Ervaringen met panoramadak

BSdV

Actief lid
Hallo allemaal, zal me even voorstellen. Ik ben Ben en zo'n twee weken geleden hebben we een O3 2.0tdi 4x4 besteld na een proefrit te hebben gemaakt in de SC FL en de O3. De O3 overtuigde ons iets meer door een iets sportiever rijgedrag (gevoelsmatig althans) en ook mede door de nieuwe systemen. Waar we wel erg weg van waren in de SC was het panoramadak.
Deze hebben we er dus toch maar bij besteld wat we aanvankelijk niet van plan waren door de naar ik heb gelezen geringere hoofdruimte. Ook hebben we o.a. de elektrische stoelverstelling erbij besteld daar mijn vrouw en ik beide nogal veel wisselen tijdens lange ritten en redelijk in lengte schelen. Maar ik meen ergens te hebben gelezen dat deze ook weer wat ruimte afsnoept van de beschikbare hoofdruimte. Of dit klopt weet ik niet, in onze huidige Honda Accord Tourer is dit in ieder geval niet zo volgens mij.

Zijn er ook mensen hier op dit forum die wellicht al ervaring hebben met deze combinatie, of me een indicatie kunnen geven hoeveel hoofdruimte ze voorin over hebben bij het panoramadak en ongeveer hoe lang ze zijn?

Zelf ben ik zo'n 1.93-1.94m en in de Superb is het voorin met panoramadak en elektrische stoelverstelling voor mij geen probleem, nog een paar cm over. Achterin kan ik niet zitten, dit gaat goed tot zo'n 1.85m schat ik zo in maar dat is geen probleem. Onze zoon van 5 moet nog wel even wachten eer hij daar in de problemen komt qua hoofdruimte.

Punt is dat als het echt niet gaat ik nu nog wel deze optie kan afbestellen. Heb ook geen dealer kunnen vinden bij ons in de omgeving die een O3 heeft staan met panodak.

Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten Ben

TedVlemmings

Forumguru
In Helmond staan er nu een paar, kom er in zitten zou ik zeggen. Volgens mij verlies je geen ruimte aangezien het glazen dak op je dak schuift en niet naar binnen komt wat normaal voor de mindere hoofdruimte zorgt. Verder denk ik dat qua dak hoogte er weinig verschil zit tussen de superb en octavia, maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen

VWim

Forumguru
In Gorinchem staat/stond er ook één met panodak en standaard EBL stoelen. Ik heb niet de indruk dat het heel veel centimeters verschil maakt, maar ik kan me vergissen.

Lodewijk

Actief lid
Scheelt zo'n twee centimeter. En dat klinkt niet veel maar kan met jouw lengte het verschil zijn tussen de rand van het dak tegen je haar voelen of niet. Ik ben 1,88 en zit op de laagste stand van de stoel zo'n 1,5 cm van de dakrand. Zou dus zeker even gaan proefzitten voordat je spijt krijgt.

VWim

Forumguru
Ik ben ongeveer even lang en kom in geen velden of wegen in de buurt van het plafond wanneer de stoel op de laagste stand is ingesteld. Mijn leuning staat overigens meer rechtop dan de gemiddelde gebruiker. Het is daarom maar net waar de lengte zit. In mijn geval veel meer in mijn benen dan in mijn bovenlijf.

Lodewijk

Actief lid
Ik ben ongeveer even lang en kom in geen velden of wegen in de buurt van het plafond wanneer de stoel op de laagste stand is ingesteld. Mijn leuning staat overigens meer rechtop dan de gemiddelde gebruiker. Het is daarom maar net waar de lengte zit. In mijn geval veel meer in mijn benen dan in mijn bovenlijf.
Bij mij andersom dus. Overigens in Sharan of Volvo geen last van

BSdV

Actief lid
Bedankt voor de snelle reacties.

Lodewijk en VWim, hebben jullie ook de elektrische stoelverstelling en klopt het dat deze ook wat van de hoofdruimte afsnoept?

Het zou inderdaad het beste zijn als ik even ga proefzitten in een vergelijkbare O3, maar weet niet of ik dit nog red... Moet volgende week weer voor mijn werk 3 maanden weg en heb het de komende week nogal druk...
Moet even kijken of er misschien in de omgeving van hengelo of emmen misschien iets soortgelijks staat (we wonen hier zo'n 60km vandaan in DLD)

Mijn vrouw heeft al aangeboden ook wel altijd te willen rijden.....

VWim

Forumguru
Ik heb het dynamicpakket besteld, de auto in Gorinchem had normale EBL stoelen en volgens mij geen elektrische stoelverstelling.

BSdV

Actief lid
Het dynamic pakket is hier in duitsland geen optie. Volgens mij is dat toch met de sportstoelen uit de RS? Die sportstoelen kun je hier alleen maar bij de RS krijgen. Toch een beetje apart hoe je bepaalde zaken in het ene land wel kunt selecteren en andere weer niet bij auto's die uit dezelfde fabriek rollen..

VWim, je schrijft trouwens dat je ongeveer net zo lang bent. Even voor de duidelijkheid, reageer je dan op Lodewijk die zo'n 1.88m is en maar anderhalve cm hoofdruimte over heeft of ben je ongeveer zo lang als ik met zo'n 1.93-194?

Tijdens de proefrit in de O3C heb ik bewust de stoel eerst helemaal op de laagste stand gezet om vervolgens deze weer twee slagen hoger te zetten om zo voor een eventueel iets hogere zit van de elektrische stoelen te compenseren. Op dat moment had ik nog wel een paar cm hoofdruimte over en ik zit volgens mij ook redelijk rechtop. Ooghoogte was voor het gevoel precies halverwege de binnenspiegel als dat een indicatie kan geven...

BSdV

Actief lid
Ik ben 2m en heb geen probleem met de elektrische zetels icm panoramadak in de O3C

Top!! Ik snap dat we allemaal wat verschillend zijn qua bouw, maar dit geeft me toch wel een goede indicatie en de rust dat ik er waarschijnlijk geen spijt van ga krijgen. Dank

MaRco2

Forumguru
Ik wil het (voor de volgende keer) ook eens ervaren, met name ook de warmte-/zondoorlating met het scherm dicht.

CDK

Forumguru
Ik heb recent proefgereden in een RS combi met pano dak ben 203cm lang en had been en hoofdruimte genoeg

Wilko

Senior Member
[quote="BSdV, post: 329750, member: 12537"
VWim, je schrijft trouwens dat je ongeveer net zo lang bent. Even voor de duidelijkheid, reageer je dan op Lodewijk die zo'n 1.88m is en maar anderhalve cm hoofdruimte over heeft of ben je ongeveer zo lang als ik met zo'n 1.93-194?[/quote]

Er kan een flink verschil in been en ruglengte zijn tussen twee mensen van dezelfde lengte, dus je vergelijken met een ander van dezelfde lengte kan heel verrassend uitpakken. :-)

Ik ben ruim 2 meter lang, met benen van 92cm. Een maat van mij is precies even lang als ik, maar die heeft benen van 98cm en een corresponderend kortere rug dan ik. Ik zal dus eerder tussen zitting en dak klem zitten dan hij, ondanks dat we beiden exact even lang zijn.

VWim

Forumguru
De lengte is ongeveer gelijk als bij Lodewijk. Ik heb nergens hinder van. Ik heb overigens nog weinig auto's meegemaakt waarbij ik problemen heb met mijn kruin.

BSdV

Actief lid
Hallo Wilko, bedankt voor je reactie.
Snap dat het heel verassend kan uitpakken als je puur naar de lengte kijkt omdat mensen toch een andere bouw hebben. Toch geeft het me wel een redelijk idee als er mensen van 2meter en langer zijj die geen problemen met de zithoogte hebben icm het panodak en de elektrische zetels. Want 2meter vindt ik toch wel substantieel langer dan dat ik ben.
Heb aan de hand van jouw antwoord zelf even gemeten en ik kom op een beenlengte van 93cm wat volgens mij iets langer is dan gemiddeld voor mijn lengte (even gegoogled). Begin toch te denken dat het met de zitpositie wel goed komt met het panodak en de elektrische zetels. Toch hangt het er ook sterk vanaf hoe iemand zit, persoonlijk ben ik de laatste jaren een heel stuk rechter op gaan zitten. Dat scheelt toch ook wel veel denk ik, en het is moeilijk te beoordelen hoe een ander zit..

Tja, wat is wijsheid. Waarschijnlijk ga ik niet in staat zijn om voor komende maandag te proefzitten in een auto dat zowel dit panodak heeft alsmede de elektrische zetels. Als ik de optie van het panoramadak afbestel en achteraf blijkt het geen probleem te zijn geweest kan ik me ook wel voor de kop schieten, want dit dak is toch wel heel erg fraai vind ik...

Leon!!

Lid
ik snap het hele probleem niet. Je kan je stoel toch in elke gewenste positie zetten zodat de ruimte tussen hoofd en plafond voldoende is? Ik rij nu seat leon met 1.89mtr ik kan met mn hoofd tegen het dak zitten maar kan mn stoel ook zo zetten dat ik niet boven het stuur uitkomt (bij wijzen van spreken)

Wilko

Senior Member
ik snap het hele probleem niet. Je kan je stoel toch in elke gewenste positie zetten zodat de ruimte tussen hoofd en plafond voldoende is? Ik rij nu seat leon met 1.89mtr ik kan met mn hoofd tegen het dak zitten maar kan mn stoel ook zo zetten dat ik niet boven het stuur uitkomt (bij wijzen van spreken)

Die 1,89m is niet uitzonderlijk lang. Misschien heb jij ook een relatief korte rug?
Als je een relatief lang stel benen en een korte rug voor je lengte hebt, dan ga je veel minder problemen hebben met passen in een bepaalde auto dan wanneer je andere verhoudingen of afmetingen (0 tot 15cm langer bijvoorbeeld, zoals diverse mensen in dit onderwerp) hebt.

Bovenaan Onderaan