Pendragon
Donateur
Afgelopen week bij TVS geweest en Ronald heeft zijn uiterste best gedaan om mijn auto goede te tunen. We hebben eerst een stuk gereden met de computer aan de auto en de turbo lijkt het prima te doen. Geen haperingen en de gevraagde en gegeven druk geven geen verschillen. Waar komt dan het inhouden/stotteren vandaan tussen de 2000 en 3000 toeren? Volgens Ronald komt dit van het onderstel en softe motorsteunen. Eerlijk, ik heb hierover nog steeds mijn twijfels, omdat ik veel dingen lees over dit inhouden met de 1.4tsi motor met verschillende oorzaken. Met de metingen lijkt het geen motorisch probleem te zijn en op de vermogensbank ziet alles er ook prima uit (zie de uitdraai hieronder).
Ik heb Ronald gevraagd om kort te vertellen wat hij gedaan heeft en dit is 1:1 zijn uitleg:
U had eerst abt settings, ca 0,8 bar boost. turbo op ca 78%.
Nu heef u onze software, ca 1,0 bar boost turbo op ca 97%
Zodoende nu meer trekkreacht, vooral tussen 2000-4000rpm.
Ontsteking en lambda settings zijn geoptimaliseerd voor '98 octaan.
Anders gezegd: dit is het maximale wat er uit te halen valt.
Het schommelen wat je voelde, lag aan het ondestel en softe motorsteunen.
Rollenbank en datalogs gaven aan dat het motor verloop vloeiend was.
Nu trekt(tordeert) de motor harder in dat toerental gebied.
Buiten het schokkerig gedrag bij accelereren ben ik zeer tevreden met wat Ronald gedaan heeft. De motor voelt beter aan, geeft duidelijk meer kracht en heeft ook niet dat na 3000 toeren de motor ineens 'harder' gaat werken omdat de turbo nu bij alles op 97% staat. Buiten dat is de auto gekomen op 157PK en een koppel van 280Nm. Dit is ook een stuk hoger dan eerst (145PK en 248Nm).
Wat ik wel fijn zou vinden is dat iemand van hier tijdens de meeting op 6 september eens in mijn auto zou willen rijden en kijken wat hij van het schokkerig gedrag vind. Hij doet dit ook alleen bij vol accelereren. Wanneer ik rustig gas geef in 2,3,4 is het niet aanwezig.
Voor de mensen die het niet weten: Ik heb bij 75000km ongeveer problemen gehad met een bobine. Deze is vervangen. De symptomen waren toen dat de auto in de noodloop ging omdat de bobine niet goed was. 1 cilinder deed dan niet meer mee. Na vervanging van de bobine dat probleem niet meer gehad.

Ik heb Ronald gevraagd om kort te vertellen wat hij gedaan heeft en dit is 1:1 zijn uitleg:
U had eerst abt settings, ca 0,8 bar boost. turbo op ca 78%.
Nu heef u onze software, ca 1,0 bar boost turbo op ca 97%
Zodoende nu meer trekkreacht, vooral tussen 2000-4000rpm.
Ontsteking en lambda settings zijn geoptimaliseerd voor '98 octaan.
Anders gezegd: dit is het maximale wat er uit te halen valt.
Het schommelen wat je voelde, lag aan het ondestel en softe motorsteunen.
Rollenbank en datalogs gaven aan dat het motor verloop vloeiend was.
Nu trekt(tordeert) de motor harder in dat toerental gebied.
Buiten het schokkerig gedrag bij accelereren ben ik zeer tevreden met wat Ronald gedaan heeft. De motor voelt beter aan, geeft duidelijk meer kracht en heeft ook niet dat na 3000 toeren de motor ineens 'harder' gaat werken omdat de turbo nu bij alles op 97% staat. Buiten dat is de auto gekomen op 157PK en een koppel van 280Nm. Dit is ook een stuk hoger dan eerst (145PK en 248Nm).
Wat ik wel fijn zou vinden is dat iemand van hier tijdens de meeting op 6 september eens in mijn auto zou willen rijden en kijken wat hij van het schokkerig gedrag vind. Hij doet dit ook alleen bij vol accelereren. Wanneer ik rustig gas geef in 2,3,4 is het niet aanwezig.
Voor de mensen die het niet weten: Ik heb bij 75000km ongeveer problemen gehad met een bobine. Deze is vervangen. De symptomen waren toen dat de auto in de noodloop ging omdat de bobine niet goed was. 1 cilinder deed dan niet meer mee. Na vervanging van de bobine dat probleem niet meer gehad.

Laatst bewerkt: