Ervaringen voorruit verwarming

Renkie

Forumguru
Hoi,

Mijn S3 heeft voorruit verwarming als het goed is.
- Middelste van de 3 ronde knoppen heeft het juiste icoontje
- Als de knop activeer zie ik op het scherm bij "car" de voorruit verwarming als verbruiker staan.

Gisteravond voor het eerst de knop gebruikt toen de ruit aan de binnenkant beslagen was..... Maar dat hielp niet heel veel. Nu weet ik ook wel dat de S3 standaard nog een knop heeft "Voorruit zo snel mogelijk ontwasemen" maar ik wilde eens testen hoe goed die voorruit verwarming het nu doet.

Zelfs na een paar minuten leek er niets te gebeuren. Wat zijn jullie ervaringen? Of werkt dit soms niet bij een koude motor?

Overigens kan ik ook geen "lijntjes" in de ruit ontdekken voor het verwarmen. Maar ik weet dat sommige merken het ook met een soort gel doen zodat er geen lijntjes in de ruit te vinden zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is je voorruit aan de binnenkant wel goed schoon?

Bij twijfel, giet een scheut ammonia in een bak KOUD water (want als je warm water neemt, dan jaag je de ammoniak uit de oplossing - erg goed voor je verkoudheid maar op je ruit werkt het niet meer). Daarmee de binnenkant van je ruiten goed schoonsponzen, afzemen en evt. ook nog even nawrijven met een prop krantenpapier. Je zult je verbazen over het effect.

Je ruiten slaan namelijk blauw aan door de weekmakers die uit de kunststoffen ontsnappen (dashbaord en vooral ook de luchtkanalen). Hoe nieuwer de auto, hoe meer aanslag in korte tijd...
 
Bij Mij werkt de voorruit verwarming prefect. Binnen de minuut resultaat. Bij mijn vorige auto(Ford Mondeo) zag je draadjes liggen, maar bij Skoda Superb niet. Ik denk dat normaal gezien de ruit lichtjes warm wordt, maar zal dat effe controleren en iets laten weten.
 

BWK

Lid
Bij mij werkte het ook, paar weken terug was eerste vorst en ruit bevroren ook in minuut zag je het smelten. Voor ontwasemen denk ik niet geschikt.
 

micky

Forumguru
Hoi,

Mijn S3 heeft voorruit verwarming als het goed is.
- Middelste van de 3 ronde knoppen heeft het juiste icoontje
- Als de knop activeer zie ik op het scherm bij "car" de voorruit verwarming als verbruiker staan.

Gisteravond voor het eerst de knop gebruikt toen de ruit aan de binnenkant beslagen was..... Maar dat hielp niet heel veel. Nu weet ik ook wel dat de S3 standaard nog een knop heeft "Voorruit zo snel mogelijk ontwasemen" maar ik wilde eens testen hoe goed die voorruit verwarming het nu doet.

Zelfs na een paar minuten leek er niets te gebeuren. Wat zijn jullie ervaringen? Of werkt dit soms niet bij een koude motor?

Overigens kan ik ook geen "lijntjes" in de ruit ontdekken voor het verwarmen. Maar ik weet dat sommige merken het ook met een soort gel doen zodat er geen lijntjes in de ruit te vinden zijn.
Schoon enz. doet er allemaal niet toe, je zet hem aan en binnen 20 seconden moet je ruit helder worden, anders is er iets gewoon niet goed.
 

micky

Forumguru
Is je voorruit aan de binnenkant wel goed schoon?

Bij twijfel, giet een scheut ammonia in een bak KOUD water (want als je warm water neemt, dan jaag je de ammoniak uit de oplossing - erg goed voor je verkoudheid maar op je ruit werkt het niet meer). Daarmee de binnenkant van je ruiten goed schoonsponzen, afzemen en evt. ook nog even nawrijven met een prop krantenpapier. Je zult je verbazen over het effect.

Je ruiten slaan namelijk blauw aan door de weekmakers die uit de kunststoffen ontsnappen (dashbaord en vooral ook de luchtkanalen). Hoe nieuwer de auto, hoe meer aanslag in korte tijd...
doe jij dat ook bij je achterruit:sterretjes: voorruit verwarming blaast niet, verwarmd middels draden en werkt geweldig.
 

B.Stuurder

Forumguru
Eerlijk gezegd kan ik me van mijn Mondeo herinneren dat ook ontwasemen met de voorruitverwarming prima ging, maar had meer tijd nodig dan omtwasemen met de airco.
 

Canon-Eye

Forumguru
doe jij dat ook bij je achterruit:sterretjes: voorruit verwarming blaast niet, verwarmd middels draden en werkt geweldig.
Ook de achterruit maak ik af en toe op die manier schoon, ja. Ook die vertoont na verloop van tijd zo'n blauwe waas, al doet-ie er wel langer over dan andere ruiten. En juist de verontreiniging van een ruit maakt dat deze sneller beslaat en dat dit ook hardnekkiger is.

En ik heb niet gezegd dat de aanslag door de voorruitverwarming wordt veroorzaakt. Die ontstaat vooral door de weekmakers die vrijkomen uit de ventilatiekanalen en het dashboard (en andere kunststofoppervlakken die in ruime mate voorhanden zijn). Ik neem aan dat de ventilatie onderweg toch ook gewoon wordt gebruikt?
 

micky

Forumguru
Ook de achterruit maak ik af en toe op die manier schoon, ja. Ook die vertoont na verloop van tijd zo'n blauwe waas, al doet-ie er wel langer over dan andere ruiten. En juist de verontreiniging van een ruit maakt dat deze sneller beslaat en dat dit ook hardnekkiger is.

En ik heb niet gezegd dat de aanslag door de voorruitverwarming wordt veroorzaakt. Die ontstaat vooral door de weekmakers die vrijkomen uit de ventilatiekanalen en het dashboard (en andere kunststofoppervlakken die in ruime mate voorhanden zijn). Ik neem aan dat de ventilatie onderweg toch ook gewoon wordt gebruikt?
Die waas heb je helemaal gelijk over hoor, zeker bij een nieuwe auto, de eerste tijd elke week boenen is mijn ervaring, daarna neemt het af. maar de voorruitverwarming waar het over gaat is voor het direct verwijderen van een dichtslaande voorruit doordat je als warm en adement persoon in de auto plaats neemt in de ochtend, dat werkt perfect, net als dat het de ijslaag aan de buitenkant verwijderd, zie filmpje.
 

Renkie

Forumguru
De waas ken ik ja maar dat is hier niet aan de hand.

Hmmmm. Erg raar.
Kunnen jullie eens voelen of de ruit ook warm aanvoelt als dit aan staat? En is dan de binnen of buitenkant warm?
 

Renkie

Forumguru
Oh..... wacht eens even.
Ik heb via VCDS een aanpassing gedaan om het start/stop systeem uit te zetten. Gevolg is dat ik nu volgens mij wel eens in de boordcomputer de melding zie "energiebehoefte wagen hoog"

En ik lees nu net in de handleiding dat de auto de werking van de opties die stroom vreten zoals de ruit verwarming beperkt als de energiebehoefte van de auto (te) hoog is.

Ik denk dus dat ik het probleem misschien zelf veroorzaakt heb en zal eens testen binnenkort. Zijn er toevallig mensen die dezelfde ervaring hebben na de VCDS aanpassing van het start/stop systeem?

Aanvulling: net kort getest en als ik de VCDS aanpassing waarmee je het start/stop systeem uit zet (12,1V ipv 7,6V) weer origineel zet LIJKT de ruit verwarming voor+achter het beter te doen.... Ben benieuwd of anderen dit ook opgemerkt hebben.
 
Laatst bewerkt:

BWK

Lid
Renkie, ik zie dat voorruit verwarming op automatisch staat bij hoefde helemaal die knop niet in te drukken (als het goed is).
Ik wacht de eerst volgende vorst/bevroren ruit af en ga ik kijken hoe lang het (op stand automatisch) duurt.....
 

micky

Forumguru
Oh..... wacht eens even.
Ik heb via VCDS een aanpassing gedaan om het start/stop systeem uit te zetten. Gevolg is dat ik nu volgens mij wel eens in de boordcomputer de melding zie "energiebehoefte wagen hoog"

En ik lees nu net in de handleiding dat de auto de werking van de opties die stroom vreten zoals de ruit verwarming beperkt als de energiebehoefte van de auto (te) hoog is.

Ik denk dus dat ik het probleem misschien zelf veroorzaakt heb en zal eens testen binnenkort. Zijn er toevallig mensen die dezelfde ervaring hebben na de VCDS aanpassing van het start/stop systeem?

Aanvulling: net kort getest en als ik de VCDS aanpassing waarmee je het start/stop systeem uit zet (12,1V ipv 7,6V) weer origineel zet LIJKT de ruit verwarming voor+achter het beter te doen.... Ben benieuwd of anderen dit ook opgemerkt hebben.

Nu je het zegt, ik vind de werking van de spiegelverwarming tegenvallen, zal startstop ook weer eens aanzetten en kijken of dat bij mijn Passat verschil maakt!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Renkie

Forumguru
Nou Micky ik ben benieuwd.
Ik heb het ook gezien bij verwarming van de achterruit. Toen start/stop op 12,1 stond duurde het eeuwig en was het na een paar km rijden nog niet schoon. Nu ik het start/stop verhaal weer op 7,6 heb gezet gaat dat vele malen sneller, voor ik de straat uit ben is de ruit al schoon.

En kan ook allemaal toeval zijn. Maar ik kan me nog herinneren van toen ik de auto net had het me juist opviel dat die achterruit juist super snel schoon was.
 
Bovenaan Onderaan