Ervaring TVS

Pendragon

Donateur
Afgelopen week bij TVS geweest en Ronald heeft zijn uiterste best gedaan om mijn auto goede te tunen. We hebben eerst een stuk gereden met de computer aan de auto en de turbo lijkt het prima te doen. Geen haperingen en de gevraagde en gegeven druk geven geen verschillen. Waar komt dan het inhouden/stotteren vandaan tussen de 2000 en 3000 toeren? Volgens Ronald komt dit van het onderstel en softe motorsteunen. Eerlijk, ik heb hierover nog steeds mijn twijfels, omdat ik veel dingen lees over dit inhouden met de 1.4tsi motor met verschillende oorzaken. Met de metingen lijkt het geen motorisch probleem te zijn en op de vermogensbank ziet alles er ook prima uit (zie de uitdraai hieronder).

Ik heb Ronald gevraagd om kort te vertellen wat hij gedaan heeft en dit is 1:1 zijn uitleg:

U had eerst abt settings, ca 0,8 bar boost. turbo op ca 78%.
Nu heef u onze software, ca 1,0 bar boost turbo op ca 97%
Zodoende nu meer trekkreacht, vooral tussen 2000-4000rpm.
Ontsteking en lambda settings zijn geoptimaliseerd voor '98 octaan.
Anders gezegd: dit is het maximale wat er uit te halen valt.

Het schommelen wat je voelde, lag aan het ondestel en softe motorsteunen.
Rollenbank en datalogs gaven aan dat het motor verloop vloeiend was.
Nu trekt(tordeert) de motor harder in dat toerental gebied.

Buiten het schokkerig gedrag bij accelereren ben ik zeer tevreden met wat Ronald gedaan heeft. De motor voelt beter aan, geeft duidelijk meer kracht en heeft ook niet dat na 3000 toeren de motor ineens 'harder' gaat werken omdat de turbo nu bij alles op 97% staat. Buiten dat is de auto gekomen op 157PK en een koppel van 280Nm. Dit is ook een stuk hoger dan eerst (145PK en 248Nm).

Wat ik wel fijn zou vinden is dat iemand van hier tijdens de meeting op 6 september eens in mijn auto zou willen rijden en kijken wat hij van het schokkerig gedrag vind. Hij doet dit ook alleen bij vol accelereren. Wanneer ik rustig gas geef in 2,3,4 is het niet aanwezig.

Voor de mensen die het niet weten: Ik heb bij 75000km ongeveer problemen gehad met een bobine. Deze is vervangen. De symptomen waren toen dat de auto in de noodloop ging omdat de bobine niet goed was. 1 cilinder deed dan niet meer mee. Na vervanging van de bobine dat probleem niet meer gehad.

Skoda Superb 14 TSI 87-PBR-1 7f.jpg

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Duidelijk verhaal. Enige wat ik niet kan plaatsen is waarom de motor er bij bepaalde toerentallen meer op zijn 'zachte' motorsteunen zou drukken als bij andere toerentallen.

ertromp

Forumguru
@Pendragon inhouden op dat soort toerentallen zal in eerste instantie voor een TSI duiden op 1 van de volgende zaken:
Bougiekabels,
Bobines,
Bougies zelf.

Zeker zal er tijdens de meeting een 1.4 TSI bezitter zijn waaronder ik zelf die graag dit wil ervaren tijden een rit in je auto.

Pendragon

Donateur
@ertromp, bij 70000km zijn alle bougies vervangen. Met het probleem van noodloop is 1 bobine vervangen en zijn de kabels door de dealer gecontroleerd. Ik ga de dealer nogmaals vragen. Je aanbod neem ik graag aan!

Pendragon

Donateur
@Noord26, de samenvatting is misschien wat summier, want Ronald heeft meerdere programma's getest met verschillende waardes waarbij hij heeft gekeken hoe alles soepel te laten lopen. En ja ik heb een KW onderstel en daarom twijfel ik ook aan dat stuk en ga ik de dealer nogmaals laten kijken naar de punten die @ertromp ook noemt.

EdK

Forumguru
Ook een optie, pak je beide punten in één keer aan plus er misschien verder gekeken kan worden met vcds op storingsmeldingen die relevant kunnen zijn..??

Pendragon

Donateur
Precies! Ik ben nu wel overtuigd dat dat stuk niet door het tunen komt, ook omdat ik er veel over gelezen heb en wat ertromp ook zegt veel voorkomende oorzaken zijn. Wordt vervolgd......

Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Heeft men de software al eens origineel gemaakt, doet hij het dan wel goed?

@Pendragon inhouden op dat soort toerentallen zal in eerste instantie voor een TSI duiden op 1 van de volgende zaken:
Bougiekabels,
Bobines,
Bougies zelf.

Een 1.4 TSI heeft gewoon bobines en bougies, geen bougiekabels (dat heeft alleen een oude 1.2 TSI).

Daarbij als hier iets mis is, dan lees je gewoon cilinderoverslag uit. Lijkt me niet dat dit het probleem is.

Het schommelen wat je voelde, lag aan het ondestel en softe motorsteunen.
Rollenbank en datalogs gaven aan dat het motor verloop vloeiend was.
Nu trekt(tordeert) de motor harder in dat toerental gebied.

:nono:

ertromp

Forumguru
Heeft men de software al eens origineel gemaakt, doet hij het dan wel goed? Een 1.4 TSI heeft gewoon bobines en bougies, geen bougiekabels (dat heeft alleen een oude 1.2 TSI). Daarbij als hier iets mis is, dan lees je gewoon cilinderoverslag uit. Lijkt me niet dat dit het probleem is. :nono:

Ik bedoel die mooie kabels waarmee je bobines aangesloten worden. Bobinekabels??
Het gaat om al die elektrische kabels van stuurapparaat naar bobines. Of de voedingskabeltjes naar die bobine. Stel daar zit een slechte aansluiting tussen?

Laatst bewerkt:

TVS

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Hoewel wij er normaal gesproken geen tijd voor hebben nu toch maar even een korte toelichting op een aantal onduidelijkheden hier op het forum. Waarschijnlijk worden niet alle vragen direct beantwoord maar we proberen dit zo goed mogelijk te doen. Vragen die rechtstreeks naar support@tvsengineering.nl worden gemaild worden in ieder geval altijd beantwoord! Niet altijd binnen 1 dag maar er komt zeker antwoord. Vragen die of tijdens de meeting of op een ander moment niet, of niet correct, beantwoord werden zijn waarschijnlijk aan de verkeerde persoon gesteld;)

1) Er wordt gesuggereerd dat er bewust foutieve temperatuurwaardes worden ingegeven bij het verrichten van vermogensmetingen. Het zou hierbij gaan om een aantal voertuigen die gemeten zijn op de Skoda meeting van 28-09-2013.

Toelichting: Zelf ben ik helaas niet bij deze metingen aanwezig geweest. Diegene die de metingen wel heeft uitgevoerd werkt hier niet meer en zal geen eenduidig antwoord meer kunnen geven. Wel ben ik er vrij zeker van dat de ingegeven waarden bewust gekozen zijn afhankelijk van mate van tuning, gemeten inlaattemperatuur, omgevingstemperatuur etc. Verder nog even het volgende:

Er wordt gesuggereerd dat er bij vermogensmetingen die vrij direct na elkaar uitgevoerd zijn 10graden Celsius verschil ingegeven is. Deze hogere temperatuur zou een verhoging van 0.12 op de correctiefactor te weeg brengen (van 1.11 naar 1.23). Hierbij wordt er echter een vrij kritische 0 vergeten!! De factoren waren in dit geval 1.011 en 1.023 wat een verschil van +/-1,2% betekend! Op bijvoorbeeld een gechipte 122pk 1.4TSI zou dit grofweg 1,8pk zijn. Niet echt noemenswaardig aangezien meerdere metingen achter elkaar altijd een minimaal afwijkend resultaat geven (tolerantie op meting, heat soak e.d.). Hiervoor is o.a. DIN 70020 en SAE J1349 in het leven geroepen. Diegene die hier info over wil ontvangen kan het beste even per mail contact opnemen.

Iedereen die twijfels heeft over een uitgevoerde meting kan contact met ons opnemen via het bovenstaande e-mailadres om gratis een nieuwe vermogensmeting uit te voeren. De vermogensmeting zal dan door mij of Ronald toegelicht worden.

Verder moet er niet blind gekeken worden naar vermogens-uitdraaien, hoe de auto op straat rijdt is veel belangrijker.

2) De Skoda 1.4TSI van Andre:

"Het schommelen wat je voelde, lag aan het ondestel en softe motorsteunen.Rollenbank en datalogs gaven aan dat het motor verloop vloeiend was.Nu trekt(tordeert) de motor harder in dat toerental gebied."
-> Hier kom ik morgen/donderdag op terug, ik wil dit verhaal toch eerst nog even met Ronald doornemen (ik heb zelf niet met de auto gereden en heb verder weinig ervan meegekregen). Zover ik weet is er geen sprake van inhouden/stotteren maar meer van minimaal schommelen. Er zijn in ieder geval tal van datalogs en vermogens-uitdraaien gemaakt die hier z.s.m. geplaatst zullen worden.

Verder een aantal losse punten waar mijn oog op viel:

Superflow heeft geen optie om temperaturen in te geven. Dat is echt puur de ruimte temp sensor.
-> Ieder rollenbank programma heeft opties om variabelen in te geven of aan te passen. Als je hiermee wilt rommelen dan kan dit ALTIJD.

Wat ik al eerder aangaf, vind het vreemd dat wielvermogen en krukas niet parallel blijven lopen hoog in de toeren.
-> Wiel- en krukasvermogen loopt nooit parallel. Graag toch even iets beter naar de mechanica/thermodynamica van verbrandingsmotoren en aandrijfsystemen kijken.

Oke, ik ging er even vanuit dat je wielspin altijd wel zou kunnen zien/horen van buitenaf als deze zou optreden.
Als je wielspin hebt lijkt mij dat deze eerder juist vrij laag in de toeren (bij het sterk stijgen van het koppel) zal optreden.
-> Correct, wielspin treed op in lage versnellingen aangezien daar het koppel aan de wielen het hoogst is. Het zal dan het eerste optreden op het toerental waar het maximale koppel ligt. Indien er wielspin optreed is de meting ''verloren'' en zal er opnieuw gemeten moeten worden. Dit is zowel te horen als te voelen tijdens de meting en ook terug te vinden op de vermogensuitdraai.

Dat hij er nu werkt is een constatering, dat hij er weer werkt zegt iets over TVS...
-> Ik ben benieuwd wat dit over ons zou zeggen?!!

Mocht iemand een diepgaander antwoord wil hebben op een bepaald punt, of andere vragen hebben waar een diepgaander antwoord op gewenst is, dan hoor ik het graag. We zullen in ieder geval het verhaal van Andre z.s.m. toelichten.

Nu weer snel verder met de 3.6 Skoda die een Rotrex ombouw ondergaat, wij vinden het belangrijker om hier al onze energie in te steken.

Met vriendelijke groet,

Dirk
TVS Engineering

TVS

Nieuw lid
De uitleg over de Skoda van Andre komt toch al wat eerder:

Wat wij aan deze Superb bemerken is een licht "wobberend "gevoel, in de versnellingen 2-3-4, daarna is niet echt voelbaar meer.Het is geen echt "gestotter en gehaper". Niet elke berijder zal het meteen opvallen.
De mensen die wel eens hebben gereden met een oude Golf 3 met defecte achterschokbrekers kennen dit gevoel. Tijdens het hard optrekken lijkt de motor niet vloeiend te trekken. Exact zo voelt het bij deze auto ook aan.

In voorgaande reactie gaven we al aan dat zaken als Bobines , distributie ketting, katalysator e.d er ook mee te maken kunnen hebben. Maar deze motor problemen geven niet zulke mooie datalogs en vermogenslijnen.

Hieronder staat de datalog van de software die op de dag van de meeting is geplaatst. Enkele dagen geleden gemeten, met warm weer. Er zijn GEEN misfires gedetecteerd.

Inmiddels hebben we voor (VAG) Garages vele honderden 1.4 TSI's getuned. In totaal zijn er 7 van deze auto's getuned met het exact de gelijke software als deze Superb.

Ook vandaag weer kregen wij een gelijksoortige opdracht van VAG Dealer Hegeman. Deze had ook weer het zelfde ECU/bosch nummer en een DSG7.Dus hebben we daar wat film materiaal gemaakt, speciaal voor deze discussie.
De Grafieken van deze auto (met identieke software) die vandaag vertoonde mooiere lijnen. Wat vooral opviel was de consistentie. Keer op keer vloeiende lijnen. In tegenstelling tot de superb die toch elke keer lichte variaties vertoond.

Na het rollen van talloze van deze auto's zijn we wel tot conclusie gekomen dat veel 1.4 TSI's geen mooie zuivere vermogens lijnen hebben(origineel non-tuned). Dus deze Superb is zeker geen uitzondering. Via Lease bedrijven (PON) kregen we meermaals 1.4 TSI's 140 en 160pk modellen met een dip in de kromme, rond de 2500rpm. Deze vlakten wij dan softwarematig grotendeels uit.

Betreft de laatste generatie VAG motoren:
Hoge compressie motoren, i.c.m hoge turbodruk, i.c.m met laag octaan. Dit veroorzaakt vaak rafelige lijnen.

Nogmaals:
Wat wij(= de berijder en TVS) aan deze Superb bemerken is een licht "wobberend "gevoel, in de versnellingen 2-3-4, daarna is niet echt voelbaar meer. Tenminste op het moment van de proefrit. Het is geen echt "gestotter en gehaper of geschok". Niet elke berijder zal het meteen opvallen.

ps. het beeldmateriaal volgt morgen/donderdag, blijkbaar is het filmpje teveel verkleind waardoor het minder duidelijk is geworden.

Bijlagen

• Superb VCDS log tijdens proefrit.JPG
    Superb VCDS log tijdens proefrit.JPG
    48,7 KB · Weergaven: 31

Pendragon

Donateur
@TVS, Dirk, bedankt voor de uitleg. Ik heb Ronald vandaag nog gesproken en we gaan om alles uit te sluiten maandag de software terugzetten naar origineel. Ik denk nog steeds dat het iets motorisch is wat de ene keer meer voelbaar is dan de andere keer. Vandaag met vochtig weer viel me op dat ik totaal geen last had bij het optrekken, terwijl gisteren met mooi weer het er heel duidelijk was (zelfs mijn vrouw viel het op). Tijdens de rit bij jullie was het wel voelbaar maar minder dan anders (altijd het probleem als je het wil laten zien schijnbaar). Ik heb een KW streetcomfort schroefset onder mijn auto met 18" velgen. Natuurlijk voel je dan meer dan met een normaal onderstel en 16" velgen. Probleem is dat je dat dan altijd zou moeten voelen en niet alleen in vooral versnelling 3 en 4. Ik kan het moeilijk uitleggen. Dit is ook de reden waarom ik nog steeds denk dat het iets motorisch (bobine's ofzo) is. De bougies waren bij 70.000km al vervangen (teller staat nu op 85000km). De wastegate is ook al vervangen maar heeft het ook niet opgelost.

In mijn achterhoofd zit dan nog steeds de vraag: hoe kan het dan dat de vermogensrun dit niet laat zien. Ik weet het antwoord hierop niet. Ik weet de oplossing ook niet, het enige wat ik wel weet is dat ik (wij) het probleem duidelijk merk(en). Maandag zullen we weten of het er zonder de tuning ook is. Zo ja, dan ga ik zonder tuning terug naar de dealer en mogen ze verder zoeken.

Ik zal kijken of ik het op 1 of andere manier zichtbaar kan maken met een filmpje van mijn telefoon.

Pendragon

Donateur
Ik zit te denken aan de aandrijflijn :confused:, als de motor ook iets meer tordeerd zal de aandrijflijn er ook iets last van hebben denk..
Het euvel is toch alleen met vol gas ?
Ik geloof iig wel dat je in goede handen ben , hoop voor je dat het oplost/gevonden word(:

Ik hoop met je dat het opgelost wordt :) En ik ben het met je eens dat ik in goede handen ben. Hulde voor @TVS hoe ze dit aanpakken en met mij willen oplossen. Ronald heeft ook alle geduld gehad toen ik daar was ondanks dat het die dag ontzettend druk was.

Bovenaan Onderaan