Ervaring na 16.000 km

LeXXXXuZ

Nieuw lid
Ik heb de Kamiq(1.5 TSI 110 Bus.Ed.Aut) nu 3 maanden in mijn bezit en heb hiermee ±16.000 km gereden.
De Kamiq bevalt prima, maar uiteraard is er wel iets op aan te merken.
Zo vind ik het Cruise Control systeem met dat gekke lipje bovenop de schakelaar en heel erg 90's.
Met grote regelmaat tik ik hem net iets te ver en staat de CC geheel uitgeschakeld en dus ook de vooringestelde gewenste snelheid.
Wat me ook tegenvalt is af de weg naar beneden afloopt dan weet de CC he snelheid niet vast te houden maar deze loopt op.
Ik heb voor de Kamiq een VW Polo uit '17 gehad maar deze had hier geen problemen mee.
Ook lijkt het draadloos laden vakje maar zeer matig te laden(Samsung S10).
Misschien hadden de stoelen ook iets steviger gemogen.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen met de Kamiq.
 

Bijlagen

  • Kamiq.jpg
    Kamiq.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 18

Rosinfield

† In Memoriam
Gewoon met iets meer fijne motoriek dat knopje bedienen. Ik heb dat slechts een heel enkele keer. Bij mij wordt de snelheid gewoon aangehouden naar beneden (Up met zelfde CC). Draadloos laden vakje ervaring heb ik ook (in mijn vorige auto). Beter gewoon 12v gebruiken.
 

LeXXXXuZ

Nieuw lid
Had je in de Polo een normale cruise control of een adaptieve variant?
Dat was een gewone CC, geen adaptieve.
Misschien toch anders maar even terug naar de dealer anders als ik de enige met dat probleem ben.
In BE zetten ze nog wel eens flitspalen op dat soort gemene plekken neer.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Volgens mij voel je wel heel even dat hij wil versnellen als je omlaag gaat, maar dat wordt direct gecorrigeerd. Je voelt dat er dan wat wordt afgeremd
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat me ook tegenvalt is af de weg naar beneden afloopt dan weet de CC he snelheid niet vast te houden maar deze loopt op.
Die 1.5tsi heeft erg weinig compressie, dus remmen op de motor werkt vrijwel niet. Als de weg dus een beetje afloopt heb je zo weinig weerstand dat de snelheid door de zwaartekracht op gaat lopen. Als je je instantane verbruik aanzet op je display zul je ook zien dat de motor 0.0 l/km verbruikt. Overigens heeft die 1.5tsi ook een "zeilfunctie", die gewoon ontkoppelt en zichzelf uit zet als de wagen uitrolt (wat ie doet als ie naar beneden loopt). Dan remt ie uiteraard helemaal niet meer op de motor. Ik weet niet of dat in de Kamiq ook zo werkt, in Volkswagens met een automaat wel.

Eigenlijk zou bij dit soort moderne auto's de CC dus ook de rem moeten kunnen bedienen, maar dat doen ze niet. Overigens lijkt me dat ook lastig te realiseren, want je wilt in dat soort situaties ook niet met een slepende rem rijden. De enige oplossing is dus eigenlijk zo af en toe een beetje bijremmen. Ik heb er zelf ook last van met m'n Octavia met dezelfde motor, maar ervaar het alleen als lastig als die situatie erg lang duurt. Bijvoorbeeld een lang stuk dalende snelweg in de buurt van Wenen waar ik regelmatig kom, met een maximumsnelheid van 80 km/u en heeeeel erg veel camera's. In Nederland merk ik het bij sommige tunnels (Noordtunnel, Beneluxtunnel), daar laat ik 'm meestal gewoon gaan, tenzij ik te dicht op een voorganger kom, dan rem ik even bij (als ik al de CC gebruik, dat doe ik niet zo veel in NL).

Ik snap dat je je er aan stoort, maar het is een gevolg van de enorme efficientie van die moderne motoren (waarschijnlijk had je in de Polo een wat oudere motor liggen, met wat meer compressie, die dus meer op de motor remt). Ik denk dat naar de dealer gaan geen zin heeft, het is een producteigenschap.
 

Canon-Eye

Forumguru
de weg naar beneden afloopt dan weet de CC he snelheid niet vast te houden maar deze loopt op.
Hoe sterk loopt de weg dan af? Het zou het bekende gebrek aan remmend vermogen van veel moderne motortjes kunnen zijn, hoewel je dat bij een 1.5 misschien niet direct zou verwachten. Mijn 1.0 tsi (ook geen sterke "motorrem") doet het op dit punt wel goed, in elk geval bij de redelijk normale tunnelingangen en viaduct-af trajecten in NL. Alpenpassen of lange Noorse tunnels die kilometers achter elkaar 6-8% dalen kan best een ander verhaal zijn, ook met uitgeschakelde CC.

Dat CC-knopje bovenop: als behoorlijk fanatieke CC-gebruiker heb ik daar een jaar of 17 in respecievelijk een Fabia1, een Octavia2 en een Fabia2 in totaal ca. 520k km mee gereden en er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Een lichte druk met 1 vingertop volstaat en er zit een vrij duidelijk voelbare "klikdrempel" om 'm helemaal uit te schakelen.

<edit> Aanvullend: @CharlesTucker en ik volgen dezelfde afdalende redenering, zag ik na plaatsing. :)
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Als ik de auto in ECO stand zet heeft de automaat een vrijloop. Als de helling te stijl naar beneden is met de ACC aan remt de auto zelf en gaan de remlichten ook aan. Je ziet bij veel auto's die een helling afrijden hetzelfde. Je denkt dan, waarom remmen ze steeds maar dat gaat dus automatisch. Als ik het verwacht of merk dat de auto zelf gaat remmen zet ik de ACC uit of schakel met mijn flippers terug als ik niet wil dat hij harder dan ik wil gaat rijden. In de niet ECO stand remt hij beter op de motor af maar in de bergen is dat niet voldoende. Ik zet ACC uit en schakel zelf terug om zo min mogelijk te moeten remmen. Het lijkt mij slecht voor de remmen als je de ACC continu laat remmen als je een lange steile heuvel af rijdt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zet ACC uit en schakel zelf terug om zo min mogelijk te moeten remmen.
Dat doe ik met mijn gewone CC ook wel eens, zij het dat ik niet over flippers beschik zodat het iets meer handelingen vergt.
Maar dit komt zo zelden voor dat ik er geen andere auto voor ga zoeken...
 

hemi24

Forumguru
Het lijkt mij slecht voor de remmen als je de ACC continu laat remmen als je een lange steile heuvel af rijdt.

Ik denk inderdaad dat de ingenieurs daar bij de ontwikkeling nog nooit over nagedacht hebben; sterker nog, ik denk dat ze het ook niet getest hebben en domweg voor de lol met volgeladen auto’s de Grossklockner op en af tuffen en voor de grap een bordje achterop plakken met de tekst “bremsprobe”…

EDBB1A14-BB82-4E73-B6E9-44C14FE56647.jpeg
 

Kanerr

Forumguru
Daar ben ik het niet geheel mee eens. In mijn MINI is het een compleet ander verhaal. Als ik de cc bijvoorbeeld van 80kmpu aanpas naar 60kmpu dan remt de auto af. Dus CC bedient wel de rem in BMW concern, maar VAG heeft het nooit toegepast.
 

Japanese Power

Donateur
Als ik met 100 KMH op de CC een tunnel in rij ervaar ik dat mijn Enyaq wel degelijk inhoudt, het is geen vrije uitloop zoals met het gas los naar beneden. Zou ik bij het inrijden van de tunnel de CC uitschakelen en mijn gaspedaal loslaten dan ligt mijn snelheid hoger tijdens de daling de tunnel in... is dus meer dan alleen gas dichtzetten i.m.o.
 
Bovenaan Onderaan