Ervaringen tuning 1.4tsi 180pk

oco1979

Forumguru
Tegendruk van de turbo is voldoende,de rest kan je vervangen.
minder tegendruk is vlugger opspoelen van de turbo :thumbsup:.
minder stress op de turbo ook.

nadeel lawaai,als je voor een goeie sportdemper kiest zal deze dan meevallen.

Sportline

Senior Member
Ik rij sinds vorige week zaterdag rond zonder midden demper, ik heb deze laten vervangen door een rechte pijp. Een echte aanrader! Het geluid word net ff een fractie luider, in de auto heb je gelukkig geen extreem last van een brom of een ander diep geluid. Alleen bij het door trekken is de uitlaat goed hoorbaar, maar dat mag dan ook.

Sportline

Senior Member
Klopt, je hoort hem wel heel iets maar dat is minimaal. Ik heb het bij een beunhaas (Laren gld) laten doen, kwestie van de uitlaat door slijpen, nieuwe pijp (diamater 55mm en 42cm lang) aan 1 kant vast lassen en andere kant met de originele mof vast klemmen. Uurtje werk en 50 euro armer maar dat is het wel waard. Een keurig brommetje bij een klein bommetje!

LT83

Forumguru
Tegendruk van de turbo is voldoende,de rest kan je vervangen.
minder tegendruk is vlugger opspoelen van de turbo :thumbsup:.
minder stress op de turbo ook.

nadeel lawaai,als je voor een goeie sportdemper kiest zal deze dan meevallen.

Hoe kom je aan al die (on)wijsheden ;)
Turboblok is niet te vergelijken met een atmosferisch blok, daar zijn drukken wel iets belangrijker volgens mij.
De "druk" (zeg maar gewoon hitte) is bij de middendemper al dusdanig klein dat diameter bij deze hoeveelheid pks heel weinig of niks zal uitmaken.
Monteer je een grotere downpipe met sportcat kan de warme lucht vlak achter de turbo beter weg waardoor hij beter spoelt en meer druk kan draaien zonder dat de EGT te hoog wordt. Het hele hitte verhaal is bij een catback zonder extreme tuning vaak helemaal niet relevant, puur geluid.

oco1979

Forumguru
@Luuk Thijssen Wat zeg jij nu anders dan @oco1979 ?:pardon:
Zoals ik het lees, gebruiken jullie andere woorden om hetzelfde duidelijk te maken.;)
Jouw woordkeuze is wat meer (noord-)Nederlands dan de Vlaamse van oco1979:).

:D

Zie ook niet echt verschil.

Atmosferische motoren hebben inderdaad bepaalde tegendruknodig.
Zolang dat je niet met een spaghettiuitlaat zit van 4-2-1 of 4-1.
Ene is voor beter koppel in lage toeren en ander is voor hogere toeren.

Turbomotoren hebben al tegendruk genoeg door de turbo zelf(schoepen inwendig).

Verstopte dpffilters kan turboschade veroorzaken.
Door teveel tegendruk !!

Mijn wijsheid of onwijsheid komt van :
- zelf autotechnieker(18 jaar ervaring) diploma.

Veel technische boeken gelezen en nog.
Ervaring van anderen waarbij ik zelf de waarheden en onwaarheden wat uit probeer te filteren.(gezond verstand)
Opzoekwerk via internet ,forums ,bedrijven enz... waar ik ook via me technische achtergrond en gezonde interesse in alles wat techniek is.

Ik sta open voor iemand anders zijn mening , leer nog alle dagen bij.

Bij sommige merken is een tussendemper verwijderen al een goeie zet.
Zal daar veel winst te boeken zijn, soms wel, soms niet.

Zijn zoveel factoren die de uitslag bepalen.

LT83

Forumguru
Bedankt voor al je uitleg, maar volgens mij ging het mij er enkel om dat je vol blijft houden dan het verwijderen van de middendemper veel resultaat
geeft voor het spoelen van de turbo en EGT, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als je dan vervolgens een heel verhaal over de turbotechniek wilt posten lijkt mij dat prima, maar niet relevant. Ik zou het zonde vinden dat RAceblueRS zn middendemper gaat verwijderen en erachter komt dat dit helemaal geen verschil maakt qua prestaties. Hetzelfde verhaal in het GFB valve topic, die 20pk winst is gewoon onzin, dan geef ik dat aan. Voordat iemand zon valve van 170€ koopt en erachter komt dat hij echt geen 20pk, maar 2pk extra heeft.

oco1979

Forumguru
turbotechniek artikel was puur ter info, niet echt voor deze topic.
Veel verschil zal de middendemper verwijderen niet geven, dat klopt , heb ik ook niet vermeld.
Ik kijk niet naar max pk,dat is in mijn ogen te verwaarlozen,gezien het toerental dat je moet doen om deze te bekomen.
Vlugger opspoelen van turbo heb je eerder max. Nm en dat is voor dailydrive belangrijk.
Dat zijn hier geen extreem verschillen.
Maar alle beetje maken het verschil.
Compleet uitlaat verwijderen en dikkere uitlaat zal nog sneller opspoelen.

Van die GFB valve geloof ik ook niet 20 pk meer.

Maar kan wel zijn dat deze in het middengebied beter presteert. (zo ne uitleg zal bij de meesten mensen niet verkopen)

Wel als er staat zoveel pk extra(waar is die extra pk,dat is van belang)

Atmosfeermotor tunen heeft ook geen zin met 10pk bij.

Wel als het volledige toerengebied 10 pk extra heeft.

Thokozanoah

Forumguru
Heeft deze A1 niet dezelfde motor? Ik was vandaag bij JD en sprak de vorige eigenaar van deze A1 due de tuning heeft laten uitvoeren, volgend mij ook in combinatie met Miltek uitlaat...

oco1979

Forumguru
Als man altijd laatste woord,volgens de vrouw niet.

dat is " ja schat " (en je doe dan toch je zin) :deuk:

Ik rij sinds vorige week zaterdag rond zonder midden demper, ik heb deze laten vervangen door een rechte pijp. Een echte aanrader! Het geluid word net ff een fractie luider, in de auto heb je gelukkig geen extreem last van een brom of een ander diep geluid. Alleen bij het door trekken is de uitlaat goed hoorbaar, maar dat mag dan ook.

Klinkt inderdaad goed, dsg klapt lekker met doortrekken :yeehaa: maakt het stuk leuker op het gaspedaal in de trappen

Bovenaan Onderaan