Ervaringen rijden met fietsendrager op O2 combi

Stakie75

Senior Member
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het rijden met een fietsendrager op een O2 combi?

Ik heb sinds dit jaar een fietsendrager (kantelbare Thule) voor mijn racefiets, maar nu hoor/lees ik wel eens "horrorverhalen".
Ik wil dit jaar mijn fiets meenemen op vakantie naar Oostenrijk.

Wat met het meeste is bijgebleven van sommige reviews is dat bij benzine uitvoeringen, doordat uitlaat niet naar beneden wijst itt diesel uitvoeringen en daardoor de hete lucht naar achteren geblazen wordt, er mensen waren die gesmolten fietsbandjes hadden na een flinke reis. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Ridley

Forumguru
Reservebandje meenemen :)

Zonder gekheid: wij hebben in onze fietsen zaak nog nooit iemand gehad met dit soort problematiek. Wel bekend is het fenomeen van trekhaak op de grond bij zwaar beladen auto + fietsenrek en verkeersheuvels / gaten in weg. Daar helpen hulpveren of progressieve verlagingsveren tegen. Kosten rond 350 euro.

Fijne vakantie :xyxthumbs:

Gr. Ivan

deusjevo

Forumguru
Ideale situatie voor een racefiets vind ik persoonlijk op het dak.
Heb met de O2 geen ervaringen met de fietsendrager op de haak, wel met andere modellen en ik vond 'm altijd errug in de weg zitten.

hemi24

Forumguru
Hoog broodje aap gehalte: bandjes die smelten... Ben benieuwd hoe bij zulke fantasten de achterbumper eruit ziet...

Canon-Eye

Forumguru
...fietsendrager (kantelbare Thule) ...

...doordat uitlaat niet naar beneden wijst [...] gesmolten fietsbandjes...

(1) Hou 'm tijdens het rijden rechtop, dat scheelt... :eek:

(2) Nooit een probleem geweest bij mijn benzine-auto's. Mocht je die angst toch hebben, dan volstaat het om een vlak stukje plaat op de goede plek tegen de onderkant van de drager te monteren bij wijze van 'deflector'. Op zichzelf niet nodig om het niet-bestaande probleem te voorkomen, maar het stelt extra gerust...

Ideale situatie voor een racefiets vind ik persoonlijk op het dak
Nou, nee. Volgens mij aanmerkelijk meer luchtweerstand = verbruik, en sowieso hoger tillen en hoger zwaartepunt.
Trouwens, daar ligt mijn kano al...

deusjevo

Forumguru
Hoger verbruik heb je ook met een fietsendrager op de trekhaak en jij maakt je druk over een hoger zwaartepunt bij een fiets van misschien 8 kilo en rijdt zelf rond met een kano op 't dak... :laugh:

Mettes

Forumguru
@Stakie75:Mijn zoon is wielrenner,zodoende gebruik ik dikwijls een fietsdrager (eveneens Thule-kantelbaar euroway)
Van de hororverhalen die U meld kan ik er geen enkele bevestigen.
Wat wel nodig is,is extra bevestigingsriemen over de wielvelgen te plaatsen.(enkel de velgriemen van de fietsdrager, is niet genoeg)
De wielen krijgen redelijk wat wind te verduren,wat resulteerd in resonanties die doorgegeven worden aan het frame.
Carbonnen frame's kunnen dit echt niet verdragen (lees vermindering van stijfheid frame)
Anderzijds kan ik geen problemen melden.
De Thule fietsendragers zijn echt wel van top-kwaliteit,en gemaakt om uw fiets op een degelijke manier te vervoeren.
De beste manier echter,is nog altijd de fiets achteraan in de bagageruimte.
@deusjevo:Thule werkt met een snelspansystheem.
Zit de fietsdrager in de weg,kan je heb binnen 2 sec verwijderen en/of terugplaatsen.
Echter is dit niet nodig omdat deze dragers,zelfs beladen,kunnen kantelen.
De kofferklep blijft dus perfect bereikbaar.

Canon-Eye

Forumguru
Hoger verbruik ook met een fietsendrager op de trekhaak en jij maakt je druk over een hoger zwaartepunt bij een fiets van misschien 8 kilo en rijdt zelf rond met een kano op 't dak... :laugh:
Ik denk dat het meerverbruik op 't dak hoger is dan in de luwte achter de auto (al heb ik daarover uiteraard geen windtunnelgegevens paraat).

Bij een racefiets zal 't qua gewicht/zwaartepuntverhoging weinig uitmaken - maar m'n vrouw en ik hebben gewone fietsen, dat red je echt niet met 8kg per stuk (en die zijn ook minder aerodynamisch dan een racefiets).
Die kajak is uitermate hydro- c.q. aerodynamisch gevormd, weegt maar 19kg en is slechts 52cm breed, dus het zwaartepunt hiervan is (inclusief dakdragers) slechts ca 35cm boven het dakvlak alstie op z'n kant ligt. Ook dat is bij (onze) fietsen toch anders.
Tenslotte: ik maak me er niet druk over - stel het alleen vast, bij wijze van overweging.

Stakie75

Senior Member
@Mettes Goed om te horen, vond het al raar, maar wilde het toch even navragen :)
Ik heb alwel Thule velg adapters erbij, zodat ik de wielen extra kan fixeren. Bedoel jij nu dat je dan nog extra bandjes om de velgen trekt?

Mettes

Forumguru
@Stakie75:Ik trek inderdaad nog extra bandjes om de velgen.
Dit alles om de vibraties tot een minimum te herleiden.
Als je tijdens het transport het stuur vd fiets ziet vibreren,is dit aan te raden.(controleer dit in uw achteruitkijkspiegel).
Tussen haakjes,met een Thule zit U echt wel goed.
In de wielrennersclub van mijn zoon,gebruikt (bijna)iedereen een fietsdrager van Thule.
De kwaliteit van deze producten is echt wel superieur ten opzichte van andere systemen.(zeker omdat ook het frame wordt ondersteund)

Canon-Eye

Forumguru
In de wielrennersclub van mijn zoon,gebruikt (bijna)iedereen een fietsdrager van Thule.
De kwaliteit van deze producten is echt wel superieur
Ik heb jarenlang een Thule Bike-on gebruikt op mijn (vorige) OII. Over dat snelspan-systeem was ik niet zó tevreden, omdat het heel lastig was om dit goed af te stellen. Dat luistert erg nauw: een half haartje te los en het ding zwabbert alle kanten op, maar als ik 'm strak genoeg stelde dan kreeg ik hem bijna niet meer vastgeklikt (moest er met volle kracht een voet tegenaan zetten).
En als ik het ding vervolgens op de Twingo van m'n vrouw wilde monteren, begon de afstel-ellende opnieuw - blijkbaar zit er net iets te veel tolerantie op de "standaard" afmeting van de kogel.
Daarom heb ik toen maar een Spinder Hawk gekocht, die zet je vast met een grote bout bovenop de kogel waarmee maatverschillen vanzelf genivelleerd zijn. Ook bij deze drager worden de fietsen gefixeerd bij het frame én bij de wielen (dat laatste met een slim systeem van getande rubberen spanners). De Thule is inmiddels weggegeven aan een van de kinderen.

Mettes

Forumguru
@canyon-eye:
U praat duidelijk nog over het oud systheem van Thule.(reeds 2 generaties terug)
Gelieve niet oud met nieuw te vergelijken.
Het "slimme systheem" met getande rubberen spanners bezit Thule ook al reeds (10) jaren.
Met het "nieuwe" snelspansystheem heb ikzelf geen problemen.(Dient wel perfect afgesteld te worden bij eerste gebruik)
En ja, het moet wel per wagen afgesteld worden vermits het niet op de kogel ,maar op de kogelhouder vd trekhaak wordt ingesteld.

Canon-Eye

Forumguru
@Mettes: Behalve dat het instellen op zich makkelijker gaat, is er dus ten principale niet veel veranderd. Het zal ongetwijfeld prima spul wezen, maar voor "wisselende contacten" (gebruik op verschillende auto's) is ook de nieuwe wat mij betreft niet ideaal, want dan moet je telkens opnieuw de perfecte afstelling "voor eerste gebruik" zoeken. Ik draai dan liever die bout vast - zit-ie in één keer goed.

Mettes

Forumguru
Einde discusie voor mij.
Stakie75 bezit een Thule en zal zijn fiets hiermee,perfect op zijn reisbestemming brengen.
Dit was in eerste instantie ook zijn vraag.

joergarms

Senior Member
Toevallig vandaag nog een drager gekocht. Ik mountainbike veel, en ga in juni ook de Alpe d'Huzes rijden, dus vandaar een goede drager.
Bij mij is het uiteindelijk de Hawk Spinder geworden. Erg robuuste uitvoering, fiets wordt aan de frame-buis gezekerd en niet zoals bij de twinnyload aan de pedalen, dat is namelijk de ondergang van een goede trapas.
Maar voorafgaand aan de koop heb ik op internet behoorlijk lopen zoeken en kwam op youtube bij tests uit van de ADAC. Daar werd er ook op gewezen, en ja je kunt het zelf ook wel nagaan, dat een trekhaakdrager altijd nog zuiniger rijdt dan met fietsen op het dak. Afhankelijk van de auto en type fiets, komen bij een trekhaakdrager de wielen niet of nauwelijks buiten de auto.
Ik heb ook naar Thules gekeken, prachtige dragers, vernuftige systemen en die doen ook zeker niet onder voor een Hawk. Maar de prijs is daar dan ook naar.
Wat gesmolten banden betreft, het klinkt sterk, maar goed zeg nooit nooit. Ik vond het aanbevolen systeem van een alu of stalen plaatje dat als deflector dient inderdaad erg goed gevonden en makkelijk toe te passen. Weet je zeker dat het niet fout kan gaan.

Stakie75

Senior Member
Einde discusie voor mij.
Stakie75 bezit een Thule en zal zijn fiets hiermee,perfect op zijn reisbestemming brengen.
Dit was in eerste instantie ook zijn vraag.

Precies, het ging me om de eventuele hitte die vrij zou kunnen komen, niet om wisselende kogel contacten hahaha

Stakie75

Senior Member
@Joergarms Gelukkig was de Thule een cadeau, anders was het denk ik ook geen Thule geworden. Plaatje heb ik besproken met mijn vader en klinkt inderdaad wel slim.
Ik ga eerst eens testen met een oude gewone fiets. Ik heb echt geen idee wat er aan hitte vrijkomt en wil het wel eens testen.
Zo'n plaatje is in ieder geval zo gemaakt en bevestigd.

E

Ex-lid 2926

Ik heb een Twinny Load waarbij de fiets om de crank geklemd wordt. Die gebruik ik al 14 jaar. De gewone toerfiets, de MTB's en de racefiets worden erop vervoerd. En op vakantie wordt de TL met fietsen ook nog op de dissel van de caravan gezet. Die slijtage aan de trapas zoals @joergarms aangeeft heb ik nog nooit geconstateerd. Het lijkt mij ook onzin. Als ik in een klim met mijn bijna 100 kg op de pedalen stamp komen er grotere krachten op de crank en trapas dan tijdens de bevestiging op de Twinny Load. Een dunwandig aluminium of carbon frame inklemmen heb ik ook wat bedenkingen tegen.
Mijn zoon heeft kortgeleden een Spinder Hawk gekocht (momenteel slechts Euro 140 bij de Kwantum). Mooie drager, fiets staat zeer stabiel, maar.... hoe we de zaak ook afstelden de cranks van de beide racefietsen klemden toch vrij stevig tegen die opstaande vierkante buis waaraan de frameklemmen bevestigd zijn. Hierdoor raakt de crank ook beschadigd.
Hoe een Thule in de praktijk voldoet weet ik niet, maar ik weet wel dat ik mijn Twinny Load niet ga inwisselen voor een Spinder.
Het grootste nadeel van de Twinny Load vind ik de toepassing van het extra hulpstuk op de trekhaak. Dat is gewoon een lelijk ding. En zorgt ervoor dat je de drager niet even snel op een andere auto kunt gebruiken.

Bovenaan Onderaan