ervaring met 1.2 tsi DSG in de bergen

HBos

Lid
De eerste 10.000 km heeft mijn Octavia in Nederland mogen rijden, maar ik was toch wel erg benieuwd hoe de motor, en zeker de automaat, op vakantie in de bergen zou presteren.
Dat valt gelukkig niet tegen:
Op de autobahn blijft de snelheid er goed in, 120+ op hellingen is goed haalbaar.

De automaat schakelt goed op (en terug) bij omhoog rijden van bergpassen, ik had het gevoel dat de motor nooit heeft moeten "zwoegen" bij te lage toerentallen. Dit in tegenstelling tot rijden in Nederland waarbij ik de automaat wel eens iets te vlot vind opschakelen. De motor heeft voldoende pit om de bergpassen vlot op te rijden (auto met 4 personen en bagage).
Bij afdalingen schakelt de bak wel automatisch terug bij afremmen, maar naar mijn mening niet genoeg, ik heb toch vaak gebruik gemaakt van de handbediening om een lagere versnelling in te schakelen en zo de remmen wat te ontlasten.

Al met al ben ik erg tevreden met de prestaties van de O2 met de 1.2 tsi motor, en natuurlijk erg prettig is de enorme bagageruimte op vakantie.
 

Maarten

Forumguru
Leuk om te lezen. Kan ik komende winter met een gerust gevoel naar de Oostenrijkse Alpen rijden!
 

ertromp

Forumguru
Ik heb dan wel de 1.4 TSI maar betreffende de DSG in de bergen ben ik zeer lovend.
De manuele bediening heb ik (ook voor de afdalingen) niet nodig.
Je leert vanzelf te werken met je rem. 1x iets forser intrappen en de DSG schakelt automatisch snel terug op een afdaling mocht je dan nog te veel vaart hebben en meer de motor willen gebruiken dan nog een keer de rem intrappen.
Bij besneeuwde bergpassen ( en die waren er in februari zat!!) heb ik geen last gehad van slippende wielen en kon met de DSG ook op de hellingen van ca. 13% uit stilstand wegrijden waarbij de DSG zelf z'n werk deed.

Skoda Berwang 2012.jpg
 

HBos

Lid
Klopt met dat remmen, maar ik vond het zelf prettig om vooraf aan de afdaling alvast de bak in een lagere versnelling te schakelen, dat voorkomt veel remmen. Maar het is persoonlijk, afdalen werkt natuurlijk wel in de D stand. Ik vond het ook wel leuk om een beetje te "spelen" met de bak.
 

Ron467

Actief lid
Is de 1.2 TSI voor de octavia anders afgesteld of zo? ik vind de 1.2 in mijn Fabia maar een marginale motorrem hebben.

Vooraf terugschakelen doe ik ook, maar ik zie dan vooral de toeren omhoog gaan, zonder veel extra te vertragen....
Ook in NL wel getest met gas los en uitrijden (oké dan blijft hij lang in 7) vergeleken met in de N zetten en uitrijden, dan kom je in de N maar een klein stukje verder.

Verder niets dan lof voor deze combinatie bergop, voor de tuning al, maar nu helemaal leuk!

mmotorremmm:crazy: mogelijk iets voor de tuners, bij de nieuwe ducati´s kan je de motorrem ook instellen door andere mapping.
 

Medico

Nieuw lid
Mijn ervaring na 1 wintersport en 2,5 halve week dolomieten is dat de 1.2 DSG bergop geen enkel probleem heeft ook niet met 4 volwassenen, kind en volle skibox. Afdalend is de S stand wel een aanrader, maar soms op lange afdalingen van hoge percentages blijft stevig afremmen op zijn tijd onvermijdelijk. Zelfs in het limburgse heuvelland is de S stand op zijn tijd wel een pluspunt.
 

Darkside

Forumguru
Net terug van 3 weken frankrijk. En de 1.2 heeft geen moeite om de berg op te klimmen. Op de peage gewoon met 130 op CC geen probleem.
Bergaf remt hij niet genoeg af en moet je wel af en toe bij remmen. Dit geld ook op de D wegen.
Ook paar keer 16% gereden en ook dat is geen probleem. De camping lag ook op een redelijke berg. Maar je merkt goed dat je 175nm tot je beschikking hebt.

Al met al zeer tevreden over de 1.2L. En met de dakkoffer, volle bepakking etc de afgelopen 3000 km zo'n 1:12 gereden. Viel me ook nog mee.
 
Bovenaan Onderaan