Ervaringen met klimaatregeling?

FNaRK_02

Senior Member
Mijn Scala, uit 05-2023, momenteel 12500 km (ik rij niet heel veel)
Tot nu toe 2x een defecte klimaatregeling gehad (alleen standje 4 werkte ...) en eigenlijk al vanaf begin het idee gehad dat de airco niet (goed) werkte. Vandaag uitgebreid getest, voelt toch echt alsof de lucht wel koel maar niet koud is.
Is dit een bekend iets bij de Scala's ?
Gaat hier om de handmatige unit met 3 draaiknoppen.

FNaRK_02

Senior Member
Gezien de belachelijke wachttijden bij de Skoda / VAG garages nu maar eerst een afspraak gemaakt bij de Kwikfit voor een "gratis" airco-check (volgende week).
Als het een mechanisch iets blijkt te zijn gaan we wel bij Skoda een garantie-claim neerleggen

Tees

Donateur
Bij een goed werkende airco mag je wel een echt goed koude uitstroomtemperatuur verwachten. Het probleem van de blower die alleen op standje 4 werkt is een klassiek symptoom van een kapotte voorschakelweerstand. Kwam vroeger geregeld voor (ik heb t ook gehad bij mijn F1) maar doordat de meeste moderne autos climatronic hebben, hoor je t niet zo vaak meer. Maar dat heeft in principe niets met de airco temperatuur te maken. Vraag me eerder af of er geen lek ergens in t koelmiddelsysteem zit of dat er af fabriek iets niet goed is gegaan met vullen. Beetje airco technicus kan dat zo achterhalen. Die lopen alleen over het algemeen niet rond bij de KwikFit

FNaRK_02

Senior Member
Vraag me eerder af of er geen lek ergens in t koelmiddelsysteem zit of dat er af fabriek iets niet goed is gegaan met vullen. Beetje airco technicus kan dat zo achterhalen. Die lopen alleen over het algemeen niet rond bij de KwikFit

Mag hopen dat ze het niveau kunnen controleren en een eventuele lekkage kunnen zien. Ze claimen zelf "airco-expert" te zijn.
Check zelf is gratis, denk dat ze hopen op de vervolgwerkzaamheden.

hemi24

Forumguru
Denk dat ze even kort de uitstroom temperatuur bij de roosters meten en even kort onder de motorkap kijken; veel meer zal de gratis check niet inhouden.
En waarschijnlijk is het ook alleen gratis in combinatie met uitvoering van andere werkzaamheden?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
(vul)Niveau controleren van je gesloten airco systeem kan eigenlijk niet.

Het enige wat wel kan is leeghalen, wegen hoeveel gram koelmiddel eruit komt, vergelijken met wat er volgens de specificaties in hoort te zitten. En vervolgens weer vullen met de voorgeschreven hoeveelheid.
Dan weet je, achteraf, of er (nog) genoeg in zat.

Ondertussen, tijdens het op druk brengen kan er dan ook gecontroleerd worden, met een toegevoegde indicator, of er wellicht lekkages zijn in je aircosysteem.
Uiteraard dient de rest van de mechanica en elektronica correct te functioneren.

Tees

Donateur
Het controleren op lekkage hoort te gebeuren vóórdat het systeem weer gevuld wordt. Dat gebeurt door de boel op vacuüm te zetten en dan moet dat gedurende een bepaalde periode minder dan een voorgeschreven hoeveelheid (onder)druk verliezen. De tracer is voor het later controleren op lekkages en dan vooral op waar die lekkage zit.

Bovenaan Onderaan