Ervaringen met storingen/problemen binnen en buiten garantie met Pon Mobiel?

BiBo

Lid
Goedemorgen,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben BiBo al jaren Skodarijder en uit het zuiden van het land. Zoals reeds gezegd ben ik al jaren tevreden Skoda-rijder, heb een Octy 2 RS combi 2.0tfsi en een Octy 2 1.8TSI met dsg-7 gehad. En sinds Maart 2011 een Fabia2 Combi vRS. Waarom een kleinere auto zul je misschien afvragen?? Nou ik hoef niet meer zo'n grotere auto dus vandaar. Ik ben erg tevreden over de auto, maarrr
De 1.4TSI twincharger blokken zijn motoren die enkele "problemen" kunnen hebben en deze zijn ook bekent bij de fabrikant en importeur(binnenskamers/struisvogelpolitiek). Momenteel heb/had ik last van hoog olieverbruik, dit is gelukkig inmiddels sterk teruggelopen ivm inlopen enz. Tevens zit er normale 10W40 VW502 00 olie in. Persoonlijk heb ik ivm het olieverbruik de vraag gesteld aan de dealer en importeur wat de actie zal zijn als het probleem niet weg is? Om niet vervolgens nog een hele procedure te gaan starten enz in het kader van voorruit en meedenken. Dit kost toch niks??

Persoonlijk heb ik het idee dat het woord "klantvriendelijkheid en tevredenheid" niet groot in de bedrijfsfilisofie staan geschreven. Op het Seat-online forum staat beschreven hoe iemand dmv een laster blog van haar nieuwe Seat Ibiza uiteindelijk haar recht haalde. Even losstaand daarvan dit is niet mijn stijl. Ik ben geen klager/zeur enz, maar vind wel absurd dat het zo moet gaan of andere wegen om eventueel je normale recht te halen als er iets niet deugt.

Kortom wat is jullie ervaring cq mening hierover?

Groet BiBo

deusjevo

Forumguru
Volgens mij heb je niets met PON te maken bij storingen/problemen binnen en buiten garantie.
Enige juiste aanspreekpunt bij problemen is je dealer, daarmee heb je zaken gedaan.

BiBo

Lid
Volgens mij heb je niets met PON te maken bij storingen/problemen binnen en buiten garantie.
Enige juiste aanspreekpunt bij problemen is je dealer, daarmee heb je zaken gedaan.

Dat is helemaal correct , maar als het puntje bij paaltje komt is er altijd toestemming van de importeur voor nodig en dienen de defecte onderdelen enz te worden aangeboden bij de importeur. Tevens is er nog zoiets als levensduur van een onderdeel en dan komt er coulance mee om de hoek kijken, zeker als het buiten garantie is. Het grote probleem is dat een dealer afhankelijk is van een importeur. Er worden targets opgelegd voor de dealer en daaraan mag hij aan voldoen. Andersom moet een importeur/fabrikant ook een dealer ondersteunen, zeker omdat er voor betaald wordt om een dealerschap te voeren,men opgelegde targets moet halen en aan bepaalde eisen moet voldoen. Door deze machtsverdeling zal de dealer in een spagaat zitten. Zeker als er een terechte klacht is en als de storing/probleem tig keren voorkomt. Fabrikanten en importeurs dekken zich in of weten dat er problemen zijn, maar hangen dit nooit aan de grote klok. Waarom zijn er dan ook modificaties alles er geen "hoorbare" problemen zijn Kortom als er ergens structurele problemen mee zijn en er zijn oplossingen, dan moeten deze zeker in de garantie termijn uitgevoerd worden. Kortom zo simpel als het lijkt is het dus niet. Mijn dealer zegt dat soms de klanten via dit soort forums meer informatie weten dan de dealers zelf. Dat is toch triest dat een klant een merkdealer van info moet voorzien, omdat een importeur-fabrikant doet of zijn neus bloed.

sitechris

Donateur
Als ik alle PON verhalen op internet mag geloven, is het slecht gesteld met de service van dat bedrijf. Ik heb er zelf gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar houd mijn hart vast als dat wel gebeurt.

Overigens red je het bij de dealer ook niet altijd met vriendelijkheid. Voorbeeldje, bij Skoda Center Utrecht hebben ze het gepresteerd om mij een Abt chip te verkopen a 1250 euro en de auto daarna te laten chippen bij hun vriendjes in Meerkerk die geen enkele ervaring hadden met een 2.0 TDI met roetfilter. En dus broddelwerk afleverden. Na weken emmeren tijd voor een stevige juridische brief (ik wist toen nog niet van het bedrog overigens). Toen hebben ze de auto opnieuw laten tunen (toen wel door Abt, gezien de documentatie die toen wel klopte). Dus ook bij je dealer red je het niet altijd met vriendelijk zijn. Soms naaien ze je gewoon.

MacManiac78

Forumguru
Koperbescherming bestaat ook niet. Ik mag zeggen dat ik uit ervaring spreek. Ooit met een brandend airbaglampje naar een VW dealer gereden. De storing werd uitgelezen. Sluiting met massadraad. Ik mocht de auto na een halve dag weer ophalen. Ik reed vanuit De Lier naar Utrecht en daar zette ik de auto stil. Geen storing meer.
Ik kwam van mijn klus, deed de sleutel in het contact, wachte tot alle lampjes uitgingen... BOEMMMM!

De airbag van de passagiersstoel klapte. M'n lederen stoel aan barrels.

Terug naar de Dealer.
Meneer, we hebben uw storing gereset!

WAT?! Slechts gereset?!

Ik ben verhaal gaan halen bij de BOVAG.
Hun oordeel na vele maanden luidde:

De storing is niet bewezen, de storing is niet geconstateerd, foutcodes zijn gewist.
Voor de auto ter reparatie is aangeboden is geen onafhankelijk bedrijf banaderd om de storing te constateren.
Reparatie is volgens voorschriften uitgevoerd.
U heeft geen recht op schadevergoeding.

"Dat is mijn uitspraak en daar zal u het mee moeten doen."

Mijn advies dus... bij een storing ALTIJD een ander bedrijf de storing laten vasstellen en dit uit laten draaien! Deze storing KOPIEREN en een kopie in eigen administratie bewaren.
Dan de auto ter reparatie aanbieden.

"Leergeld" was ruim € 2250,- euro!

BiBo

Lid
Hallo iedereen.
Even een korte update in de soap.
Pon Mobiel is zeer slecht in het duidelijk en helder communiceren. Ik heb het idee dat men niks te veel wil zeggen ivm jurische aansprakelijkheid. In de laatste schriftelijke terugkoppeling vind men een fabrieksnorm van 1Liter olieverbruik op 1000km een acceptabele norm. Daar maakt iedere rechter gehakt van met als duidelijk argument dat een produkt aan een redelijke en billelijke,realistische verwachtings eis mag aan voldoen. Op de volgende vragen krijg ik geen antwoord.

-Technische afdeling zegt dat deze 1L op 1000km onrealistisch is==>terugkoppeling aan de dealer mondeling. Wat is dan een realistische norm is mijn vraag?? Ik persoonlijk vind bij een nieuwe auto met benzineturbomotor en normale rijstijl 1L op 8000-10000km realistisch.
-Waarom is er een modificatie van de schraapveren als er volgens jullie geen problemen zijn?
-Waarom worden bij andere merken/landen cq importeurs deze modificatie/motorwissel wel uitgevoerd?

Men noemt de modificatie een produktverbetering==>wedervraag als het produkt inorde is, waarom dan een verbetering??

Vanmorgen contact gehad met de klantenservice en netjes te woord gestaan. Men gaat nu na bij de fabriek/fabrikant waarom, hoe en wat mbt vervanging/modificeren in andere landen/merken. Antwoord binnen twee weken.

Anders gaat alles via advocaat/rechtsbijstand lopen.
Dit was mijn laatste VAG-auto, aan dit concern geef ik geen rotte cent meer uit. Ik ben jaren tevreden en trouwe klant geweest, maar helaas maar de klant hoeft niet de dupe te worden van de nalatigheid van een fabrikant/importeur/dealer.
Hou jullie op de hoogte.

Bovenaan Onderaan