Ervaringen software-update E189 ( 1.6 tdi)

‘k Heb de update een tijdje terug uit laten voeren. Wat mij opvalt is dat het schakelpatroon (5-bak uit 2011) aanmerkelijk verbeterd is. Waar ik eerst een ‘gat’ tussen 1 en 2 ervoer, wordt dat nu mooi opgepakt.
Heb er zo’n 2 weken mee gereden en toch laten chippen. In verbruik een beste verbetering. Dagelijks rijd ik zo’n 250km, 5 dagen in de week. 1:22 was best gebruikelijk. Na chip is dat zo’n 1:24 en het schakelpatroon is nog iets verbeterd. Met een beetje m’n best doen haal ik zelfs de 1:26!
Oké, dan ga ik net iets harder dan een vrachtauto. Maar als je de tijd hebt is het een mooie waarde.
Bij het rijden van de normale snelheden +10 is zo’n 1:18-19 haalbaar.
Resumé; na de update dus vooral een prettiger schakelpatroon. Verbruik ed nauwelijks verschil.
 

Gumm

Nieuw lid
Hoewel wij vorige week net overstapten in een 1.6TDI / 88KW/120PK) was onze ingeruilde auto een die in aanmerking kwam voor de beschreven maatregelen. (1.6Tdi/ 105PK)
Het motortje liep als een zonnetje, de EGR was direct na aanschaf voor 75% dichtgezet en we tankten altijd V-power.. Met 170.000km nog steeds geen enkel spoor van roet in de uitlaat en het gemiddeld verbruik was netjes 1:20...
Ik hoop dat de nieuwe eigenaar voorlopig met een boog om de "dokter" heen loopt want ik had er echt geen goed gevoel over...Had ik hem nog gehad, zou ik het waarschijnlijk zo lang mogelijk voor me uit hebben geschoven
 

tk290766

Nieuw lid
Ben je verplicht om de software te laten updaten? Ik heb een "chat" met Skoda.nl gehad, en de dame in kwestie wilde alles weten, model, bouwjaar, welke dealer, mijn naam en adres etc, maar ze wilde geen antwoord geven op deze simpele vraag of het wel/niet verplicht is. Ook bijv vanwege aankomende APK-keuringen etc. Gezien mijn positieve ervaringen met de auto tot nu toe (330.000 km SII 1.6 TDI okt 2014) neig ik vooral naar het motto "Als het goed werkt, waarom zou je het dan repareren".
 

Gumm

Nieuw lid
Ik trof in het najaar van 2015 een goede kennis,gerespecteerd gepensioneerd autoverkoper van een grote dealer waarbij we in het verleden eerder 4 auto's kochtten. Toen ik het sjoemelschandaal met hem besprak zei hij mij dat het hem tegen viel dat er geen goede regeling was om klanten tegemoet te komen. Hij opperde dat het netter was geweest om de oude outo's met behulp van een aantrekkelijke premie in te kunnen ruilen op een nieuwe. De ervaringen met de nodige updates en ingrepen moest zich toen nog bewijzen en hij gaf me de tip mee om zo lang als mogelijk te wachten..
Dat heb ik gedaan, totdat we een andere kochtten. Anders had ik het ook nu waarschijnlijk nog niet laten doen.
 

Gumm

Nieuw lid
er is inmiddels wel een garantieregeling op verschillende onderdelen mits dealeronderhouden en tot maximaal 250.000km ( zie eerder in dit topic)

Heb ik ook gelezen, maar automotoren zijn door alle milieusparende maatregelen zo complex dat het wel leuk is dat bepaalde onderdelen onder garantie vervangen kunnen worden maar dit niet weg neemt dat de onderdelen een keten vormen en daardoor de eventuele problemen waarschijnlijk ook.
 

oco1979

Forumguru
Zelf met eigen wagen geen ervaring omdat ik deze niet laat doen.
Welke al ervaring met andere wagens die het wel laten doen hebben en waar ik heb moeten naar toe rijden om ze vervolgens af te zetten aan de garage. skoda,audi,volkswagen,seat-assistance.
Heb hier al verschillende feiten doorgegeven op deze forum,maar in andere topic.
Mijn conclusie is : doe het niet,geen enkel voordeel waarom je het wel zou doen.
Voor het Milieu :deuk::deuk::deuk: ?????

De ene zal geen last van hebben en de andere wel,maar je bent dan toevallig die waar wel last mee hebt.... :nono:
De ene garage ga het goed met garantie andere zullen je eerder laten betalen.
 
Iemand een idee hoe het zit met de typegoedkeuring dan? Op RDW staat mijn auto geregistreerd als ‘Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen’ .

Kan dat in de toekomst nog issues opleveren rondom APK, belasting etc. ??

Dat zou eventueel wel een reden zijn om het te doen denk ik.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Iemand een idee hoe het zit met de typegoedkeuring dan? Op RDW staat mijn auto geregistreerd als ‘Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen’ .

Kan dat in de toekomst nog issues opleveren rondom APK, belasting etc. ??

Dat zou eventueel wel een reden zijn om het te doen denk ik.

Zodra het een probleem gaat worden maak je toch een afspraak bij de dealer.
 

chris2709

Senior Member
Mijn Superb 1.6 TDI (205.000 km) is in september ontsjoemeld en na circa 20.000 km ging vorige maand het beruchte gloeispiraaltje knipperen met de melding "storing start/stop systeem". De EGR klep niet vervangen, maar door Van Vught laten wegschrijven in de software. Kosten daarvoor zijn een aanzienlijk stuk lager dan het vervangen van de klep..

Daarnaast is de auto na het ontsjoemelen meer gaan verbruiken (voorheen haalde ik regelmatig 1:20, daarna 1:18,5). De boordcomputer geeft het nu bijna exact weer, voorheen gaf de boordcomputer een pessimistische waarde. Omdat de auto bij Van Vught toch al aan de stekker hing, heb ik hem meteen laten tunen :D. Verbruikscijfers na die tijd nog niet bekend, maar na de eerste tank lijkt het zeker gunstig. En wat extra pk's zijn leuk meegenomen...
 
Bovenaan Onderaan