Ervaringen Superb 18 inch met sportonderstel..

Skody

Actief lid
Moet binnenkort een nieuwe leaseauto gaan uitkiezen en zoals t er nu naar uit ziet gaat dit de combi BL worden. Nu ben ik hevig aan het twijfelen geslagen of ik 17 inch zal nemen met sportonderstel of 18 inch met / zonder sportonderstel. Zijn er 'ervaringsdeskundigen' die kunnen aangeven of bijvoorbeeld 18 inch met sportonderstel erg stug wordt voor het dagelijkse ww-verkeer en wanneer je met vakantie gaat en je hebt de pakezel geladen of 'ie dan niet wellicht erg door de 'heupen' zakt ?
 
Dag Skody,

Zelf heb ik 17" met een sportonderstel. Dat is nog net te doen.
Vanuit de dealer, Korterink de Lichtmis te Rouveen, was 18" wat te veel van 't goede.
Ik houd wel van stug en zoals het nu is is het goed te doen. 18" smoelt wel super gaaf. Lastige keus.
 

___JC___

Forumguru
Ik denk dat je even moet aangeven wat je nu rijdt qua onderstel en velgen. De een vind 17 inch met sportonderstel al te hard en de ander vindt 18 inch met sportonderstel nog goed te doen. Ik denk zelf dat het goed te doen blijft als je maar niet teveel (meer dan 2 cm) verlaagd.
 

michelover

Forumguru
Ik kan niet zeggen hoe het met sportonderstel is maar wel met 18 inch.
Op mijn wagen de 18 inch velgen laten zetten en heb er geen spijt van.
Wagen voelt goed en stuurt strak , ook op hobbelige wegen blijft het comfort goed.
Op de autobahn volgas bleef het ook allemaal strak en het comfort was nog steeds goed zowel voor als achterin.:xyxthumbs:
Had hiervoor een RS met 18 inch en uiteraard sportonderstel ook deze bleef verrassend comfortabel. Heb tevens proef gereden in een superb met en zonder sportonderstel en beide met 17 inch velgen. Heb toen geen verschil kunnen voelen in comfort. Vandaar dat ik dus geen sportonderstel besteld heb.
 

___JC___

Forumguru
Heb tevens proef gereden in een superb met en zonder sportonderstel en beide met 17 inch velgen. Heb toen geen verschil kunnen voelen in comfort. Vandaar dat ik dus geen sportonderstel besteld heb.

Dus je voelde totaal geen verschil met of zonder sportonderstel? Das wel apart aangezien ie toch 2 cm lager wordt.
 

michelover

Forumguru
Geen verschil inderdaad vreemd.

Ben met mijn vader wezen proef rijden en ook hij voelde in gedrag op de weg en comfort geen verschil. Denk ook dat het woordje "sport" beter niet erbij gezegd kan worden. Bij een RS voel je gewoon dat de vering stug is net als bij een GTI. Dat "sportonderstel" van de superb is meer voor het oog dan voor de wegligging denk ik. Ga hem zelf wel verlagen met Eibach veren , puur voor het oog. Verder blijft het een geweldige auto om in het rijden zit elke dag weer met dit gevoel:yeah:achter het stuur.
 

___JC___

Forumguru
dat de auto twee centimeter lager is maar toch hetzelfde aanvoelt vind ik wel een voordeel eigenlijk. Mits je wegligging (grip, bochtensnelheid, overhellen) maar wel verbeterd is.
 

michelover

Forumguru
Daar zit nu net het probleem de grip en de rest van het weggedrag wordt niet beter door het sportonderstel. Ook niet slechter , dus vond ik het niet de ongeveer 250 euries waard. En ik heb op de weg naar de IAA echtwel geprobeerd hoever je kan gaan , maar ook dan geeft de wagen geen krimp en blijft gewoon strak sturen.
 

___JC___

Forumguru
Daar zit nu net het probleem de grip en de rest van het weggedrag wordt niet beter door het sportonderstel. Ook niet slechter , dus vond ik het niet de ongeveer 250 euries waard. En ik heb op de weg naar de IAA echtwel geprobeerd hoever je kan gaan , maar ook dan geeft de wagen geen krimp en blijft gewoon strak sturen.

Dan ben ik blij dat het niet op de 4x4 geleverd kon worden en dat ik het dus niet besteld heb. :D
Ga eerst weleens rijden en dan kan verlagen altijd nog.
 

HWH

Lid
Altijd 18 inch

Moet binnenkort een nieuwe leaseauto gaan uitkiezen en zoals t er nu naar uit ziet gaat dit de combi BL worden. Nu ben ik hevig aan het twijfelen geslagen of ik 17 inch zal nemen met sportonderstel of 18 inch met / zonder sportonderstel. Zijn er 'ervaringsdeskundigen' die kunnen aangeven of bijvoorbeeld 18 inch met sportonderstel erg stug wordt voor het dagelijkse ww-verkeer en wanneer je met vakantie gaat en je hebt de pakezel geladen of 'ie dan niet wellicht erg door de 'heupen' zakt ?

Zou altijd voor 18 inch gaan. Deze auto is zo groot dat ie om fikse velgen schreeuwt. Heb zelf ook 18 inch en het rijdt perfect.
 

cloink

Actief lid
Zou altijd voor 18 inch gaan. Deze auto is zo groot dat ie om fikse velgen schreeuwt. Heb zelf ook 18 inch en het rijdt perfect.
Ben het hier wel mee eens. Dat je het sportonderstel en de 18" nog maar overweegt, wil allicht zeggen dat je wel van een stugge ophanging houdt?

Zelf heb ik 17" en sportonderstel, doch - mocht het budget het toegelaten hebben - had ik verzekerst de 18"ers genomen, dat smoelt toch nog een pak beter.

Met de 17" trouwens niets dan lof over het onderstel: zeker niet te stug !
 

Ilrosso

Nieuw lid
Sinds april ben ik de trotse bezitter van de Superb 1.8TSI met sportonderstel en 18" Luna's (zie foto via profiel). Van de zomer via Duitsland op vakantie naar Italië geweest en inmiddels 18.000 km er opzitten. Werkelijk een genot om in die auto over het asfalt te mogen cruisen. Hiervoor heb ik een Leon Sport-up gereden, sportonderstel + 17". De superb is echt veel comfortabeller dan de Leon. Zelfs de nieuwe Exeo is een stuiterbak vergeleken met de Superb. Klinkerstraatjes zijn geen "opstakel", wat je wel zou kunnen verwachten. Je merkt er nauwelijks iets van. Het is tenslotte bijna een limo met de wegligging van een A6/A8. Dit laatste omdat collega's, die deze auto's rijden, versteld staan wanneer ze de eer hebben met mij mee te mogen rijden. Hoop je enige comfortabele know-how bij te hebben gebracht.... Als ik het over mocht doen, had ik hetzelfde gekozen. Succes met jouw keuze.
 

Skody

Actief lid
Sinds april ben ik de trotse bezitter van de Superb 1.8TSI met sportonderstel en 18" Luna's (zie foto via profiel). Van de zomer via Duitsland op vakantie naar Italië geweest en inmiddels 18.000 km er opzitten. Werkelijk een genot om in die auto over het asfalt te mogen cruisen. Hiervoor heb ik een Leon Sport-up gereden, sportonderstel + 17". De superb is echt veel comfortabeller dan de Leon. Zelfs de nieuwe Exeo is een stuiterbak vergeleken met de Superb. Klinkerstraatjes zijn geen "opstakel", wat je wel zou kunnen verwachten. Je merkt er nauwelijks iets van. Het is tenslotte bijna een limo met de wegligging van een A6/A8. Dit laatste omdat collega's, die deze auto's rijden, versteld staan wanneer ze de eer hebben met mij mee te mogen rijden. Hoop je enige comfortabele know-how bij te hebben gebracht.... Als ik het over mocht doen, had ik hetzelfde gekozen. Succes met jouw keuze.

Heb je 'm vanaf de fabriek laten verlagen ? Ben gisteren bij de dealer geweest en ga zoals t er nu naar uit ziet wachten op de Combi die ze half januari in de showroom verwachten. Prijzen vanaf half november ongeveer is de inschatting. De dealer gaf aan dat hij niet zo snel zou gaan verlagen omdat het teveel zou gaan stuiteren. Ben dus nog even aan het twijfelen voor de Combi straks tussen of een 17 inch (achteraf) verlaagd, of 18 inch en dan niet verlaagd.. We hebben nog even in ieder geval :-)
 

Ilrosso

Nieuw lid
Heb je 'm vanaf de fabriek laten verlagen ? Ben gisteren bij de dealer geweest en ga zoals t er nu naar uit ziet wachten op de Combi die ze half januari in de showroom verwachten. Prijzen vanaf half november ongeveer is de inschatting. De dealer gaf aan dat hij niet zo snel zou gaan verlagen omdat het teveel zou gaan stuiteren. Ben dus nog even aan het twijfelen voor de Combi straks tussen of een 17 inch (achteraf) verlaagd, of 18 inch en dan niet verlaagd.. We hebben nog even in ieder geval :-)

Ja ik heb hem affabriek laten verlagen. Wat ik je aanraad is een huidige superb op internet te zoeken met deze opties. Het lijkt me niet dat de combi qua rijgedrag sterk af zal wijken. In Waalwijk bij Ton Pols staat in iedergeval een Superb met 18" en wanneer je daar dan zou gaan kijken, zie ik wel een mogelijkheid daar met mijn Superb ook aanwezig te zijn.
 

Skody

Actief lid
Ja ik heb hem affabriek laten verlagen. Wat ik je aanraad is een huidige superb op internet te zoeken met deze opties. Het lijkt me niet dat de combi qua rijgedrag sterk af zal wijken. In Waalwijk bij Ton Pols staat in iedergeval een Superb met 18" en wanneer je daar dan zou gaan kijken, zie ik wel een mogelijkheid daar met mijn Superb ook aanwezig te zijn.

Bedankt voor je berichtje en tip! Ik begreep dat bij Rijnwoud ook een Superb met 18 inch staat. Mocht dit niet zo zijn, kom ik er zeker op terug.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb ook een Superb met verlaging af fabriek. Ik begreep van de dealer dat wanneer je het af fabriek doet er weinig verschil is in het comfort. Doe je het achteraf, dan is het meestal wel stugger. De reden waarom ik het gedaan heb is omdat ik het mooier vind dat de auto dan zo'n 2,5-3cm lager staat. Er zit dan niet zo'n groot gat tussen de wielen en de wielkap. Samen met 18" velgen maakt het het plaatje compleet.
 
Bovenaan Onderaan