Ervaringen Superb (combi) 1.6tdi ?

Ik heb de eerste 1.500 km er op zitten met mijn S2 Greenline. En ik vind hem in een woord geweldig. Je krijgt op geen enkele manier het idee dat je in een auto rijdt met een te kleine motor. Natuurlijk kan het allemaal sneller, maar het ligt natuurlijk ook aan je eigen rijstijl. Op een rit van Rotterdam naar Oost Groningen haalde ik makkelijk de 1:22. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik heel bewust heb gereden, en niet even snel een hoop gas erop om iemand even te snel af te zijn. Maar daar is het ook de auto niet naar.
Nog iets te klagen? Hmmmm.... Eigenlijk niet. Het opbergvakje in de middenconsole had voor mij wat groter gemogen, maar dat ligt niet aan de greenline :) En als je file rijdt is het even zoeken naar de juiste versnelling, daar merk ik wel dat je met een lichte motor rijdt, bij toerentallen waar de turbo niet meedoet. Auto ligt strak op de weg (nu nog met winterbanden) en laat zich makkelijk bedienen. En als je toch even snel weg moet laat hij dat toe, mits je de juiste versnelling hebt gekozen. Ook bij kruissnelheid (120) is hij heerlijk stil, daar mis je de 6e versnelling niet.
Kortom, ik hoop nog heel veel kilometers te maken in mijn geweldige auto!
 

alausegger

Nieuw lid
Vanmiddag mijn Superb Combi 1.6 TDI opgehaald en de eerste kilometers gereden. Rijdt lekker stil en voor een 1.6 liter diesel zit er nog behoorlijk wat kracht in. Over een paar weken zal ik wat uitgebreidere ervaringen delen.
 
Met de 2.0TDI afgelopen weekend serieus veel gereden. Op een stuk van in totaal 360km, vooral autoweg, zat ik op 5,2l/100km (of ongeveer 1:19). Vlot doorgereden (steeds tussen 125 en 140km/h) maar wel anticiperende zodat ik niet steeds moet volop in de remmen gaan en dan weer optrekken. Motor draait bij 125km/h slechts 2000tr/min.
Mij lijkt dus dat bij een gelijkaardige rijstijl de 1.6TDI niet echt veel zuiniger is.
 

hemi24

Forumguru
Als je veel snelwegkilometers rijdt, kun je met de 2.0 TDI zuiniger rijden dan de 1.6 TDI, domweg omdat je van de laatste te veel gaat vragen.
Is een herkenbaar verschijnsel van collega's die bijvoorbeeld de 2.0 in een Passat of een A4 rijden...
 

philipjan

Nieuw lid
Nu 4 dagen de superb combi greenline. Ben er zeer tevreden over. De auto is even krachtig als de 2 L aversis wagon diesel die ik er voor had. Het is geen racemonster, maar voor normaal gebruik meer dan goed. Hij heeft een zeer stabiele belegging en is zeer stil. In tegenstelling tot andere reacties hier, heb ik opgemerkt dat hij wel degelijk zuinig is. Met 130 rij ik 4.5 op 100. Met 80 zelfs 3.5 op 100.
 

philipjan

Nieuw lid
...waar ik alleen niet zo van gecharmeerd was, zijn die groene plakplaatjes aan de zijkant. Maar geen probleem. Ik heb zojuist 10 seconden met een warme fohn er tegenaan geblazen en je kunt met je vinger eenvoudig de sticker verwijderen.
 

alausegger

Nieuw lid
Gaat dat met die stickers echt zo gemakkelijk? Ik ben er nl. ook niet echt van gecharmeerd, maar ik ben er maar even vanaf gebleven. Het is toch een leasebak.
 
ik stoorde mij ook aan de logo's.

het logo op de achterklep heb ik verwijderd met een dun nylon draadje. even "zagen" en voila
logo op zijkant met een flammetje van een aansteker verwijderd. ik had 1-2-3 geen fohn bij de hand.
logo op de gril heb ik "verwijderd" door alleen het "chromen" gedeelte met een mesje te verwijderen. Het overgebleven zwart stukje plastic is bijna onzichtbaar, dus....
 

philipjan

Nieuw lid
Ja, het gaat echt zo makkelijk. Er blijft zelfs geen plaksel achter. Zoals gezegd, 10 seconden met de fohn en je pakt hem er zo met je nagel van af.
 
Ik heb tegen de dealer al gezegt dat hij die platte kikkers er af mag laten. Geen probleem en hij snapte ook niet helemaal waarom het zo groen en groot moest zijn.
Die van mij is straks Candy white... dat zie je dus best wel.
 

joost_d

Nieuw lid
Mijn dealer heeft het niet eens gevraag en heeft ze er zelf al af gehaald. Hij bood zelfs aan het greenline loge op de kofferbak te verwijderen.
 

genemar

Nieuw lid
Bij mij het zelfde verhaal, stickers gaan er standaard af en het greenline logo op de klep werd me gevraagd, de grill kon tegen meerprijs worden vervangen.
 
De stickers gaan er in elk geval af. Ook de greenline badge op de koffer schijnt dus eenvoudig te verwijderen te zijn, dus die zal ook snel pasé zijn. Voor de badge op de grille? Je blijft dan met een zwart vlakje zitten... daar dan maar een vRS logo overheen zetten van de O2 ...:rolleyes:??
 

alausegger

Nieuw lid
De eerste 1200 km in mijn Superb Combi 1.6TDI Greenline zitten erop en ik ben er erg tevreden mee. Hij is lekker stil en nu al super zuinig. 4,6 liter per 100 km tot nu toe en dat wordt nog wat gunstiger. Verder lekker ruim. De 1.6 TDI bevalt eigenlijk ook prima. Het is natuurlijk geen racemonster, maar het valt me niets tegen. Het koppel is goed genoeg. Ik heb ook een 16GB usb op mijn MDI geprikt en dat ging in één keer goed. Kortom geen klachten tot nu toe.
 
Bovenaan Onderaan