Ervaringen zonwering

Weet niet zeker of dit het goed subforum is. Heb een Octavia 4 van begin dit jaar en ben op zoek naar fatsoenlijke zonwering zodat mijn dochter lekker achterin kan zitten. De Hema opplakvariant van 7 euro voldoet niet. ;)

Nu zat ik te kijken en zie grote prijsverschillen en vraag me af of dit het waard is.

Varianten die ik ben tegengekomen:

Anwb:
118 euro

Sonniboy:
180 euro

62 euro verschil. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met die vd anwb?
Andere tips of ideeën uiteraard ook welkom.

-edit- ik hoop overigens dat we nog zon krijgen dit jaar.

kalespijker

Actief lid
Ik heb zelf de sonniboy variant, en die bevalt erg goed. Zo is het scherm voor de achterruit ook uit 1 deel, in tegenstelling tot die van de anwb. Het lijkt me echt mega irritant om een zwarte streep midden in je achterruit te hebben.

Canon-Eye

Forumguru
Ja, Sonniboys zijn prijzig. Maar wel erg goede kwaliteit. En ook: prijshoudend, want tweedehands brengen ze nog aardig geld op.
Ik ben aan mijn derde set bezig sinds 2007, achtereenvolgens in een O2C, Fabia2 combi en nu in de LeonST. Ze zitten er jaarrond in, met heel af en toe een heel korte onderbreking om de ramen aan de binnenkant van aanslag te ontdoen.

Japanese Power

Donateur
Is je ruiten tinten geen fraaiere optie. Leeroy staat hier erg goed bekend en is scherp geprijsd. Kost wel wat meer maar vind het een stuk fraaier en beter.

EdK

Forumguru
3x bij wagens de Sonniboy gehad en is gewoon goede kwaliteit.
Voor deel van deze zonschermen is dat als je het raam open zet dan zit je evengoed uit de zon
Laat je folie plakken en doet raam open dan zit je alsnog in de zon.
En ook met de schermen blijven de vliegjes ook buiten de wagen met de ramen open
En wintersdag als het blijkt dat je het met de shades te donder vind dan haal je ze er allen uit of alleen die van achterrraam.
Dat laatste heb ik uiteindelijk nooit gedaan omdat ik met de donkere dagen evengoed genoeg zag naar achter

En zoals al gezegd, moet je er vanaf op bepaald moment dan ben je ze zo weer kwijt en krijg je er ook weer een redelijk bedrag voor terug.

Laatst bewerkt:
ja hoor.. de moderator komt weer de post bewerken want het is weer onzinnig (net als dit bericht zeker).. maar je stelde een vraag; “waarom een plaatje nodig” het antwoord daarop is; omdat we hier zo’n ontzettend geweldig forumbeheer hebben die de moeite neemt om opmerkingen en verzoeken van gebruikers te implementeren.

Mod edit:
Kijk voor de aardigheid nog eens naar punt 9 van de forumregels.
En als je een voorstel hebt voor dingen op dit forum, geef dat dan aan @Pasqual door, wanneer die dan weer eens op het forum kijkt, kan die eventueel actie ondernemen.

tweede edit: jij met je punt 9, daar verwijs jij elke keer naar. Prima. Maar ik ben niet van het dictatuur “van gij zult gehoorzamen en je moet je mond houden” type. Dus als ik ergens op wil reageren dan doe ik dat.

Laatst bewerkt:

Gershwin

Senior Member
Wil ook even mijn ervaringen met de Sunnyboy delen. Leek mij ook handig voor de kinderen. Die in de achterruit heb ik nooit gebruikt omdat ik onder alle omstandigheden een goed zicht naar achteren wil hebben. Dus netjes in de zijruiten achter de Sunnyboy bevestigd; werden de kinderen voor wie ik het deed kotsmisselijk van het naar buiten kijken door die Sunnyboy… Daarna de ruiten zelf wat tinten donker gemaakt met goede folie en alles was goed. Dus als de kinderen heel klein zijn kan je het wel doen. Zijn ze wat groter dan is er een risico .

Canon-Eye

Forumguru
Als je het achterruitscherm letterlijk nooit hebt gebruikt, dan kun je dus ook niet weten hoe het zicht daar doorheen is. Dat lijkt meer op een vooroordeel dan op een gefundeerd oordeel...

Afgaande op mijn eigen 17 jaar ervaring ermee in 3 opvolgende auto's is het zicht naaar achteren ruim voldoende, ook bij duisternis. Bijkomend voordeel: ik had de antiverblindingsstand van de binnenspiegel (in de pré-automatischdimmen periode) nooit nodig en dat scheelt toch elke keer weer 2x omschakelen.

Gershwin

Senior Member
Dat ik de screen voor de achterruit niet heb geplaatst was preventief, idd niet geprobeerd of anderszins. Ik pak de kofferruimte ook nooit hoger in dan onderkant ruit of bovenkant rugleuning achterbank. Ik rij veel in DE en daar heb ik geleerd dat zicht naar achteren net zo belangrijk is als zicht naar voren. Alles wat het zicht kan verminderen wil ik voorkomen; daarom niet de screen voor de achterruit. Misschien nu wat duidelijker gemotiveerd..

EdK

Forumguru
Dus je bent uitgegaan van een aanname ?
Want de screens geven evengoed een goed zicht naar achter als ze er in zitten.
En ja dat jouw kinderen misselijk werden dat kan gebeuren, de kleine van me vriendin had er totaal geen last van.
En vond het heerlijk dat ze raampje stukje open had voor risse lucht en er geen vieze beestjes naar binnen konden vliegen.....

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij veel in DE en daar heb ik geleerd dat zicht naar achteren net zo belangrijk is als zicht naar voren.
Vooral als je wilt gaan inhalen, ja, vanwege die snelle jongens die met 200+ kunnen komen aanstormen. Maar dáár heb je de buitenspiegels voor... En dat achterscreen is wel degelijk doorzichtig, in tegenstelling tot (de meeste) lading.

Dat gezegd zijnde: wat dacht je van bestel- en vrachtwagens? Als het echt zo gevaarlijk zou zijn om "binnendoor" minder of geen zicht te hebben, dan zouden die toch allang verboden zijn?

Maar goed, doe ermee wat je wilt. Doe ik op mijn manier ook. :jaja:
In beide gevallen heeft niemand daar last van...

Duijzer

Donateur
Ik heb zowel de optie 'extra donker getinte achterste zijruiten' als de sonnyboys. In eerste instantie heb ik wel met het achterruitscherm gereden, maar die er toch weer uit gehaald. Zicht naar achter vond ik minder. Ik wil niet zeggen dat het gevaarlijk is, want je hebt je buitenspiegels. Maar ik vond het niet comfortabel.
Het voordeel van Sonnyboys vind ik dat het raam open kan zonder dat je zonwering weg is. Bij folie zit je dan ook gelijk volop in de zon.
Nadeel is weer dat als je achterpassagiers even iets aan moeten geven, de hele deur open moet....

Wat ik wel bout vind is dat ze tegenwoordig kunststof (slappe) klemmetjes leveren ipv metalen. Heb dr nou al 1 die een keer afscheurt..

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eerste set bleef destijds in de O2c prima zitten zonder ook maar één klemmetje nodig te hebben. Als de toenmalige buitenranden eenmaal in positie waren langs de ruitrubbers, zaten ze meteen goed strak geklemd. Het kostte hier en daar zelfs enige moeite om ze op en van hun plek te krijgen, maar per saldo vond ik dat toch makkelijker dan het gepriegel met die klemmetjes.

Bovenaan Onderaan