Ervaring met tunen en verlagen skoda rapid.

Hallo luitjes,

Zoals afgesproken zou ik jullie nog de bevindingen laten weten over de tuning en de verlaging van onze rapid.

Over de tuning kan ik kort wezen: TOP!! Op 4 juni heb ik de rapid laten tunen door ZIPtuning Noord in Hoogeveen (ook wel REWI Automotive genoemd).
Bij aankomst ontvangen in de wachtruimte en voorzien van koffie.Daarna werd er achter de schermen al aan de tuning gewerkt: de originele motor software werd uitgelezen, bewaard en verstuurd naar 1 van de bollebozen van het hoofdkantoor in Houten, die het geheel opmaat aanpasten voor mijn rapid.
Na dat deze herschreven was werd de nieuwe software geladen,dit laden was met 5 minuten klaar,waarna er proefgereden werd.

Dit doe je niet zelf,maar gebeurd door diegene die de software laadt.Je kunt echter als passagier de rit meemaken,iets wat wij dus ook deden.
De nieuwe software wordt tijdens deze rit stevig aan de tand gevoeld,maar wat wellicht belangrijker is: je wordt b.v.op bepaalde mogelijkheden van het hebben van meer vermogen gewezen.daar wordt voldoende tijd voor uit getrokken.

De rapid ging van 85 pk naar 135 pk, daar heb ik geen rollenbank voor nodig om dat te merken! Na algemene goedkeuring werd de rapid vrijgegeven.

De rit terug naar huis heb ik als subliem ervaren; de extra paarden in combinatie met het veel soepeler schakelen,en een gaspedaal dat reageert op je voet.......hemels, je gaat denken dat je in een automaat rijdt [minder op en terugschakelen] power wanneer dat nodig is,maar geen zenuwachtige toestanden bij stadsritten,blijft soepel reageren.En de motor is een stuk stiller.!

En over het brandstofgebruik kan ik duidelijk wezen: bij gelijke rijstijl, laat de rapid waarden zien die ik nog niet zo vaak heb zien voorbij komen:gecombineerde rit: 1:16 was 1:14.2.of minder.De gereden snelheid lag tussen de 125-140 km/h of 80- 95km/h de tijd om dat te meten is misschien wat kort maar de boordcomputer en de berekening door mezelf laten een duidelijk beeld zien!!
Mijn conclusie: 100% tevredenheid, en voor diegenen met koudwatervrees laat je eerst eens voorlichten over de mogelijkheden in mijn geval bij ZIPtuning Noord in Hoogeveen, vragen kost buiten de moeite om niets,het verplicht je ook tot niets!!

Er is wellicht meer mogelijk dan je denkt!!

En dan het verlagen: door REWI Automotive in Hoogeveen is de rapid door toepassing van andere veren 3 cm lager op zijn slofjes komen te staan,met een ander positief weggedrag tot gevolg,het geheel voelt 'steviger' aan.

En dan heb ik het nog niet over de looks van de gehele wagen....de velgen horen weer bij de wagen!!!!
Maar wat loop ik te zwammen...foto's zeggen meer dan 100 woorden oordeelt u zelf maar...
HOOG op de originele veren:nono:

LAAG op de veren :tegek: :thumbsup:met behulp van dit setje:


Nou vooruit dan.....nog 1 keer: HOOG

En 1 keer LAAG:

Mijn vragen werden goed opgepakt bij REWI / ZIPtuning Noord in Hoogeveen zodat ik nu een rapid heb naar mijn wens[en]

Rene bedankt,

Vriendelijk groet Wim.

MODEDIT: Ik heb alle foto's verwijderd. het was wel erg opvallend dat overal(!) reclame in was verwerkt. Dat valt onder sluikreclame en daar doen we niet aan op dit forum. Je mag best de foto's opnieuw plaatsen, maar dan zonder reclame uitingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

peterrapid

Forumguru
Zolang je tevreden bent dat is het belangrijkste. Maar als ik zo mag vragen hoeveel heeft die tuning gekost ?
 

Joske

Forumguru
Ja ben ook wel benieuwd naar de kostprijs van de tuning, een op maat tuning bij bijvoorbeeld Vagtechniek levert deze mooie curve op, dus de waardes zijn alleszins wel realistisch: (onderstaande is ook een 1.2TSI welke in de Rapid ligt)

Voor de aardigheid zou je je bolide eens op een rollenbank moeten zetten, dan kan je zien hoe de curves lopen. :)

1_2TSI%2084pk%2090pk%20105pk.jpg
 

Odin

Senior Member
Goed gevoel is heel wat waard natuurlijk, maar sluit me aan bij eerdere reacties dat een voor - na vergelijking en fijnafstelling met een rollenbank mij meer aan zou spreken. Verlaging ziet er netjes uit, geeft een heel andere aanblik.
 

Noord26

Forumguru
Hoe ben je precies bij ZIP terrecht gekomen? Heb je een keuze gemaakt uit een aantal aanbieders?

Mijn op-maat-chip werd pas na 6 keer goedgekeurd door (wellicht de bekendste) VAG-tuner van het land. En dat terwijl ik er aanwezig was op de rollenbank. Geen bitjes versturen over het internet, nee daadwerkelijk bekijken wat er gebeurd tijdens een run. Door deze gegevens direct te bekijken zie je exact dipjes die je bij dagelijks gebruik wellicht niet eens had gemerkt. ;)

Tel daarbij op dat ze al legio 1.8TSI's hebben geholpen. Lijkt mij stug dat ze bij jou tuner na een proefritje tevreden zijn met het resultaat op licht aanpassingen na, of de drempel voor goedkeuring ligt natuurlijk iets anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Schippersss

Forumguru
Of check deze van de Fabia van @Fabi3, brandstof is E10!!!

Bekijk bijlage 39155
Die 1.2tsi spoelen lekker snel op. 2200rpm al max koppel. Zijn volgens mij niet zulke slechte blokjes.

O.t. Mijn gedacht gingen meteen uit bij het lezen wat corne poste. Heb zelf nooit zo hoge pet op van bedrijven die alle merken chippen, je kunt je dan nergens in specialiseren das onmogelijk. Elke fabrikant is anders. Er zal best en verschil te merken zijn en ook merk pk's maar vaak pieken die heel snel en zakt daarna helemaal in. Hij voelt dan heel snel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Der Einser

Forumguru
MODEDIT: Ik heb alle foto's verwijderd. het was wel erg opvallend dat overal(!) reclame in was verwerkt. Dat valt onder sluikreclame en daar doen we niet aan op dit forum. Je mag best de foto's opnieuw plaatsen, maar dan zonder reclame uitingen.


Ik dacht er precies zo over.....

Wellicht dat het daarom nu zo stil is!
 

Orange860

Senior Member
Pfff...

Mijn hemel, ben niet dol op reclame maar dit is wel een hele slechte. Nog slechter dan deze:

http://grippey.homestead.com/VIDEO1.html (Ik ga verhuizen en zoek nog zware jongens voor het tillen van wasmachine vandaar dat ik op deze site stuitte )

Maar even terug naar de Skoda -it's amazing Steve- Rapid van Rapid SE. Kunnen we de naam van de firma niet even wegpiepen. Of er heel groot RECLAME boven zetten?

Of zoals mijn dochter van 4 altijd terecht opmerk: "het is toch nooit waar wat ze zeggen in reclames".

Een goed bedrijf aanbevelen is prima, maar wel onderbouwd. Vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Zo... nu de storm over is getrokken en ik weer als afgekoeld mens kan denken: de reacties

[een persoonlijk bericht hierover had in dit geval al verhelderend kunnen werken]
Iedereen mag het zijne er van denken, maar ook ik heb mijn eigen mening hierover.

Ik had niet voor ogen er een reklamespot van te maken,maar door het ontbreken van mijn eigen camera tijdens de werkzaamheden heeft het bedrijf aangeboden om de foto's te schieten.
Dat daar een logo op zit zag ik pas toen ik ze geplaatst had sorry! Ik had ze kunnen verwijderen, maar heb dat dus niet gedaan.

Dat er ophef over ontstaat over tuning-verlagen-sluikreclame....misschien terecht, maar dat was niet mijn uiteindelijke doel.n.l. het delen van ervaringen.
Om de foto's terug te plaatsen heb ik nu zeer zeker geen zin meer in, mede gezien het aantal trappen tegen zere beentjes.[we blijven niet bezig]
Over vragen die over dit topic gaan, die zoektocht mag je zelf invullen.

Ik denk dat ik het hier maar bij laat, ik had geen kwade bedoeling bij het delen voor ogen ,maar blijkbaar wordt dat hier anders gezien.:bloemen::bloemen:

Jammer,ik ga nu weer verder genieten van de rapid, die nog steeds gaat als een speer, en steeds zuiniger begint te lopen [1:18]

Vriendelijke groet wim.
 

Noord26

Forumguru
Hallo luitjes,

de extra paarden in combinatie met het veel soepeler schakelen,en een gaspedaal dat reageert op je voet.......hemels, je gaat denken dat je in een automaat rijdt [minder op en terugschakelen] power wanneer dat nodig is,maar geen zenuwachtige toestanden bij stadsritten,blijft soepel reageren.En de motor is een stuk stiller.!

Mooi om te horen dat je tevreden bent met de tuning. Een standaard programma kan idd wonderen doen voor je 85pk motortje. Sceptisch mogen mensen zijn over een standaard programma. ABT als grote voorbeeld. ;)

Wat hebben ze eigenlijk aan je versnellingsbak aangepast via de motorsoftware? Want je hebt een handbak en verteld dat hij veel soepeler schakelt? Een automaat, DSG, valt aan te passen via de software. Maar een handbak is een mechanisch geheel waar je met software namelijk totaal niets aan kunt veranderen. Dus soepeler schakelen na motortuning is onmogelijk.
 
Nou hier dan de uitzondering op de regel: nog eenmaal reageren dan.;)

Dus soepeler schakelen na motortuning is onmogelijk.

Let op ,dit is mijn mening, mijn ervaring. het schakelen gaat soepeler omdat de versnellingen beter op elkaar aansluiten.
Er is zoals je al opmerkt geen veranderingen aan de bak gedaan.
Maar doordat je meer vermogen hebt, kun je eerder opschakelen en trekkracht overhouden.wat zich vertaald in soepeler rijden/schakelen.
Zeg maar die dode stukken, het bokken,met schakelen ben je kwijt[sorry, ik weet zo niet de benamingen]

Ik heb bij mijn rapid gezien,dat men de 2e en 4e versnelling oversloeg,dus 1-3-5 wel iets hoger in toeren gereden, en nog trok tie door.

vriendelijke groet Wim.
 
Bovenaan Onderaan