ES680 in Spanje ontvangen, help svp!

Kastje vandaag ontvangen, stekker erin, sleutel op contact. Als ik geluk heb dan 2 dingen, ik maakte foto's moment svp. Is dit een nieuw reservoir en accu kopen? Morgen moest ik eigenlijk rijden ivm APK.
 

Cordoba

Forumguru
Wat 03658 betreft: ik zou even goed checken of achterin alle zitplaatsen (incl. rugleuning) goed vastgeklikt zitten, al eens eerder gelezen dat dit hele rare storingen kan veroorzaken. (is ook een veiligheids issue bij aanrijdingen of hard moeten remmen met volle kofferbak). Als dat allemaal voor elkaar is, zou ik alle gordelbevestigingen voor de achterbank grondig checken (soms is een foutcode net wat anders dan aangegeven, maar zit het wel in de buurt).

0705: Je moet eigenlijk even goed uitzoeken wat die J279 precies is. Het is niet onmogelijk dat dit de stekker is waar de radiateurfans zitten ingeplugd vlak bij de stekker van lambda sonde 1, en bij een Fabia zit die onder de auto tussen de vooras en de voorbumper. Mogelijk dat bijvoorbeeld alleen die stekkerverbinding slecht is, of dat het hele blokje met 3 stekkers beschadigd is (en als de stekker van de lambda kapot is, zou het niet starten daar mee te maken kunnen hebben).

@Tees Kun jij nog kijken wat die J279 precies is?
 

Tees

Donateur
Even snel gezocht (sorry, heb niet echt tijd om het goed uit te zoeken nu), en J279 is het relais dat de koelventilatoren van stroom voorziet. Kan ook ik de aansturing van de fans zitten, beide zitten ergens in de motorruimte, maar kan niet zo 1-2-3 vinden waar. Dan zou ik in ElsaWin moeten kijken, maar dat lukt me pas van t weekend.

Misschien heb je hier nog wat aan:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb volgens mij op het Seatforum (Seat-Online.nl) volgens mij ook jaren terug al eens vergelijkbare problemen gelezen met de ventilatoren, maar weet helaas geen details meer, waardoor het lastig terug zoeken is op dat forum.

Het kan zijn dat het bewuste relais ergens in de buurt van de koelventilatoren hangt (mogelijk zelfs op het frame van de ventilatoren).
 

Tees

Donateur
Die eerste is zo te zien de stekker van de turbo, die niet dus ;). De tweede zou goed kunnen dat dat die van de ventilator is.
 

Tees

Donateur
Ondertussen tijd gehad om ElsaWin erop na te slaan: J279 is inderdaad het relais dat de '1e trap' (weet niet wat dat specifiek betekent) van koelluchtventilator schakelt (er is ook een J513 die de 2e trap regelt). Als ik het stroomloopschema goed lees is deze onderdeel van J293, wat het regelrelais van de koelluchtventialtor is. Hierop zitten 2 stekkers: een 4-polige en een 6-polige. 1 draad van de 4-polige (een rode) en 1 draad van de 6-polige (bruin/blauw) lopen naar de thermoschakelaar, de andere 2 (beiden rood-wit) naar de koelluchtventilator. Dus vanaf de ventilator (die direct achterop de radiator aan de voorkant van je auto zit) kan je de rood-witte draden volgen, en zou je bij de regeleenheid van de ventilator uit moeten komen. Ik vermoed dat deze vlakbij de koelluchtventilator zit.

J293 zou er als volgt uit moeten zien:
1674392293548.png 1674392673412.png

Als ik het goed heb is dit onderdeelnummer 1J0919506M, en zou 'ie een paar tientjes kosten online (bij de dealer een schokkende 190 euro!). Ik vermoed dat deze het probleem oplevert.
 

Cordoba

Forumguru
Kan zijn dat deze ergens achter de voorbumper of bij een koplampunit zit verstopt, weet van andere modellen dat soms de radiateur uitgebouwd moet worden (of voorbumper los) om erbij te komen, maar dat gaat om andere Vagmodellen. Technisch niet moeilijk, maar volgens de verhalen wel een rotklus.
 

Tees

Donateur
Foutcodes wissen is hetzelfde als resetten. Normaliter wis je foutcodes om te kijken of het probleem/foutcodes terugkomen, of om na vervanging van een onderdeel te kijken of t probleem weg is.
 
En zowaar, hij werd maandag om 14 uur opgehaald en was nu al klaar, 167 euro maar bij een spaanse garage, ipv nederlandse in altea wat alleen al 120 voor opslepen rekende afzetters en apk 240 ipv 60 hier, heb je een bedrijf in spanje .... dan verplicht spaanse tarieven vind ik. Maar deze sensor was het, hij gaf bij stilstand 140 ipv 20 graden aan. Ben zooo blij nu kan ik de 18de met een gerust hart terug rijden. O zie Bosch kts diagnose 37,88/45 eu dus die was wel goed. Bedankten allen xx oma is happy ;)
 

Bijlagen

  • 20230209_185717.jpg
    20230209_185717.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 19
  • 20230209_185626.jpg
    20230209_185626.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 19

Tees

Donateur
Ik schat dan dat dat de koelvloeistof temperatuursensor is geweest?
En een uurtarief van €47 (ex BTW), die ga je in NL idd niet vinden, hier ben je snel €70 kwijt per uur.

Fijn dat t gefixt is, hopelijk een veilige terugreis naar ons koude kikkerlandje!
 

Tees

Donateur
Dan zal die monteur wel de foutmelding gewist hebben en kwam ie daarna terug. Je hebt toch die foutlezer gekocht? Dan kan je zelf uitlezen welke foutcode het is. Want 'een fout in het uitlaatsysteem' is nogal generiek.

Over het algemeen geldt wel dat je met een geel lampje wel door kan rijden, maar zolang we niet weten wat de oorzaak is, is t moeilijk te bepalen of t kwaad kan of niet. Als de motor niet extreem inhoudt oid, dan denk ik dat je rustig doorrijdend wel een eind gaat komen (al is Spanje - NL wel ver)
 
Dank ik doe het nu gelijk, maar de waarschuwing bij dat ding is dat je accu aan oplader moet omdat hij ding leeg trekt, net nieuwe en wat blijkt, ze verkochten mij de lichtste accu pfff.
 

Tees

Donateur
Dat lijkt me onwaarschijnlijk hoor Mai, zoveel vermogen kan er niet door de OBD-poort heen, hooguit 5A (da's 60W, daar kan je wel een tijdje mee doen voordat je accu leeg is).
En even uitlezen zal niet meer dan een kwartiertje duren toch (en dat is nog lang)? Knap apparaat dat in een kwartier je accu leeg kan trekken.
 

Tees

Donateur
Dat lijkt me niet de reden voor een geel motorlampje...ik vind het sowieso een rare code voor motormanagement, maar dat kan wel eens voorkomen. Heb je de andere units ook uitgelezen? Want ik denk dat er toch wat anders moet zijn...
 

Tees

Donateur
Ik had al ff zitten zoeken of t een andere code kon zijn, maar @kwillems kwam tot P199F. En dát is een fout die wijst naar een foutief signaal van de thermostaat van de koelvloeistof (Coolant thermostat - operating temperature malfunction).

Te toevallig dat deze optreedt na het vervangen van die temperatuursensor...ik vermoed dat dit niet iets is wat heel erg kwaad kan, de thermostaat wordt volgens mij thermisch geregeld en niet door de ECU. Maar zeker weten doe ik dat niet...
 

Tees

Donateur
Tsja, zou niet uit moeten maken zolang ze maar t goede type geplaatst hebben. Het kan zijn dat ze een verkeerd type geplaatst hebben, waardoor de ECU een verkeerde waarde doorkrijgt. Elke sensor heeft zn eigen weerstand en verandering van weerstand met temperatuur. Dat moet wel kloppen met wat de ECU verwacht.
 
Man van garage zegt doordat die sensor verwisseld is en lucht , dat is de oorzaak dat ik 400 ml koelvloeistof moest bijvullen, klopt dit, ik hoop van wel. Auto staat weer bij de garage ivm dat oranje lampje.
 

EdK

Forumguru
HEt wil inderdaad wel gebeuren dat als gehele systeem leeg is geweest en het weer gevuld word dat er in de leidingen nog lucht zit.
En ja als de lucht eruit gaat word het opgevuld met koelvloeistof in dit geval.

Zie het maar als bij je CV in een woning, dan moet je ook van tijd tot tijd de radiatoren ontluchten omdat daar de zuurstof zich ophoopt.
En als je dan alle radiatoren hebt ontlucht is vaak ook het nivo in je ketel lager en moet dus bijgevuld worden..
 
Bovenaan Onderaan