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen omdat ze hem eerst uit willen lezen. Even afwachten wanneer de volgende keer is en dan gelijk naar de dealer.
 
Bovenaan Onderaan